دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

آرشیو بهمن ماه 1402

آشنایی گام به گام با تجهیزات صنعتی

کاربرد انواع گیربکس صنعتی

۲ بازديد
آشنایی با گیربکس‌های صنعتی که به‌عنوان یکی از قطعات پرکاربرد و مهم در دستگاه‌های صنعتی محسوب می‌شوند، امری ضروری است. گیربکس صنعتی نیرو و گشتاور را از یک محور چرخشی به محور (شفت) دیگر انتقال می‌دهد؛ به عبارتی دیگر، برای ایجاد گشتاور مورد نیاز دستگاه‌ها استفاده می‌شود. به‌همین دلیل، گیربکس صنعتی قطعه‌ای موثر و مهم در انتقال نیرو محسوب می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

گیربکس صنعتی سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین نوع گیربکس به‌شمار می‌آید که با استفاده از چرخ‌دنده‌های هلیکالی قدرت تحمل فشار و انتقال نیرو گشتاور بسیار بالایی را دارد. نیروی ورودی گیربکس‌های صنعتی به‌وسیله الکتروموتور تامین می‌شود و ارتباط گیربکس با موتور از طریق کوپل مستقیم یا مکانیزم‌هایی مانند تسمه و پولی، کوپلینگ، دنده و زنجیر و… برقرار می‌شود. گیربکس صنعتی در موارد بسیار زیادی کاربرد دارد، که به‌طور کلی بیشترین کاربرد انواع گیربکس صنعتی شامل موارد زیر می‌شود.:

سیستم‌های نوار نقاله
سنگ‌شکن و آسیاب‌ها
میکسر و همزن صنعتی
پمپ ها
توربین‌های بادی و آبی
جرثقیل و بالابرها
اکسترودرها
ماشین آلات و ابزارهای صنعتی
تجهیزات معدن
صنعت فولاد
فرآوری مواد غذایی
صنایع کاغذ
صنایع بسته‌بندی
و …
در این مقاله درباره انواع گیربکس‌ها و کاربرد آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع گیربکس صنعتی و کاربرد آن ها
گیربکس‌های صنعتی براساس عوامل مختلفی مانند کاربرد، مکانیزم، نوع دنده و… قابل دسته‌بندی هستند. به‌عنوان مثال براساس مکانیزم تغییر سرعت به دو دسته کاهنده و افزاینده تقسیم می‌شوند. همچنین براساس نوع دنده‌های به‌کار رفته در گیربکس می‌توانیم آن‌ها را به ۴ دسته تقسیم‌بندی کنیم که شامل:

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال (هلیکال شافت مستقیم، بول هلیکال، هلیکال آویز، هلیکال شافت موازی)
گیربکس خورشیدی
گیربکس سایکلو
اگر می‌خواهید بدانید هر یک از این گیربکس‌ها چه کاربردی دارند، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی بیشتر در بالابرهای ساختمانی و صنعتی، میکسر و همزن صنعتی، نوار نقاله‌ها، صنایع بسته‌بندی و… استفاده می‌شود. این نوع گیربکس قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر گیربکس‌های صنعتی دارد و به دلیل تعمیر و نگهداری آسان و همچنین عدم برگشت‌پذیری در نسبت تبدیل‌های 1:46 به بالا، در طیف گسترده‌ای از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود.

نوار نقاله ها (کانوایر)
بالابرها
ماشین های بسته بندی
میکسرها
صنایع و تجهیزات کشاورزی
گیربکس نانوایی
گیربکس جک اسکرو
گیربکس جک اسکرو به منظور تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی استفاده می‌شود و مکانیزم حرکتی مشابه با گیربکس حلزونی دارد؛ این حرکت خطی را می‌توان برای کاربردهای مختلف که نیاز به بلند کردن یا جابجایی بارهای سنگین دارند، استفاده کرد. از گیربکس جک اسکرو در بالابرها، تعمیرگاه‌های خودرو جهت بلند کردن خودرو از زمین، صنایع غذایی، تنظیم ارتفاع سطح سکوها و دریچه سد استفاده می‌شود.
گیربکس خورشیدی
گیربکس خورشیدی راندمان بسیار بالا و لقی کمی دارد و امکان کاهش دور خروجی تا سرعت بسیار پایین (حتی 0.1 دور در دقیقه) را نیز دارد. گیربکس های خورشیدی با طیف وسیعی از نسبت های دنده و با هر دو مدل کاهنده و افزاینده تولید و عرضه می شوند. طراحی سیاره ای چرخ دنده های گیربکس خورشیدی، امکان توزیع یکنواخت نیرو در سراسر چرخ دنده ها و ایجاد گشتاور بسیار بالا را فراهم می سازند. از جمله کاربردهای گیربکس خورشیدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

روباتیک صنعتی
دستگاه های CNC
چاپگرهای سه بعدی
توربین های بادی و آبی
صنایع نظامی
دستگاه های خرد کن (Shredder)
کاربردهای سنگین صنعتی
گیربکس سایکلو
گیربکس سایکلو تنها گیربکس صنعتی بدون چرخ دنده است و هدف از طراحی این گیربکس‌ها، شوک‌پذیری بسیار بالا است. از گیربکس سایکلو در دستگاه‌هایی که تحت شوک‌های ناگهانی اولیه یا شوک‌های مقطعی بسیار شدید قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. دستگاه‌های حفاری و میکسرها از جمله بزرگترین مصرف‌کنندگان گیربکس‌های سایکلو هستند.

گیربکس هلیکال شافت مستقیم
گیربکس هلیکال شافت مستقیم معمولاً در میکسر و همزن صنعتی، کارخانجات آسفالت، نوار نقاله، صنایع پلاستیک، صنعت سیمان، صنایع خوراک دام و طیور و … استفاده می‌شود.
گیربکس بول هلیکال
گیربکس بول هلیکال (شفت بغل یا پینیون کرانویل) با استفاده از دنده مخروطی، راستای محور ورودی و خروجی را به زاویه 90 درجه تغییر می‌دهد و می‌توان برخی تجهیزات جانبی مانند بک استاپ، شرینک دیسک و بازوی گشتاور را روی آن‌ها نصب کرد. از گیربکس های بول هلیکال یا مخروطی زمانی استفاده می شود که نیاز به تغییر جهت نیرو بین شفت ورودی و خروجی باشد. از جمله کاربرهای گیربکس بول هلیکال می توان موارد زیر را نام برد:

صنایع نساجی
الواتورها
میکسرها
ماشین های چاپ
صنایع دریایی
نوار نقاله
گیربکس هلیکال آویز
گیربکس آویز برای دستگاه‌هایی که محدودیت فضا دارند و نیاز به گیربکس‌های هلیکال دارند، طراحی شده است. مهم‌ترین استفاده گیربکس هلیکال آویز در راهبر جرثقیل سقفی است ولی در کاربردهای دیگری مانند همزن صنعتی نیز استفاده می‌شود. روی این گیربکس‌ها می‌توانید ترمز مغناطیسی، شرینک دیسک و فلنج خروجی نصب کنید. گیربکس های شفت موازی و آویز، معمولاً از چرخ دنده های هلیکال استفاده می کنند و زیرمجموعه این گیربکس ها به شمار می روند. رایج ترین کاربردهای گیربکس شفت موازی و آویز شامل:

راهبر جرثقیل
نورد
دستگاه های جداسازی (Classifier)
کمپرسور
میکسر
گیربکس های اکسترودر را هم می توان یکی از انواع گیربکس شفت موازی دانست که برای کاربرد خاصی با همین نام (دستگاه اکسترودر) به کار می رود.
گیربکس هلیکال شافت موازی و کاربردهای آن
گیربکس هلیکال شفت موازی برای کاربردهای سنگین استفاده می‌شود و با چند مرحله کاهش دور ساخته می‌شوند؛ صنایع فولاد، معادن، خردکن‌های سنگ معدنی، جرثقیل و بالمیل از جمله موارد پرمصرف گیربکس هلیکال شافت موازی هستند. این نوع گیربکس با نام گیربکس طرح روسی نیز شناخته می‌شود و قابلیت نصب سردکن روغن، فن خنک‌کننده، منبع انبساط روغن، رادیاتور هوا خنک و… را دارد.
انواع گیربکس از نظر مکانیزم تغییر سرعت
همانطور که گفتیم گیربکس‌های صنعتی براساس مکانیزم تغییر سرعت به دو دسته کاهنده و افزاینده تقسیم می‌شوند؛ حال می‌خواهیم بدانیم هر یک از این گیربکس‌ها چه کاربردی دارند.

گیربکس صنعتی کاهنده چیست؟
گیربکس صنعتی کاهنده، همانطور که از نامش پیداست برای کاهش سرعت ورودی و افزایش گشتاور خروجی به کار می‌رود. این امر با کمک چرخ دنده‌هایی با اندازه و نسبت تبدیل‌های مختلف به دست می‌آید. از جمله کاربردهای گیربکس صنعتی کاهنده عبارتند از:

ماشین آلات صنعتی: از این گیربکس‌ها به طور گسترده در انواع ماشین آلات صنعتی مانند نوار نقاله، میکسر، سنگ‌شکن و پمپ‌ها استفاده می‌شود.
رباتیک صنعتی: گیربکس‌های کاهنده نقش مهمی در دستگاه‌های رباتیک صنعتی مانند ماشین‌های CNC، چاپگرهای سه بعدی و… ایفا می‌کنند. گیربکس‌های کاهنده با کاهش سرعت و افزایش گشتاور، این ماشین‌ها را قادر می‌سازند تا کنترل دقیق‌تری روی سرعت و حرکت داشته باشند.
تجهیزات معدن: گیربکس‌های کاهنده در تجهیزات معادن مانند بلدوزر، جرثقیل‌ها و… برای کارهایی مانند بلند کردن و جابجایی بارهای سنگین استفاده می‌شود.
گیربکس صنعتی افزاینده
گیربکس‌های صنعتی افزاینده برای افزایش دور ورودی از موتور استفاده می‌شود؛ این گیربکس‌ها کاربردهای بسیار محدودتری نسبت به گیربکس کاهنده دارند. به‌عنوان مثال، در توربین‌های بادی و آبی خانگی، برای اتصال به تراکتورها برای افزایش دور و امکان اتصال به پمپ و ژنراتور استفاده می‌شوند.

جمع بندی

گیربکس‌های صنعتی انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها مشخصات و ویژگی‌های مخصوص خود را دارد. برای انتخاب گیربکس مناسب باید چندین عامل را در نظر بگیرید. از جمله عوامل مهم:

الزامات مورد نیاز کاربرد
طراحی و مشخصات فنی گیربکس
برند تولیدکننده و خدمات پس از فروش
اگر می‌خواهید مطمئن شوید که گیربکس انتخاب شده با کاربرد صنعتی مورد نظر شما سازگار است، می‌توانید با کارشناسان کالاصنعتی که در این زمینه تخصص کافی را دارند، در ارتباط باشید.

مشاوران کالاصنعتی برای ارائه مشاوره تخصصی و رایگان در خدمت شما هستند.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/258/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C



ژنراتور تک فاز

۳ بازديد
ژنراتور تک فاز که به آن دینام ژنراتور نیز گفته می شود، در نبود برق برای کاربردهایی مانند مصارف خانگی یا کسب و کارهای کوچک، بسیار راهگشا است.

ژنراتور تک فاز چیست؟
ژنراتور تک فاز یک تجهیز الکتریکی است که با دوران شفت متصل به آرمیچر و دوران آرمیچر، حلقه های بسته ای از هادی رسانا (سیم لاکی یا میله های فلزی) میدان مغناطیسی موجود به صورت مغناطیس دایم یا الکترومغناطیس را قطع می نمایند.

قطع میدان مغناطیسی توسط حلقه ی بسته هادی، سبب القاء جریان الکتریکی در آن می شود. مادامی که این دوران در شفت وجود داشته باشد، القای جریان الکتریکی نیز وجود خواهد داشت.
برای اطلاع از لیست قیمت برای فروش ژنراتور سه فاز با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید. کالا صنعتی ارائه دهنده انواع ژنراتور در ایران می باشد.

ژنراتور تک فاز؛ کاربرد و مبانی عملکرد
نخستین راهکاری که در نبود دسترسی به برق، اعمّ از نبود شبکه برق سراسری در محل و یا قطع مکرر و طولانی جریان برق، به ذهن متبادر می شود، استفاده از ژنراتور تک فاز است. ژنراتور تک فاز که به آن دینام ژنراتور نیز گفته می شود، در نبود برق برای کاربردهایی مانند مصارف خانگی یا کسب و کارهای کوچک، بسیار راهگشا است. ژنراتور تک فاز یک تجهیز الکتریکی است که با دوران شفت متصل به آرمیچر و دوران آرمیچر، حلقه های بسته ای از هادی رسانا (سیم لاکی یا میله های فلزی) میدان مغناطیسی موجود به صورت مغناطیس دایم یا الکترومغناطیس را قطع می نمایند. قطع میدان مغناطیسی توسط حلقه ی بسته هادی، سبب القاء جریان الکتریکی در آن می شود. مادامی که این دوران در شفت وجود داشته باشد، القای جریان الکتریکی نیز وجود خواهد داشت. در شکل زیر اجزای یک ژنراتور تک فاز نشان داده شده است.
لازم به ذکر است با دوران شفت و زوایای مختلف آرمیچر نسبت به خطوط میدان مغناطیسی، دامنه ی جریان القایی تغییر کرده و عملاً خروجی ژنراتور تک فاز ، یک سیگنال سینوسی است که در شکل زیر این سیگنال سینوسی بر حسب زوایای مختلف آرمیچر نسبت به میدان مغناطیسی نشان داده شده است.

جریان القایی می تواند در بار الکتریکی به مصرف برسد. خروجی دینام ژنراتور دارای ولتاژ ثابت است. اما به میزان لود یا بار مصرفی، جریان از آن کشیده می شود. دوران شفت ژنراتور تک فاز می تواند با استفاده از موتور های بنزینی یا موتور های دیزلی و یا با استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر مانند باد محقق شود. ژنراتور تک فاز، به صورت معمولی یا دارای ابزار اندازه گیری و گیج نمایش ولتاژ یا جریان یا توان تولید می شود. همچنین دینام ژنراتور می تواند به صورت تنها یا به صورت اسکید مونت و پکیج شده با موتور مولد دوران – اعم از بنزینی یا دیزلی- به فروش برسد. در شکل زیر دینام ژنراتور، ژنراتور تک فاز مجهز به گیج اندازه گیر و ژنراتور تک فاز تجمیع شده در یک اسکید نمایش داده شده است.

انتخاب ژنراتور تک فاز
اصلی ترین پارامتر قیمت ژنراتور تک فاز، به غیر از برند تولید کننده و کیفیت کیس و هوزینگ و سیم لاکی مورد استفاده و بلبرینگ بسته شده، بیش از هر چیز مربوط به توان خروجی آن است. این توان با واحد کیلو وات یا کیلو ولت آمپر اعلام می شود. در بارهای اهمی، تفاوتی بین کیلو وات و کیلو ولت آمپر نیست. اما در بارهای سلفی، ضریبی بین این دو وجود دارد. کیلو وات خروجی برای یک ژنراتور تک فاز با مصرف خانگی، حدود 3 کیلو وات است. قیمت ژنراتور تک فاز 3 کیلووات بین 40.000.000 الی 70.000.000 ریال می باشد. تهیه ژنراتور تک فاز، مانند تهیه هر تجهیز الکتریکی دیگر هم به صورت حضوری و مراجعه به بازار بورس این تجهیزات ممکن است، و هم به صورت خرید اینترنتی میسر است. بسیاری از برندها و صاحبان نام تجاری معتبر، نسبت به فروش آنلاین تجهیزات و ادوات الکتریکی از جمله ژنراتور تک فاز نموده اند.

لازم به ذکر است خرید حضوری بدون مطالعه، و بدون مقایسه ی کالاها و مدل ها و جدول ارزیابی قیمت و کیفیت، خریدار را سر در گم و خرید فنی وی را ناموفق خواهد ساخت. لذا جستجو و تحقیق اولیه اینترنتی برای خرید حضوری لازم است. اما اگر خریدار، تحقیق و مقایسه فنی و تشخیص منبه خود را به صورت اینترنتی به انجام رسانیده، چرا خرید خود را به صورت آنلاین و اینترنتی صورت ندهد؟ خرید آنلاین ژنراتور تک فاز بسیار سر راست و سهل شده است. کافی است در یک وب سایت معتبر با عقبه ی فنی مناسب، جستجوی فنی خود و مقایسه ی تحلیلی کیفیت – ویژگی – قیمت را انجام داده و نهایتاً با وثاقت به اعتبار سایت و برند فروشنده، نسبت به ثبت سفارش و انجام خرید اقدام نمایید. چنانچه قصد خرید یک ژنراتور تک فاز ارزان دارید، کافی است در وب سایت فروش اینترنتی، از فیلتر سورتینگ از ارزان به گران استفاده نموده و اولین نتایج جستجو را انتخاب نمایید. چنانچه قصد خرید یک ژنراتور تک فاز ایرانی دارید، از گزینه ی انتخاب کشور تولید کننده استفاده نمایید.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/358/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%DA%98%D9%86%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1/%DA%98%D9%86%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%DA%A9-%D9%81%D8%A7%D8%B2

هواکش زیلابگ

۳ بازديد
شرکت زیلابگ یکی از محبوب‌ترین تولیدکنندگان هواکش در ایران به شمار می‌رود. زیلابگ یک برند معتبر و ایرانی است که تحت لیسانس کشور آلمان در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت از ابتدا بر تولید انواع هواکش تخصصی و با کیفیت تمرکز کرده؛ همچنین زیلابگ به علت رعایت استانداردهای جهانی و انجام کنترل‌های تخصصی موفق به کسب گواهینامه رضایت مشتری شده است. زیلابگ با بهره‌گیری از دانش و توان تیم تخصصی خود، در رقابت با محصولات مشابه خارجی مانند هواکش زیلابگ موفق است.

خرید فن زیلابگ (راهنمای انتخاب و خرید)
برای خرید فن زیلابگ شما دو راه دارید. اولین راه خرید مراجعه حضوری و مراجعه به فروشگاه هایی که این محصول را عرضه می کنند و راه دوم خرید اینترنتی هواکش زیلابگ است. خرید فن زیلابگ به صورت اینترنتی از طریق سایت کالا صنعتی، مزایای متعددی از قبیل صرفه جویی در زمان، چک کردن قیمت ها به صورت آنلاین، کاهش هزینه رفت و آمد، دریافت مشاوره رایگان و... را دارد. همچنین فن زیلابگ عرضه شده توسط سایت کالا صنعتی دارای 24 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است. برای خرید هواکش زیلابگ می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی اقدام کنید.

نوع و مدل هواکش: اصلی ترین نکته هنگام خرید هواکش دمنده این است که هواکش برای چه محیطی قرار است استفاده شود؟ محیط خانگی است یا صنعتی؟ مدل هواکش باید مطابق با محیط باشد.
مشخصات فنی: بعد از مشخص شدن محیط، باید بدانید هواکش چه میزان هوایی را قرار است جا به جا کند تا ظرفیت و قدرت مناسبی انتخاب شود.
سطح صدا: این مورد به ویژه هنگام خرید هواکش های خانگی مورد توجه است. هواکش های خانگی دمنده کمترین سر و صدا را دارند.
گارانتی: یکی از مواردی که هنگام خرید هواکش دمنده بسیار مورد توجه است، گارانتی محصول است. تمامی هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی می باشند.
نصب آسان: هنگام خرید هواکش دمنده، همراه با گارانتی یک دفترچه راهنمای نصب آسان هواکش ارسال می شود که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هواکش را نصب کنید.
برای خرید انواع هواکش های دمنده می توانید به محصول مورد نظر در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.
نمایندگی هواکش فن زیلابگ
کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین مفتخر است به عنوان نماینده رسمی برند فن زیلابگ فعالیت کند. نمایندگی زیلابگ علاوه بر فروش انواع مختلف هواکش و فن، تمام خدمات مرتبط با این دستگاه ها را مانند مشاوره فنی رایگان در هنگام خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه میدهد. کالا صنعتی به عنوان نمایندگی هواکش زیلابگ موظف است کیفیت، اصالت کالا را تضمین کند. همچنین با ارائه قیمت بروز انواع فن زیلابگ به مشتری در هنگام انتخاب و خرید محصول کمک کند. همچنین نماینده برند زیلابگ در تهران و ایران با ایفای نقش ارتباطی میان تولید کنندگان و مشتریان و حذف واسطه ها به مشتریان خدمات میدهد.

انواع فن زیلابگ
برند زیلابگ هواکش های خود را در سه نوع آکسیال، سانتریفیوژ و مرغداری و گلخانه ای تولید می کند. هر کدام از این دو دسته شامل انواع هواکش صنعتی و ... می باشد که که در ادامه به بررسی مختصری از این هواکش ها می پردازیم.

فن آکسیال زیلاگ
فن سانتریفیوژ زیلابگ
هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ
هواکش سقفی زیلابگ
هواکش آکسیال زیلابگ
شرکت زیلابگ هواکش های آکسیال خود را با توجه به جنس پروانه، به دسته پروانه فولادی ST37، پروانه آلومینومی و پروانه پلاستیک تقسیم کرده است. هواکش آکسیال زیلابگ با توجه به قدرت، اندازه، سایز و میزان هوادهی دارای انواع متفاوتی هستند که به صورت صنعتی و تاسیساتی(هواکش های سردخانه های) تولید می شوند. هواکش آکسیال زیلابگ در دو نوع دمنده و مکنده تولید می شود.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه آلومینیومی
همانطور که از نام این سری از هواکش های زیلابگ مشخص است، پروانه آن ها آلومینیومی می باشد. این هواکش ها جریان هوای مارپیچی را به جریان هوای مستقیم تبدیل کرده و پرتاب و بازده جریان هوا را افزایش می دهند. مشخصات این فن زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

فن آکسیال زیلابگ پروانه پلاستیکی
این سری از هواکش های زیلابگ دارای پروانه از جنس پلاستیک هستند. هواکش پروانه پلاستیک زیلابگ در ابعاد 300 تا 500 میلیمتر تولید می شوند. سایر مشخصات این سری از هواکش های زیلابگ در تصویر زیر آورده شده است.
هواکش آکسیال زیلابگ پروانه فولادی ST37
هواکش پروانه فولادی ST37 زیلابگ، پرکاربردترین نوع هواکش های زیلابگ می باشد. این فن زیلابگ به صورت دمنده و مکنده تولید می شود که سری مکنده آن بدون قاب است.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ
هواکش سانتریفیوژ زیلابگ دارای پروانه های از جنس پلاستیک فشرده می باشد. این فن زیلابگ می تواند تغییرات دمایی 35- تا 80+ درجه را تحمل کند. برای کاهش صدا شکل تیغه های آن به صورت سه بعدی است. طراحی خاص این نوع فن زیلابگ امکان استفاده در فضاهای کوچک را میسر کرده است. راندمان آن بالای هفتاد درصد است. فن سانتریفیوژ در دو نوع فوروارد و بکوارد است. هواکش سانتریفیوژ زیلابگ به دسته متفاوتی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

هواکش زیلابگ سانتریفیوژ بکوادر
هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش
هواکش سانتریفیوژ فوروارد دو طرف مکش
هواکش سانتریفیوژ بین کانالی (داکت فن)
هواکش سانتریفیوژ استوانه ای
هواکش سانتریفیوژ زیلابگ بکوارد
همانطور که از نام این سری فن زیلابگ مشخص است، هواکش بکوارد دارای پروانه های رو به عقب هستند. پروانه بکوارد این اجازه را میدهد حجم هوای بیشتری را نسبت به هواکش فوروارد جا به جا کند. سایر مشخصات هواکش بکوارد زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.
هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد یک طرف مکش
در این سری فن زیلابگ اتصال موتور به به پروانه به صورت مستقیم است. همانطور که از نام آن ها پیدا است، پروانه هواکش به صورت رو به جلو است و می تواند جریان هوای با فشار بیشتری را ایجاد کند. مشخصات هواکش فوروراد یک طرف مکش زیلابگ در تصویر زیر نشان داده شده است.
قیمت فن زیلابگ
قیمت فن زیلابگ می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد از جمله این عوامل می توان به نوع هواکش، ابعاد هواکش، دمنده یا مکنده بودن، یک طرفه یا دو طرفه و ... اشاره داشت. شرکت کالا صنعتی انواع هواکش زیلابگ را با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد. شما می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی، قیمت هواکش زیلابگ را مشاهده کنید و از همان طریق یا تماس با کارشناسان فروش کالا صنعتی، سفارش خود را ثبت کنید. در ادامه به بررسی مواردی که به بر قیمت فن زیلابگ تأثیر گذار است می پردازیم:

ظرفیت هواکشی: هرچه ظرفیت هواکشی بیشتر باشد، قیمت هواکش دمنده نیز افزایش پیدا می کند.
ابعاد فیزیکی هواکش: یکی از عوامل تأثیر گذار در قیمت هواکش دمنده، ابعاد آن است. قیمت با توجه به ابعاد متغیر است و هرچه هواکش ابعاد بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
ویژگی های خاص: برخی از هواکش های دمنده با توجه به درخواست مشتری با ویژگی های خاصی تولید می شوند که این مورد نیز بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است.
محل خرید: یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار، محل خرید محصول می باشد که قیمت در مراکز فروش متفاوت است.
نوع موتور و مدل هواکش دمنده
ابعاد فیزیکی هواکش
ظرفیت تصفیه و دبی هواکش
سطح مصرف انرژی
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/805/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%B2%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%A8%DA%AF-zilabeg

نحوه انتخاب موتور ویبره

۲ بازديد
موتور ویبره در حقیقت همان الکتروموتوری می باشد که با اتصال لنگ به دو طرف الکتروموتور لرزش ایجاد می نماید. در انتخاب موتور ویبره در نظر گرفتن دو پارامتر الزامی می باشد :

انتخاب دور موتور ویبره
مقدار ضربه ویبره بدنه
1) انتخاب دور موتور ویبره
انتخاب دور ویبره می بایست بر اساس کاربری مدنظر انجام شود. ویبره بدنه ها عموما در دور های 750 ، 1000 ، 1500 و 3000 دور تولید می شوند. هرچه دور موتور ویبره بیشتر باشد قدرت ارتعاش آن کمتر و ارتعاشات آن ریز تر می شود. در حقیقت دور موتور ویبره با قدرت آن نسبت عکس دارد این به این معناست که هرچه دور موتور ویبره بیشتر باشد قدرت آن کمتر می شود.

برای مثال قدرت ارتعاش ویبره 3000 دور نسبت به ویبره 1500 دور کمتر بوده و ارتعاشات ویبره 1500 دور نسبت به ویبره 3000 دور درشت تر می باشد. در کاربری های صنعتی و عمومی معمولا از ویبره 3000 دور استفاده می شود و این مدل ویبره بدنه نسبت به دورهای دیگر پرکاربرد تر می باشد. همچنین در قیف ها و میز ویبره ها نیز از ویبره 3000 دور استفاده می شود. ویبره 1500 دور در سرندها و ویبره بدنه 1000 دور در مصارف زغال سنگ به کار برده می شود.
2) انتخاب مقدار ضربه ویبره بدنه
این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد. کاربری مدنظر ، وزن مواد ، وزن سازه و ... از عواملی هستند که در انتخاب وزن ویبره تاثیر گذار می باشند. در ابتدا باید کاربری مدنظر مشخص گردد. اگر ویبره بدنه برای کاربری میز ویبره مورد استفاده قرار گیرد می بایست وزن مواد ، وزن صفحه و ابعاد میز مشخص باشد.

انتخاب ویبره بدنه به این صورت است که مقدار ضربه ویبره متناسب با مجموع وزن صفحه و وزن مواد روی میز می باشد. اگر ابعاد میز 1*1 باشد مقدار ضربه ویبره برابر با مجموع وزن صفحه و وزن مواد روی میز است. در صورتی که ابعاد میز بزرگتر از 1*1 باشد مقدار وزن موتور ویبره نیز افزایش می یابد. برای مثال اگر ابعاد میز 1*2 باشد مقدار ضربه نیز برابر با 2 برابر مجموع وزن صفحه و وزن مواد می شود. البته لازم به ذکر است موارد فوق دارای قطعیت نیست و استثنائاتی وجود دارد. به همین جهت می بایست قبل از خرید با کارشناس مربوطه مشورت نمایید.
ارتعاش موتور ویبره
ارتعاش ویبره ها به دو صورت می باشد : چرخشی و یک طرفه.

در مدل چرخشی از یک موتور ویبره استفاده می شود و نیروی ارتعاشی به صورت 360 درجه و در همه جهت ها می باشد. جهت چرخش این ارتعاش ها می تواند به صورت ساعتگرد و یا پاد ساعتگرد باشد.

اما در روش یک طرفه از دو ویبره بدنه استفاده می شود که چرخش هرکدام مخالف دیگری بوده و به صورت رفت و برگشت سینوسی می باشد.

انتخاب ارتعاش یک طرفه و یا چرخشی به کاربری مدنظر بستگی دارد. این به این معناست که با توجه به کاربری مدنظر می بایست انتخاب نماییم که به ارتعاش یک طرفه نیاز داریم یا چرخشی.

در کاربری های نوار نقاله ، فیدر ، ماشین های اندازه گیری ، تخلیه کننده ها ، جدا کننده ها و ... از روش یک طرفه استفاده می شود.

در سیلوها ، هاپرها ، فیلترها ، میز ویبره و ... از روش چرخشی استفاده می شود.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1852/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%88%DB%8C%D8%A8%D8%B1%D9%87

سربندی الکتروموتور تک فاز و روش های تست آن

۲ بازديد
باز پیچی یا سربندی موتور تک فاز وقتی کامل و صحیح است که:

حوزه دوار، با متوسط شار مغناطیسی یکسان، در سراسر هسته استاتور برقرار شود.
جریان فازها برابر باشند و بی‌باری کمتر از جریان نامی باشد.
دور موتور برابر دور نامی موتور باشد و بی‌ باری بیشتر از دور نامی و کمتر از دور سنکرون باشد.
برای اطمینان از صحت سربندی کلاف‌ها، از قطب‌ نما یا یک قاب هادی الکتریکی استفاده می‌شود. بدین منظور قطب‌ نما یا قاب را در داخل استاتور قرار می دهند و سیم‌ های استاتور را با اتوترانسفورماتور سه فاز تغذیه می‌کنند تا ولتاژ زیاد باعث صدمه دیدن سیم‌ ها نشود. با افزایش ولتاژ اتوترانسفورماتور اگر عقربه قطب‌ نما یا قاب شروع به گردش کند حوزه دوار مغناطیسی در سطح استاتور تشکیل‌ شده و سربندی کلاف‌ ها به‌ طور صحیح بسته‌ شده‌اند.
لازم به توضیح است که با افزایش ولتاژ خروجی اتو ترانسفورماتور سرعت گردش قاب یا عقربه مغناطیسی نیز بیشتر می‌شود. در این آزمایش مناسب است یک آمپرمتر را در مدار یکی از فازهای سیم‌ پیچی استاتور موتور قرار دهیم و به هنگام افزایش ولتاژ خروجی اتوترانسفورماتور مراقب عبور جریان از سیم‌ پیچ‌ ها باشیم که بیش از جریان نامی نباشد. قاب را می‌توان از یک تسمه آلومینیومی تهیه کرد و مطابق شکل بالا از محور عبور داد. طول و عرض قاب را 2 الی 5 میلی‌متر کمتر از طول و عرض استاتور در نظر می‌گیرند و دو لبه آن را به هم لحیم می‌کنند. آزمایش بر روی الکتروموتور سربندی و سیم‌ پیچی شده معمولاً یکبار قبل از شارلاک زنی انجام می‌ گیرد تا در صورت وجود عیب بتوان آن را رفع کرد. بار دوم پس از شارلاک زنی آزمایش‌ها مجدداً انجام می‌شود تا از صحت کار اطمینان حاصل شود.

آزمایش سیم‌ پیچ‌ و سربندی موتور تک فاز
نکات ایمنی : لباس کار مناسب، کفش ایمنی و دستکش محافظ بپوشید.

وسایل و ابزار مورد نیاز

استاتور سه فاز نوار پیچی شده آماده و استاتور الکتروموتور تک فاز
دورسنج
میز آزمایش مجهز به کلید قطع و وصل
سه عدد آمپرسنج
یک دستگاه اهم‌ متر
جعبه‌ ابزار کامل
اتوترانسفورماتور سه فاز 220-0 ولت یک دستگاه
اتصال ترانسفورماتور به ورودی‌ های فاز موتور
قطب‌ نما یا قاب هادی الکتریکی را در داخل استاتور قرار داده و به‌ تدریج ولتاژ خروجی اتوترانسفورماتور را افزایش دهید. در صورت گردش قاب یا قطب‌ نما، حوزه دوار در سطح استاتور تشکیل‌ شده و سربندی کلاف‌ ها صحیح می‌باشند. در افزایش ولتاژ خروجی اتوترانسفورماتور دقت کنید تا جریانی بیش از جریان نامی عبور نکند.
گردش عقربه قطب‌نما در درون استاتور سربندی صحیح را بیان می‌کند.
در صورت مشاهده خطا در هر مرحله بایستی سیم‌ پیچی انجام‌ شده مورد تجدیدنظر قرار گرفته و اصلاح لازم در جهت رفع عیوب انجام گیرد.
پس از اطمینان از صحت سیم‌ پیچی موتور را کاملاً جمع کنید و دقت کنید علامت‌هایی که با سنبه‌ نشان روی قطعات گذاشته‌اید در جمع‌ کردن قطعات هم‌ خوانی لازم را داشته باشد.
موتور را در گیره میز کار محکم کنید.
ترمینال های موتور را به تابلوی برق هدایت کنید.
از وجود هر سه فاز در تابلوی برق اطمینان حاصل کنید.
کلید O-1 را وصل کنید.
اگر موتور بدون سر و صدا راه اندازی شود و آمپرمتر ها مقادیری یکسان و کمتر از جریان نامی را نشان دهند ، سیم پیچی استاور به طور صحیح انجام شده است.

آمپرمترهای اندازه گیری جریان فازهای سربندی موتور تک فاز
با دور سنج دور موتور را اندازه بگیرید . اگر مقدار دور به دست آمده کمی بیش از دور نامی باشد قطب بندی و سیم پیچی صحیح می باشد .
مراحل کار برای استاتور تک فاز
استاتور سربندی موتور تک فاز را در اختیار بگیرید.
به کمک اهم متر مطمئن شوید که سیم ها قطع نبوده و اتصال به یکدیگر و یا بدنه ندارند.
به کمک اتوترانسفورماتور به سیم پیچ ها ولتاژ کم اعمال کنید و با قطب نما وجود میدان دوار را بررسی کنید.
با اتصال موتور به شبکه ، جریان و دور آن را اندازه بگیرید و با توجه به صدای آن از صحت سیم پیچی اطمینان حاصل کنید.
در سایت کالا صنعتی انواع الکتروموتور ایرانی، الکتروموتور چینی و الکتروموتور خارجی ، الکتروموتور ضد انفجار ، الکتروموتور کولری ، الکتروموتور ترمز دار ، الکتروموتور کامپکت و سایر الکتروموتورها به فروش می‌رسد. برندهای مختلف انواع الکتروموتور نظیر الکتروموتور زیمنس، الکتروموتور ومات، الکتروموتور CEMP، الکتروموتور WEG، الکتروموتور گاماک، الکتروموتور ولت، الکتروموتور مارلی ، الکتروموتور ایلماز، الکتروموتور VEM، الکتروموتور موتوواریو، الکتروموتور هویر، الکتروموتور ABB، الکتروموتور وات، الکتروموتور ماراتن و سایر برندها به فروش می‌رسد.

برای اطمینان از صحت سربندی کلاف‌ها چه باید کرد؟
از قطب‌نما یا یک قاب هادی الکتریکی استفاده می‌شود. بدین منظور قطب‌نما یا قاب را در داخل استاتور قرار می‌دهند و سیم‌های استاتور را با اتوترانسفورماتور سه فاز تغذیه می‌کنند تا ولتاژ زیاد باعث صدمه دیدن سیم‌ها نشود، با افزایش ولتاژ اتوترانسفورماتور اگر عقربه قطب‌نما یا قاب شروع به گردش کند حوزه دوار مغناطیسی در سطح استاتور تشکیل‌شده و سربندی کلاف‌ها به‌طور صحیح بسته‌شده‌اند.

باز پیچی سیم‌پیچ‌ الکتروموتور کی صحیح است؟
وقتی که :

حوزه دوار، با متوسط شار مغناطیسی یکسان، در سراسر هسته استاتور برقرار شود.
جریان فازها برابر باشند و بی باری کمتر از جریان نامی باشد.
دور موتور برابر دور نامی موتور باشد و بی باری بیشتر از دور نامی و کمتر از دور سنکرون باشد.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/38/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%BE%DB%8C%DA%86-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%87%D8%A7






استرینر و انواع آن

۳ بازديد
در سیالات داخل لوله کشی ها در صنایع و کارخانه ها ممکن است ناخالصی هایی مثل ذرات جامد، رسوبات، زنگ زدگی وجود داشته باشد که ممکن است برای سیستم لوله کشی و سایر تجهیزات در مسیر لوله ها مانند پمپ آب مضر باشد و منجر به خرابی آنها شود. یکی از اجزای مهم در سیستم‌های لوله‌ کشی و صنعتی است که برای تصفیه و جداسازی ذرات معلق و غربال‌ کردن مایعات استفاده می‌شود استرینر (Strainer) است که این دستگاه به عنوان یک فیلتر در سیستم ‌های لوله‌ کشی عمل می‌کند و می‌تواند به صورت استاندارد در انواع و اندازه ‌های مختلف باشد و از متریال مختلفی ساخته می شود و فواید بسیاری دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی استرینر، انواع و کاربردهای آنها بپردازیم پس با این مقاله کالاصنعتی همراه باشید.
استرینر چیست؟
استرینر (Strainer) که به شیر صافی نیز شناخته می شود یکی از مدل های شیرآلات صنعتی است که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. استرینر در واقع یکی از اتصالاتی است که در سیستم های انتقال سیالات بکار می رود و امروزه استفاده از آن امری ضروری است. استرینر به عنوان صافی ای است که وظیفه تصفیه و جداسازی ذرات جامد و ناخالصی های موجود در سیال فرآیند را دارد. به دلیل اینکه وجود ذرات خارجی در سیال پمپاژ شونده باعث خرابی و حتی از کار افتادگی تجهیزات و دستگاه هایی مانند انواع پمپ می شود استفاده از استرینر جهت فیلترکردن این ذرات لازم است.

انواع استرینر
استرینرها دارای انواع مختلفی هستند که دو مدل آن بیشتر رایج است که یکی استرینر نوع Y و دیگری استرینر نوع T است. با این حال انواع دیگری نیز دارد که در ادامه همراه با ویژگی های هر کدام توضیح داده خواهد شد. در مسیر لوله کشی مواقعی که پمپ سانتریفیوژ بکار می رود از استرینر استفاده می شود.

استرینر نوع Y
بخاطر شکل y طور این مدل استرینر، آن را به استرینر نوع y نامگذاری کرده اند. این استرینر برای فیلترکردن ذرات معلق موجود در مایعات و گازها استفاده می شود. در این شیر صافی علاوه بر دو مجرای ورودی و خروجی یک مجرا نیز در قسمت بالای y طور آن وجود دارد که به منظور تخلیه ناخالصی ها و ذرات خارجی گیر کرده در صافی، قرار داده شده است. نوعی صافی y شکل نیز برای پمپ کارواشی وجود دارد. برای خرید صافی پمپ پیستونی مدل Y برتولینی می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
ویژگی های استرینر نوع y
استرینر نوع y خصوصیات و ویژگی های زیر را دارد:

قابلیت نصب بصورت افقی و عمودی
طراحی این استرینر به گونه ای است که فیلتر آن بایستی در مدت زمان های کوتاه تری پاکسازی شود.
نصب و کاربری آسان
طول عمر بالا
تعمیر و نگهداری راحت، قابلیت شستشو فیلتر آن و استفاده مجدد
افت فشار کم
استرینر نوع T
استرینر نوع T که به استرینر سبدی نیز معروف است دارای یک محفظه گلدانی شکل بوده و در خطوط لوله با قطر بزرگتر بکار می رود. این نوع استرینر نسبت به نوع y بزرگتر است و به همین دلیل ظرفیت نگهداری ذرات جامد و رسوبات بیشتری دارد و در نتیجه مدت زمان بیشتری می توانند بدون نیاز به پاکسازی به کار خود ادامه دهند. استرینر نوع T به نوعی از لحاظ ظاهری شبیه چک ولو دریچه ای است.
ویژگی های استرینر نوع T
استرینر نوع T خصوصیات و ویژگی های زیر را دارد:

مناسب برای فیلتر کردن سیالات دارای ذرات جامد بزرگتر
قابلیت نصب بصورت افقی
کم هزینه ترین استرینر مورد استفاده در خطوط لوله بزرگ
هزینه تعمیر و نگهداری کم
استرینر دوپلکس یا دوقلو
استرینرهای سبدی یک نوع دیگری دارند که بصورت دوتایی بوده و به استرینر دوپلکس یا دوقلو معروف هستند. این نوع استرینر دو فیلتر مجزا دارد که بصورت موازی با یکدیگر قرار گرفته اند و در مواردی که امکان قطع سیستم فرآیند انتقال سیالات نیست و نیاز به فعالیت مداوم آن است، مورد استفاده قرار می گیرد؛ به گونه ای که در صورت گرفتگی یکی از فیلترها و نیاز به پاکسازی، تعمیر و نگهداری آن می توان آن را از مدار خارج و فیلتر دوم را وارد مدار کرد.
ویژگی های استرینر دوپلکس
استرینر نوع دوپلکس یا دوقلو خصوصیات و ویژگی های زیر را دارد:

مناسب در صنایع پر مصرف که امکان قطعی جریان سیال در آنها وجود ندارد.
جهت تمیزکردن یا تعویض یکی از فیلترها می توانند بدون از کار افتادن سیستم استفاده شود.
مناسب در صنایع مختلفی مثل نفت، گاز و پتروشیمی، داروسازی، صنایع کاغذسازی و معادن و فلزات
استرینر مخروطی
استرینرهایی وجود دارند که بصورت موقتی هستند و پرکاربردترین آنها استرینر مخروطی است. این نوع صافی به منظور حفاظت از تجهیزات در مسیر جریان مثل پمپ شناور فقط در زمان راه اندازی بکار می روند و بطور دائمی نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد و بجای آن باید از انواع دیگر استرینر استفاده کرد.
ویژگی های استرینر مخروطی
استرینر نوع مخروطی خصوصیات و ویژگی های زیر را دارد:

مناسب برای مصارف موقتی مثل زمان راه اندازی
قیمت مقرون به صرفه
قابلیت نصب آسان
تفاوت استرینر با فیلتر
علی رغم اینکه کلمات استرینر و فیلتر در بیشتر مواقع به عنوان یک وسیله برای صافی و جداساز ذرات جامد از سیالات بکار می رود اما در واقع این دو با یکدیگر تفاوت ساختاری و کاربری دارند. در زیر استرینر با فیلتر مقایسه شده و تفاوت های آنها ذکر خواهد شد. جهت خرید پمپ استخری لئو با صافی با کارشناسان فروش کالاصنعتی تماس حاصل فرمائید.
فیلتر قادر به جداسازی ذرات جامد بسیار ریز حتی در حد میکرون را از سیال دارد در حالی که استرینر ذرات بزرگتر را می توانند حذف کنند.
بطور کلی می توان گفت فیلترها عموما یک بار مصرف هستند ولی استرینر در مدت زمان زیادی می توانند استفاده شوند.
مقدار ابعاد مش در فیلتر بسیار ریز و کوچک بوده به حدی که با چشم دیده نمی شوند درحالی که در استرینر درشت تر بوده و با چشم قابل مشاهده است.
در فیلتر جلوی جریان بیشتر گرفته می شود بطوریکه افت فشار در مسیر جریان بیشتر است اما در استرینر افت فشار کمتر است.
از لحاظ کارکردی، فیلتر جهت پاکسازی سیالات از ناخالصی های بسیار ریز استفاده می شود در حالی که استرینر جهت جلوگیری از خرابی تجهیزات مثل پمپ، ناشی از گرفتگی لوله از آلودگی ها و ذرات درشت تر در مسیر جریان سیال بکار می رود.
جمع بندی
شیر صافی یا استرینر وسیله ای است که در اکثر صنایعی که با انتقال و جابجایی سیالات سر و کار دارند، استفاده می شود. در این مقاله تعریف کاملی از استرینر و ضرورت استفاده از آن بیان شد و مشخص شد که جهت جلوگیری از خراب شدن تجهیزات مخصوصا پمپ و مشکلات بعدی که اتفاق می افتد مثل بحث تعمیر، تعویض و هزینه هایی که در پی دارد، لازم است تا از استرینر استفاده شود. در ادامه انواع استرینر و ویژگی های هر کدام از آنها توضیح داده شد و در آخر تفاوت بین فیلتر و استرینر ارائه شد. در صورت وجود هر گونه سوال در زمینه فیلتر و استرینر می توانید از کارشناسان خبره کالاصنعتی مشاوره رایگان دریافت کنید.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/228/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%EF%BB%93%EF%BB%B4%EF%BB%A0%EF%BA%98%EF%BA%AE-%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%85%D9%BE



آموزش راه اندازی موتور پمپ

۵ بازديد
موتور پمپ ابزاری کاربردی و تشکیل شده از مجموعه موتور و پمپ است که برق مورد نیاز برای کارکردن بخش پمپ توسط موتور احتراق داخلی که به آن کوپل شده است، تامین می شود. اما این تجهیز کاربردی مانند سایر دستگاه های برقی و مکانیکی نیاز به راه اندازی دارد. نحوه روشن کردن موتور پمپ کاری ساده است و معمولا در راهنمای انجام آن در دستورالعمل شرکت سازنده توضیح داده خواهد شد. در این مقاله کالاصنعتی به آموزش راه اندازی و روشن کردن موتور آب پرداخته خواهد شد.

ملاحظات قبل از راه اندازی
بستن سر شلنگی
پر کردن پمپ و شیلنگ ورودی از آب
استارت موتور پمپ
دفترچه راهنمای راه اندازی موتور پمپ
بستن سر شلنگی
ابتدا دو سر ورودی و خروجی پمپ که رزوه دار است را با نوار تفلون آماده بستن نمایید و سر شیلنگی را بر روی شلنگ بسته و به روی رزوه به صورت مناسب قرار دهید. نکته مهم این است که به هیچ عنوان ورودی و خروجی پمپ نباید قطر کمتری داشته باشد. به عبارتی به عنوان مثال اگر موتور پمپ سه اینچ را انتخاب کرده اید، نباید در ورودی و خروجی پمپ، سر شیلنگی قطر کمتری داشته باشد.
پر کردن پمپ و شیلنگ ورودی از آب
قبل از راه اندازی موتور پمپ باید توجه داشته باشید که حتماً پیچ بالای دهانه خروجی باز شده و کل مسیر ورودی از آب پر شود. به طور معمولی در خروجی موتور پمپ ها شیر یکطرفه قرار داده شده و باید توجه داشت که در پایین مسیر ورودی و ابتدای شیلنگ ورودی حتماً شیر یکطرفه قرار داشته باشد تا از برگشت آب جلوگیری شود.
پر کردن لوله ورودی باید تا جایی ادامه پیدا کند که آب از لوله خروجی سر ریز شده و اطمینان کامل حاصل شود که از ابتدای شیلنگ ورودی تا انتهای آن و کل مخزن پمپ پر از آب باشد. بعد از آن درب بالا که یک قطعه پلاستیکی است (مشابه تصویر) به طور کامل بسته شده و با این کار موتور پمپ شما آماده راه اندازی است. همانطور که مشاهده می کنید انجام این کارها برای راه اندازی موتور پمپ ضروری بوده و بسیاری از افراد با آن آشنا هستند.
مراحل روشن کردن موتورپمپ
بازکردن شیر سوخت
باز کردن اهرم ساسات
قرار دادن سوئیچ موتور در حالت روشن
قرار دادن اهرم کنترل گاز در سرعت از پیش تعیین شده
کشیدن آرام هندل تا جایی که مقاومت حس شود
بعد از حس کردن مقاومت در مرحله قبل، هندل سریع به سمت بالا کشیده شود

مراحل خاموش کردن موتورپمپ
بعد از اینکه از نحوه راه اندازی موتور پمپ آشنا شدیم و کار با موتور پمپ به پایان رسید بایستی آن را خاموش کرد. نحوه خاموش کردن موتور پمپ کار بسیار راحتی است که شامل:

قرار دادن دریچه گاز به سمت بسته شدن
قرار دادن سوئیچ موتور در حالت خاموش
بستن اهرم شیر سوخت

جمع بندی

نحوه راه اندازی موتور پمپ کاری آسان بوده و با انجام چند کار روتین در موتور پمپ ها انجام می شود. معمولا در دستورالعمل شرکت سازنده موتورپمپ نحوه روشن کردن آن توضیح داده می شود. اما با این حال برخی از مصرف کنندگان موتور پمپ از نحوه راه اندازی آن پرسش و جو می کنند و در این مقاله سعی شد مراحل ساده آن بصورت خلاصه آورده شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره موتورپمپ و در صورت داشتن هرگونه سوالی در مورد آن می توانید با کارشناسان کالاصنعتی تماس بگیرید.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/461/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%BE%D9%85%D9%BE

رولبرینگ

۴ بازديد
رولبرینگ ها (یا رولر برینگ) نوعی یاتاقان غلطشی هستند که با غلطش حرکت دو قطعه در حال چرخش را آسان و اصطکاک را کاهش میدهند. ساچمه در رولبرینگ ها خطی بوده و رولبرینگ ها میتوانند فشار بالای شعاعی را تحمل کنند و در کاربردهای سنگین به کار می روند. در ادامه به معرفی انواع رولبرینگ و کاربردهای آنها میپردازیم.

انواع رولبرینگ
رولبرینگ ها به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

رولبرینگ استوانه ای
رولبرینگ سوزنی
رولبرینگ مخروطی
رولبرینگ کروی
در ادامه به بررسی مختصری از انواع رولبرینگ ها میپردازیم.

همانطور که گفته شد رولبرینگ ها به 4 دسته تقسیم می شوند که از نظر طراحی، میزان تحمل بار، نوع تحمیل بار و ابعادی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به معرفی مختصری از این رولبرینگ ها میپردازیم. شما می توانید با مراجعه به گروه محصول هر یک از این رولبرینگ ها اطلاعات جامع و کاملی در خصوص رولبرینگ، کسب کنید.

رولبرینگ استوانه ای
این رولبرینگ ها بیشترین محبوبیت را در بین انواع رولبرینگ ها دارند. رولبرینگ استوانه ای در کاربرد هایی با بار شعاعی و سرعت بالا بسیار مناسب است. از دیگر ویژگی های رولبرینگ استوانه ای می توان به ظرفیت حمل بالا، اصطکاک کم، عمر طولانی و قابلیت تفکیک پذیری اشاره کرد. رولبرینگ های استوانه ای در چهار سری NU، N، NJ و NUP تولید می شوند.
رولبرینگ سوزنی
ساخت رولبرینگ سوزنی در انحصار شرکت INA میباشد. در سایر شرکت‌ها تحت لیسانس ساخته می‌شود و یا شرکت INA ساخته و با نام دیگر شرکت ها بسته بندی میکند. رولبرینگ سوزنی در استانداردهای شماره فنی، جایگاهی ندارد و در کاتالوگ ها در مورد جایگاه شماره فنی این رولبرینگ بحثی نشده است. این به آن معنا است که بر اساس استاندارد و شاخص جهانی، رولبرینگ های سوزنی به عنوان یک جایگاه جداگانه شناخته نمی‌شوند و این رولبرینگ در خانواده رولبرینگ های استوانه ای تعریف می‌شود و شماره فنی آن هم با N شروع میشود. این رولبرینگ به دلیل طول بلندی که عناصر غلتانش دارند، وسط رینگ خارجی آن یک شیار روانکاری وجود دارد که می‌تواند با یک یا چند سوراخ گریس را از بیرون به مرکز رولر انتقال دهد تا همیشه رولر در معرض گریس قرار داشته باشد. این رولبرینگ را معمولاً با پسوندهای W معرفی می کنند که این نشان می دهد که دارای راه روانکاری با یک یا چند سوراخ است.
رولبرینگ مخروطی
عملکرد رولبرینگ مخروطی همانند بلبرینگ تماس زاویه ای است و می تواند بارهای شعاعی و محوری را به صورت همزمان تحمل کند. در رولبرینگ مخروطی هرچه زاویه میان دو رینگ بیشتر باشد، رولبرینگ بار محوری بیشتری را می تواند تحمل کند. رولبرینگ مخروطی به صورت نصب دوتایی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. زمانی که بار زیاد باشد و 1 رولبرینگ به تنهایی قادر به تحمل بار نباشد، می توان از دو رولبرینگ در کنار هم به صورت رو در رو، پشت به پشت و پشت سر هم استفاده کرد.

رولبرینگ کروی
این رولبرینگ ها مانند بلبرینگ های خود تنظیم عمل می کنند. رولبرینگ کروی یا بشکه ای می تواند بارهای لحظه ای را به خوبی تحمل کنند و ناهمترازی های شفت را نیز در خود جای دهد. رولبرینگ کروی در طرح های متفاوت و با قفسه های مختلفی تولید می شود.

قیمت رولبرینگ
عوامل متعددی بر قیمت رولبرینگ تاثیر گذار هستند. از مهم ترین این عوامل می توان به نوع ، ابعاد و برند رولبرینگ اشاره کرد. در رولبرینگ ها هر چه ابعاد رولبرینگ بزرگتر باشد قیمت بالاتری نیز دارد. مهم ترین و تاثیر گذار ترین عامل بر قیمت رولبرینگ برند آن است. رولبرینگ های موجود در بازار ایران در برند ها و با قیمت های متفاوت ارائه می شوند. به صورت کلی این برند ها به سه دسته چینی، ژاپنی و اروپایی تقسیم می شوند که قیمت رولبرینگ های اروپایی همانند کیفیت آن ها بالاتر از سری ژاپنی و چینی آن است.

خرید رولبرینگ
برای خرید یک رولبرینگ باید نکاتی رو مورد بررسی قرار داد. برخی از این نکات در ادامه آورده شده اند که عبارت اند از:

نوع رولبرینگ: با توجه به کاربرد دستگاه و بارهایی که به رولبرینگ وارد می شود باید نوع مناسب بلبرینگ انتخاب شود.
ابعاد: بعد از انتخاب نوع رولبرینگ ابعاد آن اهمیت دارد. باید مشخص شود برای دستگاه رولبرینگ با چه ابعادی نظیر قطر داخلی، قطر خارجی و ضخامت نیاز است.
سرعت دوران: رولبرینگ ها برای نیاز برای سرعت دوران بالا طراحی می شوند که با مکانیزم منحصر فردی عمل میکنند. اصطلاحاً به این رولبرینگ ها، رولبرینگ های دور بالا می گویند.
ویژگی خاص: یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر خرید رولبرینگ شرایط محیط کار است. برای مثال بعضی اوقات رولبرینگ در محیط های مرطوب کار میکند که در این صورت باید از رولبرینگ های آب بندی شده با آب بند پلاستیکی استفاده کرد.
برند: پس از انتخاب کامل نوع رولبرینگ ابعاد و مشخصات منحصر به فرد رولبرینگ نوبت به انتخاب برند بلبرینگ می رسد. در بازار ایران بلبرینگ ها در برند ها و با کیفیت های متفاوتی ارائه می شوند. در ادامه به بررسی انواع برند های رولبرینگ در ایران پرداخته می شود.
همچنین در بسیاری از مواقع قرار است رولبرینگ جدید خریداری شده و جایگزین رولبرینگ قبلی شود. بر روی تمامی رولبرینگ ها کدی حک شده که تمامی مشخصات گفته شده را در بر میگیرد. با ارائه این کد به کارشناسان فروش کالا صنعتی شما می توانید به راحتی خرید خود را انجام دهید.

برندهای رولبرینگ
رولبرینگ ها در برند ها با کیفیت های متفاوتی تولید می شوند. همانطور که گفته شد برند های رولبرینگ ها به سه دسته چینی، ژاپنی و اروپایی تقسیم می شوند. با کیفیت ترین برند های رولبرینگ، برند های اروپایی مانند SKF و FAG هستند. بعد از برند های اروپایی، برند های ژاپنی مانند NACHI، KOYO و NTN کیفیت بالاتری دارند. برند های ژاپنی به عنوان رولبرینگ های اقتصادی شناخته می شوند و در عین حال که کیفیت مناسبی دارند، از قیمت مناسب تری نسبت به رولبرینگ های اروپایی برخوردار هستند. کمترین قیمت در میان برند های رولبرینگ سازی را برند های چینی دارند. رولبرینگ های چینی برای کاربردهایی که سنگین نیستند و فشار زیادی به رولبرینگ وارد نمی شوند مناسب هستند.

رولبرینگ ها همانند بلبرینگ ها یکی از قطعات اصلی در صنعت و دستگاه ها صنعتی است که اهمیت بسیاری دارد و باعث کاهش اصطکاک و افزایش بازده در دستگاه های دوار می شود. در اینجا متوجه شدیم رولبرینگ ها به 4 دسته استوانه ای، سوزنی، مخروطی و کف گرد تقسیم می شوند. هنگام خرید رولبرینگ علاوه بر توجه به نکاتی مانند نوع رولبرینگ ابعاد و ویژگی های خاص آن، باید مطمئن شوید رولبرینگ اصلی خریداری میکنید. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین عرضه کننده انواع قطعاتی صنعتی، انواع رولبرینگ ها را در ابعاد متفاوت و به صورت اصلی به مشتریان خود ارائه میدهد. جهت دریافت مشاوره فنی رایگان، استعلام قیمت و خرید بلبرینگ، با کارشناسان فنی ما در تماس باشید
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/939/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF



معرفی پمپ جریان محوری

۲ بازديد
پمپ جریان محوری چیست؟
پمپ جریان محوری که به پمپ پروانه ای نیز معروف است از دسته پمپ های دینامیکی و یکی از انواع پمپ های سانترفیوژی می باشد. پمپ های دینامیکی بیشترین کاربرد را برای کاربردهای فشار بالا دارند. این پمپ ها نسبت به پمپ های جابجایی مثبت راندمان بالایی دارند.

انواع پمپ سانترفیوژی
پمپ های دینامیکی انواع مختلفی دارند که پمپ سانتریفیوژ (گریز از مرکز) پرکاربردترین نوع پمپ دینامیکی می باشد. پمپ های سانتریفیوژ براساس جهت ورود و خروج سیال به سه دسته جریان محوری، جریان شعاعی و جریان ترکیبی تقسیم می شوند. در شکل زیر سه نوع پمپ سانتریفیوژ ذکرشده را می توانید مشاهده کنید.
در این مقاله قصد داریم به پمپ جریان محوری از باب نحوه عملکرد، اجزا، کاربردها، مزایا و معایب آن بپردازیم، پس با این مقاله کالاصنعتی همراه باشید.

نحوه عملکرد پمپ جریان محوری
پمپ جریان محوری دارای یک پروانه می باشد که معمولا از سه الی چهار پره تشکیل شده و در داخل محفظه پمپ قرار گرفته است. پروانه متصل به شفت می باشد که مجموع این دو توسط یک موتور الکتریکی به گردش در می آید.

زمانی که سیال از قسمت مکش پمپ وارد محفظه می شود و به سمت پره های پروانه حرکت می کند، به دلیل شکل ایرفویل مانند پروانه پمپ جریان محوری، به سیال فشار وارد می شود و سیال بصورت محوری و در جهت موازی با شفت (محور پروانه) به جریان در می آید.

به عبارت دیگر در پمپ جریان محوری پروانه سیال را در جهت موازی با محور پمپ هل می دهد و سیال به همان صورت محوری که به پروانه وارد می شود به همان صورت نیز از آن خارج می شود.
اجزا پمپ جریان محوری
پمپ های جریان محوری از اجزایی که در زیر نام برده شده، تشکیل شده اند:

بدنه یا پوسته پمپ
شفت
پروانه
قسمت مکش (ورودی پمپ)
قسمت تخلیه (خروجی پمپ)
یاتاقان
آب بند
در شکل زیر یک پمپ جریان محوری همراه با اجزا و قطعات تشکیل دهنده آن قابل مشاهده اس
کاربرد پمپ جریان محوری
کاربردهای متنوع در صنایع مختلف برای استفاده های با دبی بالا و هد پایین
در نیروگاه ها جهت انتقال و جابجایی مایعات مختلف
در کشاورزی جهت پمپاژ حجم زیادی آب برای انتقال به زمین های کشاورزی
در صنایع شیمیایی جهت پمپاژ و جابجایی مایعات در اواپراتور
در قایق ها، جهت حمل و نقل و جابجاشدن قایق توسط پمپاژ آب دریا توسط پمپ
در تصفیه فاضلاب، صنایع شیلات
مزایای پمپ جریان محوری
مناسب برای دبی های بالا و هدهای پایین
دارای ابعاد کوچک و برای حمل و نقل، نصب و استفاده کردن راحت هستند
دارای راندمان بالا
دارای طراحی ساده
هدر رفت آیرودینامیکی کم
معایب پمپ جریان محوری
قیمت بالا
عدم توانایی جابجایی سیالات با ویسکوزیته بالا
عدم قابلیت پمپاژ سیالات در هدهای بالا
تفاوت های پمپ جریان محوری و جریان شعاعی
پمپ های جریان محوری و جریان شعاعی از جمله پمپ های سانتریفیوژ می باشند که متناسب با ویژگی هایی که دارند در صنعت کاربرد دارند. در جدول زیر تفاوت های اصلی عملکردی و ظاهری آنها آورده شده است:
پمپ جریان محوری؟
پمپ جریان محوری که به پمپ پروانه ای نیز معروف است از دسته پمپ های دینامیکی و یکی از انواع پمپ های سانترفیوژی می باشد. پمپ های دینامیکی بیشترین کاربرد را برای کاربردهای فشار بالا دارند. این پمپ ها نسبت به پمپ های جابجایی مثبت راندمان بالایی دارند.

کاربرد پمپ جریان محوری؟
کاربردهای متنوع در صنایع مختلف برای استفاده های با دبی بالا و هد پایین
در نیروگاه ها جهت انتقال و جابجایی مایعات مختلف
در کشاورزی جهت پمپاژ حجم زیادی آب برای انتقال به زمین های کشاورزی
در صنایع شیمیایی جهت پمپاژ و جابجایی مایعات در اواپراتور
در قایق ها، جهت حمل و نقل و جابجاشدن قایق توسط پمپاژ آب دریا توسط پمپ
در تصفیه فاضلاب، صنایع شیلات
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/188/%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%85%D9%BE

منبع انبساط لیو | Leo

۲ بازديد
در پمپ ها برای جلوگیری از ضربه قوچ (ضربه چکشی آب Water Hammer) از منبع انبساط پمپ (Expansion tank) یا مخزن تحت فشار (با فشاری حدود 20 Psi) استفاده می شود. علاوه بر ضربه قوچ، مخزن تحت فشار باعث کاهش مصرف برق و استهلاک پمپ خواهد شد. همچنین این مخازن به تامین جریان آب با سرعت ثابت کمک خواهد کرد. مخزن تحت فشار یا منبع انبساط از سه قسمت اصلی پوسته مخزن، تیوپ و فلانچ تشکیل شده است. عموماً پوسته خارجی از دو عدسی قرینه هم با ورق 1.5 میلیمتر ساخته می شود که بوسیله ربات جوشکاری شده است. پس از تست مخزن برای نشتی، تیوپ و فلانچ بر روی آن نصب خواهد شد. فلانچ توسط دستگاه پرس و به صورت یک تکه و بدون جوشکاری آماده شده و بر روی منبع انبساط (مخزن تحت فشار پمپ آب) قرار خواهد گرفت. فشار قابل تحمل توسط مخازن تحت فشار نصب شده بر روی پمپ ها عموماً بین 10 تا 15 بار فشار است. تیوپ در یک منبع تحت فشار مرغوب از جنس EPDM یا BUTIL بوده که جهت مصارف آب بهداشتی تحت فرمول خاصی ساخته شده تا نگهداری آب بدون آلودگی میسر شود. فشار هوا (بین تیوپ و پوسته) در مخازن تحت فشار نصب شده بر روی پمپ عموماً بین 1.5 تا 3 بار (22-43 درجه Psi) است. برای دریافت مشخصات فنی و خرید پمپ با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

نکات استفاده از منبع انبساط
موارد ذیل به کارکرد هر چه بهتر منبع انبساط کمک خواهد کرد:

قرار دادن صافی در ورودی مخزن تحت فشار: جهت جلوگیری از ورود اجسام ریز و تیز با فشار زیادی که پمپ آب ایجاد میکند، از صافی در ورودی مخزن استفاده می شود. ورود ذرات تیز به داخل تیوپ باعث آسیب به آن و نشتی خواهد شد.
بررسی فشار هوای داخل مخزن بین پوسته و تیوپ به صورت ماهانه: فشار هوای داخل مخزن در اثر پر و خالی شدن های متعدد تیوب، بعد از مدتی کاهش خواهد یافت. لذا برای رسیدن به عملکرد مناسب برای منبع تحت فشار، فشار بین پوسته و تیوپ را به صورت ماهانه چک می کنیم.
شرکت های تولید کننده این مخازن بسیار گسترده هستند و بسته به جنس پوسته، تیوپ و فلانچ قیمت های مختلفی دارد. در بخش پمپ از وبسایت کالا صنعتی منبع انبساط های گوناگون به همراه قیمت معرفی شده اند. به طور کلی اگر در پمپ خانگی یا پمپ هتل ها یا هر جایی که از مخزن انبساط استفاده شده است و دارای سنسور صنعتی استارت و استاپ پمپ است، لاستیک منبع انبساط سوراخ شود، سنسور به طور مرتب سیستم را خاموش و روشن خواهد کرد. خاموش و روشن شدن های پشت سر هم نشان دنده این است که لاستیک سوراخ شده و فاصله بین پوسته و تیوپ پر از آب شده و ضربه چکشی آب سنسور را خاموش و روشن می کند. در این حالت پلاتین های سنسور هم به زودی خراب خواهد شد.
فواید منبع انبساط چیست؟
منبع انبساط یا مخزن تحت فشار باعث کاهش مصرف برق و استهلاک پمپ خواهد شد. همچنین این مخازن به تامین جریان آب با سرعت ثابت کمک خواهد کرد.

برای کارکرد هر چه بهتر منبع انبساط باید چکار کنیم؟
1- قرار دادن صافی در ورودی مخزن تحت فشار: جهت جلوگیری از ورود اجسام ریز و تیز با فشار زیادی که پمپ آب ایجاد میکند، از صافی در ورودی مخزن استفاده می شود. ورود ذرات تیز به داخل تیوپ باعث آسیب به آن و نشتی خواهد شد.

2- بررسی فشار هوای داخل مخزن بین پوسته و تیوپ به صورت ماهانه: فشار هوای داخل مخزن در اثر پر و خالی شدن های متعدد تیوب، بعد از مدتی کاهش خواهد یافت. لذا برای رسیدن به عملکرد مناسب برای منبع تحت فشار، فشار بین پوسته و تیوپ را به صورت ماهانه چک می کنیم.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/218/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%84%D8%A6%D9%88-leo/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%84%DB%8C%D9%88-leo/%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%A7%D9%86%D8%A8%D8%B3%D8%A7%D8%B7-%D9%84%DB%8C%D9%88-leo