دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

آرشیو اسفند ماه 1402

آشنایی گام به گام با تجهیزات صنعتی

معرفی گیربکس صنعتی

۴ بازديد
گیربکس صنعتی یکی از قطعات حیاتی در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است و به صورت گسترده در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، معادن، نقت و گاز، پتروشیمی، فلزکاری و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه نقش مؤثری در عملکرد و کارایی کل سیستم دارد و در بعضی موارد حتی می تواند از خطرات و آسیب های احتمالی برای دستگاه ها و نفرات جلوگیری کند. به طور کلی، گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از یک شفت (محور) چرخان به محور دیگری در ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. هدف استفاده از گیربکس ها، کنترل سرعت و گشتاور ورودی و تنظیم آن به میزان دلخواه است. گیربکس های صنعتی را بر اساس نوع دنده های آن ها به 4 دسته هلیکال، مخروطی، حلزونی و خورشیدی تقسیم بندی می کنند که هرکدام ویژگی ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

قطعاً انتخاب گیربکس مناسب به عوامل متعددی از جمله گشتاور مورد نیاز، نسبت تبدیل سرعت، شرایط کارکرد و کاربرد مورد نظر بستگی دارد؛ به همین علت تولید کنندگان این محصولات، طیف وسیعی از گیربکس ها را برای برآورده نمودن هر خواسته و نیاز صنعتی طراحی و تولید می کنند. در این مقاله به یررسی انواع گیربکس های صنعتی، کاربردها، مشخصات و ویژگی های هر یک پرداخته و در پایان نکاتی در خصوص انتخاب و نحوه استفاده از آن ها بیان می کنیم؛ همچنین خلاصه مطالب این مقاله را می توانید در پادکست زیر بشنوید. گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو و گشتاور از محور چرخان یک دستگاه (معمولاً الکتروموتور) به سایر قطعات که به محور دیگر گیربکس متصل هستند، استفاده می شود و نقش بسیار مهمی در ماشین آلات صنعتی ایفا می نمایند. وظیفه اصلی یک گیربکس صنعتی، کاهش یا افزایش سرعت و گشتاور ورودی است و به دو دسته گیربکس صنعتی کاهنده و افزاینده تقسیم بندی می شوند؛ در گیربکس صنعتی کاهنده دور ورودی موتور با نسبت مشخصی کاهش داده می شود و در نتیجه گشتاور در محور خروجی افزایش می یابد و در گیربکس های افزاینده این فرآیند عکس گیربکس های کاهنده است. گیربکس های کاهنده رایج تر از گیربکس های افزاینده بوده و در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت گیربکس صنعتی
قیمت گیربکس صنعتی با توجه به مواردی مانند نوع گیربکس، مشخصات فنی آن، ابعاد و ظرفیت گشتاور گیربکس، برند تولید کننده و مواد اولیه به کار رفته در آن تغییر می کند. بدیهی است، انواع گیربکس صنعتی بزرگ یا اصطلاحاً سنگین، قیمت بالاتری نسبت به گیربکس صنعتی کوچک دارند. همچنین محصولات برندهای معتبر تولید کننده گیربکس که اغلب شامل تولید کنندگان گیربکس اروپایی می شود، قیمت بیشتری نسبت به گیربکس چینی یا ایرانی دارند. از این موارد که بگذریم، قیمت گیربکس صنعتی بر حسب نوع دنده های آن نیز تغییر می کند. گیربکس های هلیکال و خورشیدی راندمان بالاتری نسبت به گیربکس حلزونی دارند، بنابراین قیمت این گیربکس ها نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معمولا قیمت گیربکس صنعتی کوچک از گیربکس هایی که ابعاد بزرگتری دارند کمتر خواهد بود. برای آگاهی از قیمت گیربکس صنعتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع گیربکس صنعتی

خرید گیربکس صنعتی
وقتی صحبت از خرید گیربکس صنعتی می شود فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت تا بهترین گیربکس صنعتی را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. از آن جایی که وظیفه اصلی گیربکس انتقال نیرو و گشتاور الکتروموتور است، ابتدا باید ویژگی ها و مشخصاتی که مرتبط با موتور هستند را بررسی کرد. از جمله این ویژگی ها می توان به:

سایز گیربکس
توان و سرعت ورودی گیربکس
نسبت دنده
دور خروجی گیربکس
نحوه اتصال گیربکس به موتور (کوپل مستقیم، کوپلینگ، کلاچ، تسمه و پولی، فلنج و ...)
آرایش محورها
همچنین پیش از خرید گیربکس صنعتی باید نیازهای مورد انتظار از گیربکس و همچنین شرایط محیط کار آن را به دقت سنجیده و با مشخصات گیربکس انطباق دهید. از جمله این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بار محوری و شعاعی قابل تحمل گیربکس
طریقه نصب گیربکس صنعتی
ابعاد و وزن گیربکس
مدت زمان کارکرد مداوم گیربکس صنعتی
دمای محیط کار و شرایط آب و هوایی
الزامات تعمیر و نگهداری مانند روغنکاری و ...
با بررسی این موارد، می توانید با دید کامل تر و بهتری به انتخاب گیربکس صنعتی بپردازید ولی با این حال، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید گیربکس صنعتی با یک کارشناس در این زمینه مشورت نمایید تا تمامی موارد مورد نیاز را بررسی نمایید. اما یکی از مهم ترین معیارهای هر فردی برای خرید گیربکس صنعتی، قیمت محصول است؛ به همین علت در بخش بعدی به مقایسه هزینه و قیمت انواع گیربکس ها می پردازیم.

فروش گیربکس صنعتی
بیشتر تولید کنندگان گیربکس صنعتی، برای رفاه بیشتر مشتریان، خدماتی مانند گارانتی تعویض، تعمیر یا تأمین قطعات در نظر گرفته اند اما شرط استفاده از این خدمات این است که گیربکس از نماینده فروش گیربکس صنعتی خریداری شده باشد. خوشبختانه وبسایت کالا صنعتی موفق به کسب نمایندگی رسمی یا عاملیت فروش اکثر برندهای معتبر ایرانی و خارجی شده است و آماده فروش گیربکس صنعتی در انواع مختلف و برندهای معتبر بازار به شما عزیزان می باشد. همچنین کارشناسان فروش این وبسایت در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی همراه شما عزیزان هستند و می توانید از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

انواع گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. اما مهم ترین قسمت یک گیربکس صنعتی، چرخ دنده های آن است؛ اصلی ترین روش دسته بندی گیربکس ها، بر اساس نوع دنده های آن ها بوده و بر این اساس تمام مشخصات فنی گیربکس مانند نسبت دنده، گشتاور، سرعت، تحمل بار، راندمان و حتی میزان صدا و لرزش آن ها در حین کار نیز تغییر می کند. کلی ترین دسته بندی گیربکس های صنعتی به صورت زیر می باشد:

گیربکس افزاینده

این گیربکس ها همانطور که از نام آن پیداست، دور ورودی به گیربکس را افزایش می دهد. از گیربکس افزاینده در صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی مثل توربین باد استفاده زیادی می شود. گیربکس افزاینده عموما به صورت سفارشی ساخته می شود و به صورت موجودی در انبار موجود نمی باشد.

گیربکس کاهنده

این نوع گیربکس ها که در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و حتی دستگاه های خانگی کاربرد دارد، با کاهش دور ورودی به گیربکس و تحویل آن در قسمت خروجی باعث افزایش گشتاور شده و تجهیز مصرف کننده را به چرخش در می آورد. گیربکس صنعتی کاهنده بسیار پر مصرف بوده و سهم بزرگی از تولیدات کارخانجات گیربکس سازی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و گستره وسیع استفاده گیربکس صنعتی کاهنده به معرفی انواع گیربکس کاهنده می پردازیم.

انواع گیربکس صنعتی کاهنده :

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال
گیربکس خورشیدی
گیربکس سایکلو
گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی بر خلاف گیربکس های قبلی از یک ماردون و یک چرخ دنده حلزونی استفاده می نماید اصلی ترین مزایای این گیربکس صنعتی اندازه کوچک، عدم برگشت پذیری و نصب در جهت های مختلف است اما با این وجود، این گیربکس ها معایبی نیز دارند، از جمله راندمان پایین تر، اصطکاک و اتلاف انرژی بیشتر و سایش بیشتر دنده ها و عمر کاری پایین تری نسبت به سایر گیربکس های صنعتی دارد. گیربکس حلزونی از یک دنده ماردون فولادی به عنوان ورودی و یک دنده حلزونی برنجی (آلیاژ فسفر-برنز) که شافت خروجی به آن متصل می شود، تشکیل شده و جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر می دهد. این گیربکس ها به گیربکس 90 درجه نیز شناخته می شود.

گیربکس هلیکال
گیربکس هلیکال از دو یا چند چرخ دنده هلیکال تشکیل شده است؛ دندانه های این چرخ دنده ها به صورت زاویه دار با محور اصلی چرخ دنده بریده شده و شکل مارپیچ دارند. طراحی خاص این دنده ها امکان انتقال کارآمد و نرم تر نیرو و همچنین کاهش صدا و لرزش این گیربکس صنعتی را در مقایسه با سایر دنده ها فراهم می نماید.
از جمله مزایای گیربکس هلیکال می توان به راندمان بالا، اتلاف انرژی کم تر، صدا و لرزش کم تر و همچنین افزایش ظرفیت بار و گشتاور اشاره نمود. گیربکس های هلیکال، خود به چند دسته تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

گیربکس هلیکال شافت مستقیم : محور ورودی و خروجی گیربکس در یک راستا قرار دارد.
گیربکس بول هلیکال یا کرانویل پینیون : از دنده های مخروطی BEVEL ساخته می شود و تغییر زاویه 90 درجه در جهت خروجی نسبت به جهت ورودی ایجاد می کند.
گیربکس هلیکال آویز یا شافت موازی: محور ورودی و خروجی به صورت موازی با هم قرار دارد.
گیربکس هلیکال سه یا چهار محور یا گیربکس قورباغه ای
هلیکال شافت موازی و شافت متعامد: معمولا گیربکس های هلیکال سنگین کار که بعضا تحت عنوان گیربکس صنعتی شناخته می شود، با نام شافت موازی و شافت متعامد (بستگی به جهت خروجی گیربکس دارد) بین صنعتگران نامیده می شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات این گیربکس ها و دریافت لیست قیمت گیربکس هلیکال از منوی وبسایت کالا صنعتی، گیربکس مدنظر را انتخاب نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

گیربکس هلیکال یکی از انواع گیربکس صنعتی

گیربکس خورشیدی
چرخ دنده های گیربکس خورشیدی با پیکربندی مخصوصی درون این گیربکس قرار گرفته اند و نسبت های سرعت و گشتاور خاصی را ارائه می دهند. با توجه به طراحی خاص دنده ها و نحوه قرار گرفتن آن ها در این گیربکس صنعتی، امکان دستیابی به گشتاور خروجی بالا در یک طراحی فشرده وجود دارد. همچنین با تغییر تعداد یا اندازه دندانه ها می توان به نسبت های مختلف سرعت دست یافت که انعطاف پذیری گیربکس خورشیدی را برای کاربردهای مختلف صنعتی که نیاز به دقت بالایی دارند، بیشتر می کند. برای اطلاع از قیمت گیربکس خورشیدی با کارشناسان ما در تماس باشید.

گیربکس خورشیدی

گیربکس سایکلو
این نوع گیربکس که عمر اختراع بسیار کمتری نسبت به سایر انواع گیربکس صنعتی دارد، فاقد هرگونه چرخ دنده بوده و با یک مکانیزم انعطاف پذیر و خارج از مرکز (Eccentric and Flexible) کار می کند. شوک پذیری بسیار بالا مهمترین ویژگی طراحی گیربکس سایکلو بوده و باعث شده برای مصارف با شوگ ناگهانی بالا مثل دستگاه های حفاری مناسب باشد.

اجزای گیربکس صنعتی
در بیشتر مواقع گیربکس های صنعتی دارای قطعات و اجزای یکسانی هستند. برخی از قطعات متناسب با کاربری و نوع صنعت می تواند متغیر باشد. نوع نیروهای ورودی و خروجی گیربکس یکی از موارد تعیین کننده در نوع اجزا و قطعات داخلی گیربکس است.

بلبرینگ: یکی از اجزا اصلی هر گیربکسی بلبرینگ های متصل به آن است. متناسب با نیاز گیربکس می توان از بلبرینگ یا رولبرینگ استفاده کرد. بلبرینگ ها در دو سمت ورودی و خروجی گیربکس قرار می گیرند و موجب انتقال هر چه بهتر نیروها می شوند.
شفت های ورودی و خروجی: شفت ها یا محورهای ورودی و خروجی یکی دیگر از اصلی ترین قطعات داخل گیربکس است. شفت های ورودی گیربکس وظیفه انتقال نیرو و توان را به چرخ دنده ها دارند. این نیرو و توان از چرخ دنده ها به سمت شفت خروجی منتقل می شود.
پوسته گیربکس: پوسته بیرونی گیربکس معمولا طوری طراحی می شوند که در برابر ضربات و ارتعاشات مقاومت خوبی نشان می دهند. این تجهیزات معمولا از جنس چدن است. تمامی تجهیزات داخلی گیربکس در درون پوسته گیربکس قرار دارند.
کاسه نمد: کاسه نمد ها از جمله قطعات داخلی گیربکس ها است که وظیفه محافظت از گیربکس در برابر عوامل خارجی مانند گرد و خاک و رطوبت را دارند. کاسه نمد ها هم متناسب با نوع گیربکس و شرایط محیطی در جنس های مختلفی نصب می شود.
چرخ دنده ها: اثر گذارترین و مهمترین قطعات داخلی گیربکس ها چرخ دنده ها است. چرخ دنده های مختلفی قابلیت نصب بر روی گیربکس ها را دارند. دندانه های چرخ دنده می تواند به صورت مستقیم یا مارپیچ قرار بگیرد. به عنوان مثال چرخ دنده های مارپیچ سطح تماس بیشتری را در هنگام چرخش ایجاد می کنند که می تواند باعث افزایش بازدهی و عملکرد نرم تر چرخ دنده نسبت به چرخ دنده های دندانه صاف شود.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/97/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C

با گیربکس قورباغه ای ( گیربکس سه محور یا گیربکس روسی)

۴ بازديد
گیربکس هلیکال سه محور
گیربکس سه محور یکی از انواع گیربکس هلیکال شفت موازی است که برای انتقال گشتاور از موتور به سایر تجهیزات بکار می‌رود. گیربکس سه محور هلیکال باتوجه‌به راندمان حدود 98% و ظرفیت گشتاور بالا در طیف وسیعی از صنایع استفاده می‌شود. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوار نقاله
میکسر
سنگ‌شکن
بالابر
جرثقیل
ماشین‌آلات کشاورزی
بالمیل
دستگاه‌های اکستروژن
صنایع شن و ماسه شویی
صنایع فولاد و دستگاه‌های نورد
صنایع معدن
و …
گیربکس سه محور با نام‌های گیربکس قورباغه‌ای، گیربکس شتری، گیربکس PM، گیربکس روسی یا گیربکس قورباغه‌ای روسی نیز شناخته می‌شود. وب‌سایت کالا صنعتی انواع گیربکس هلیکال در مدل‌های دو محور، سه محور و چهار محور را از برندهای معتبر ایرانی و جهانی با قیمت مناسب ارائه می‌نماید. برای ثبت سفارش به وب‌سایت مراجعه نمایید و یا از طریق شماره تماس 02191304300 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

گیربکس قورباغه‌ای
گیربکس قورباغه‌ای یکی از انواع گیربکس سه محور است که به دلیل شکل خاص پوسته، به این نام شناخته می‌شود. از این گیربکس صنعتی در کاربردهایی نظیر میکسر، بالمیل، نوار نقاله یا کانوایرهای ظرفیت بالا، صنایع معدنی، فولاد، نورد و … استفاده می‌شود.

گیربکس قورباغه ای سهند

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های گیربکس قورباغه‌ای عبارت‌اند از:

راندمان بالا (بیشتر از 90%)
ظرفیت گشتاور بالا
راه‌اندازی نرم و کم‌صدا
مناسب برای کار مداوم و استارت‌های مکرر
استفاده از دنده‌های هلیکال
قیمت مناسب باتوجه‌به ظرفیت گیربکس
باتوجه‌به ویژگی‌های گفته شده، گیربکس قورباغه‌ای گزینه‌های محبوب برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی به شمار می‌رود. بااین‌وجود گیربکس‌های قورباغه‌ای معایب و محدودیت‌هایی نیز دارند؛ از جمله:

سایز نسبتاً بزرگ گیربکس
تولید فقط به‌صورت شافت دار
گیربکس روسی چیست؟
مبدأ طراحی گیربکس قورباغه‌ای، کشور روسیه است و اولین‌بار این گیربکس‌ها از روسیه به ایران وارد شدند؛ به همین علت در ایران و چند کشور دیگر، گیربکس قورباغه‌ای با نام گیربکس روسی یا گیربکس قورباغه‌ای روسی نیز شناخته می‌شود. گیربکس‌های روسی به دلایل مختلفی محبوبیت بالایی در میان صنعتگران داشتند. به‌عنوان‌مثال:

کیفیت بالا: گیربکس روسی معمولاً کیفیت ساخت بالا و طول عمر طولانی‌مدتی داشت.
قابل‌اطمینان: این گیربکس‌ها در شرایط سخت و تحت بارهای بسیار زیاد نیز کارایی و عملکرد بهینه خود را حفظ می‌کردند.
قیمت مناسب: باتوجه‌به ویژگی‌ها و مشخصات فنی گیربکس روسی، قیمت آن مقرون‌به‌صرفه بوده و ارزش خرید بالایی داشته است.
امروزه شرکت‌های توانمند ایرانی مانند گیربکس سهند، شریف، پارس، آسیا و … انواع گیربکس روسی را به روش مهندسی معکوس تولید می‌کنند. این شرکت‌ها ویژگی‌های بهبودیافته و مطابق استانداردهای جهانی را در طراحی مشابه گیربکس قورباغه‌ای روسی قدیمی ارائه می‌دهند.

مشخصات فنی گیربکس سه محور
مهم‌ترین مشخصات فنی گیربکس سه محور عبارت‌اند از:

سایز گیربکس
توان موتور قابل‌استفاده
بازه نسبت تبدیل
وزن گیربکس
قطر شفت ورودی و خروجی
البته مشخصات فنی گیربکس‌های سه محور برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. بر این اساس مشخصاتی که در ادامه می‌آیند در سه دسته زیر تفکیک می‌شوند:

انواع گیربکس قورباغه‌ای پارس و چینی
گیربکس قورباغه‌ای سهند سری GHP
گیربکس سه محور شریف سری H
مشخصات فنی گیربکس سه محور

1) سایز گیربکس
نوع گیربکس سایز
گیربکس قورباغه‌ای پارس و چینی 8 سایز: 250 - 350 - 400 - 500 - 650 - 750 - 850 - 1000
گیربکس قورباغه‌ای GHP سهند 3 سایز: 150 - 250 - 300
گیربکس سه محور سری H شریف 4 سایز: 80 - 100 - 120 - 140
2) توان موتور و گشتاور خروجی گیربکس
هر سایز گیربکس، ظرفیت گشتاور و توان مشخصی دارد و باید با موتور متناسب با خود استفاده شود. در جدول زیر محدوده توان موتور قابل‌استفاده با هر گیربکس‌های قورباغه‌ای چینی و پارس و همچنین حداکثر گشتاور خروجی گیربکس‌های سهند و شریف بیان شده است:

نوع گیربکس بازه گشتاور خروجی (N.m)
گیربکس قورباغه‌ای GHP سهند 250 - 54380
گیربکس سه محور سری H شریف 11000 - 75000
توان موتور قابل استفاده با گیربکس قورباغه‌ای چینی و پارس
سایز گیربکس محدوده توان موتور (KW)
250 0.4 تا 7.7
350 0.95 تا 27
400 1.6 تا 26
500 2.7 تا 60.5
650 6.7 تا 106
750 9.5 تا 168
850 13.1 تا 264
1000 22.5 تا 355
توان‌های گفته‌شده با توجه به نسبت تبدیل گیربکس انتخاب می‌شوند؛ هرچه نسبت تبدیل بالاتر باشد باید از موتور با توان پایین‌تر استفاده شود و برعکس.

3) بازه نسبت تبدیل
بازه نسبت تبدیل گیربکس سه محور شامل نسبت‌های زیر می‌شود:

نوع گیربکس بازه نسبت تبدیل
گیربکس قورباغه‌ای چینی و پارس 8.23 - 48.57
گیربکس قورباغه‌ای سهند سری GHP 7.5 - 90
گیربکس سه محور شریف سری H دو استیج: 7.9 - 22.7
سه استیج: 23.6 - 127.7
چهار استیج: 107.4 - 504
4) وزن گیربکس
وزن گیربکس قورباغه‌ای چینی و گیربکس سه محور شریف باتوجه‌به سایز گیربکس در جدول زیر ذکر شده است:

نوع گیربکس سایز گیربکس وزن (Kg)
گیربکس قورباغه‌ای چینی 250 100
350 200
400 259
500 390
650 880
750 1100
850 1500
1000 2230
گیربکس سه محور شریف سری H 80 400
100 800
120 1100
140 2000
5) قطر شفت ورودی و خروجی
قطر شفت‌های ورودی و خروجی انواع گیربکس سه محور و قورباغه‌ای را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

گیربکس قورباغه‌ای چینی و پارس
سایز گیربکس قطر شفت ورودی (mm) قطر شفت خروجی (mm)
250 30 55
350 40 55
400 40 80
500 50 80
650 60 110
750 60 110
850 90 130
1000 90 150


گیربکس قورباغه‌ای سهند سری GHP
سایز گیربکس قطر شفت ورودی (mm) قطر شفت خروجی (mm)
150 30 55
250 40 75
300 50 85


گیربکس سه محور شریف سری H
سایز گیربکس قطر شفت خروجی (mm)
80 100
100 1200
120 1400
140 1800
خرید گیربکس قورباغه‌ای
اگر قصد خرید گیربکس قورباغه‌ای را دارید، کالا صنعتی یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است. در وب‌سایت کالا صنعتی مجموعه‌ای از انواع گیربکس سه محور از برندهای معتبر همراه با گارانتی اصالت و سلامت کالا، قیمت مناسب و تحویل سریع در سراسر ایران ارائه می‌شود. هنگام خرید گیربکس قورباغه‌ای باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله این عوامل عبارت‌اند از:

توان موتور: پیش از انتخاب گیربکس باید الکتروموتوری با توان و سرعت مناسب برای کاربرد موردنظر انتخاب نمایید.
سایز گیربکس: هر سایز گیربکس سه محور یا قورباغه‌ای ظرفیت توان مشخصی دارد. پس از انتخاب موتور باید سایز گیربکس متناسب با توان موتور را بیابید.
نسبت تبدیل: نسبت تبدیل گیربکس قورباغه‌ای مشخص‌کننده دور و گشتاور خروجی است.
برند: پس از بررسی مشخصات فنی موردنیاز، به سراغ برندهای تولیدکننده گیربکس می‌رویم. گیربکس‌های سه محور و قورباغه‌ای برندهای مختلف با ویژگی‌های منحصربه‌فردی تولید می‌شوند که باید به‌دقت مورد بررسی قرار گیرند.
خدمات پس از فروش: یکی از نکات مهم هنگام خرید گیربکس قورباغه‌ای، خدمات پس از فروش محصول است. بیشتر برندهای معتبر ایرانی برای محصولات خود گارانتی تعمیر یا تعویض در نظر می‌گیرند. اما معمولاً گارانتی برندهای اروپایی در ایران قابل‌پیگیری نیست.
وب‌سایت کالا صنعتی به‌عنوان نماینده رسمی برندهای شناخته شده ایرانی مانند گیربکس سهند، گیربکس شریف و … تمامی گیربکس‌های سه محور و قورباغه‌ای را به همراه گارانتی معتبر شرکتی ارائه می‌نماید. برای استفاده از گارانتی یا اطلاع از شرایط آن با کارشناسان ما در تماس باشید.
کالاصنعتی

فلنج الکتروموتور درکالاصنعتی

۴ بازديد
فلنج یا فلنچ یکی از قطعات پر کاربرد در صنعت می باشد که دارای مقطعی دایره ای شکب می باشد. به کمک فلنچ می توان قطعات مختلف صنعتی را با پیچ، مهره و یا گسکت به یکدیگر متصل کرد. فلنچ الکتروموتور یکی از مهمترین اجزای موجود در موتورهای الکتریکی است. فلنچ الکتروموتور قابلیت اتصال اجزای مختلف موتور را به یکدیگر دارد. برای اتصال قطعات مختلف به موتور باید از فلنچ الکتروموتور استفاده کرد زیرا این روش از جمله مطمئن ترین و سریع ترین روش برای اتصال است. خرید اینترنتی فلنچ الکتروموتور با برند های مختلف به صورت آنلاین در سایت کالاصنعتی فراهم شده است که به راحتی می توانید متناسب با نیاز خود فلنچ مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای آگاهی از قیمت فلنچ الکتروموتور با کارشناسان فروش در تماس باشید. انواع برندهای فلنچ الکتروموتور در سایت کالا صنعتی موجود است.

الکتروموتور فلنچ دار
کاربرد فلنچ الکتروموتور
کاربرد فلنچ الکتروموتور و به طور کلی فلنچ ها جداسازی قطعات از یکدیگر است. فلنچ الکتروموتور برای جداسازی قطعات مختلف موتور الکتریکی تهیه و تولید می شوند. فلنچ الکتروموتور از یک طرف به وسیله جوش دادن محکم شده و طرف دیگر آن به قطعه دوم متصل می شود. از دیگر کاربری های فلنچ الکتروموتور تغییر قطر یا تغییر مسیر است. البته از این مدل از فلنچ ها به طور عمومی در الکتروموتورها استفاده نمی شود. مواد سازنده فلنچ دینام می تواند متناسب با استانداردهای مختلف، متفاوت باشد. فولاد کربن آهنگری شده ASME 105B، فولاد کربن آهنگری شده ASME 181A، فولاد آلیاژی و فولادی ضد زنگ ASME 182A و فولاد آلیاژی آهنگری شده ASME 350A از جمله موادی هستند که در تولید فلنچ الکتروموتور استفاده می شود. فروش فلنچ معمولا با کمک استانداردها و رده بندی های کلی صورت می گیرد. فلنچ الکتروموتور متناسب با جنس، فشار و کاربرد به سه کلاس تقسیم می شود. این کلاس ها هر کدام دارای حداکثر فشار و دمای قابل تحمل هستند که متناسب با این خصوصیات خریدار می تواند محصول مورد نظر خود را انتخاب کند.

استاندارد ANSI B16.34
یکی از استانداردهای پر کاربرد در صنعت فلنج سازی است. در این رده از استاندارد فلنج سازی از فولاد و آلیاژهایی با کلاس 2500، 1500، 900، 600، 400، 300 و 150 استفاده می شود. در واقع اعداد ارائه شده حداکثر فشاری است که یک فلنچ می تواند تحمل کند. این میزان فشار معمولا در حداکثر دما ارائه می شود.

استاندارد ISO
یکی دیگر از استانداردهای بین المللی ساخت فلنچ است. این استاندارد برای فلنج های فولادی و آلیاژی ارائه می شود. نماد PN در این استاندارد نشان دهنده فشار اسمی قابل تحمل توسط فلنچ بر حسب بار است.

استاندارد API 6A-6B-6BX
یکی دیگر از استانداردهای مورد قبول برای ساخت فلنچ الکتروموتور است. فلنچ الکتروموتور که با این استاندارد ساخته می شود قابلیت تحمل فشار بیشتری نسبت به استاندارد ANSI است. کلاس فشاری فلنچ ها در این استاندارد به ترتیب 10000، 15000، 20000، 30000 و 50000 است.

فلنچ الکتروموتور
اطلاعات کاربردی درباره فلنچ الکتروموتور
در هنگام خرید آنلاین فلنچ الکتروموتور بهتر است به نوع آن توجه داشته باشید. فروش فلنچ در مغازه ها و سایت ها براساس نوع فلنچ انجام می گیرد و حتما باید نوع فلنچ مورد نظر خود را بدانید. فلنچ ها به طور کلی به 6 دسته زیر تقسیم می شوند.

فلنج کور
این مدل از فلنچ ها قابلیت استفاده در اکثر قطعات صنعتی را دارند. فلنچ کور بدون سوراخ است و برای مسدود کردن جریان در یک محیط کاربری دارد. فلنچ الکتروموتور در انتهای محفظه می تواند از نوع فلنچ کور باشد. از این مدل فلنچ برای کاربری هایی که فشار بالا در جریان است و تنش های شدیدی در آن وجود دارند، استفاده می شود.

فلنج نر و ماده
همانطور که از اسم این مدل از فلنچ ها پیداست، این فلنچ ها دارای یک مقطع برآمده و یک مقطع فرورفته هستند. طول برآمدگی و عمق فرو رفتگی بستگی به نوع کاربری فلنچ دارد. از این مدل از فلنچ ها معمولا در صنایع پتروشیمی، سیستم آبرسانی، صنعت نفت و گاز و لوله کشی ها استفاده می شود.

فلنچ ساده
این مدل از فلنچ الکتروموتور دارای طراحی ساده و بدون شیاری است. این فلنچ ها دارای مقاطع مختلف نیستند و معمولا سطح صافی دارند. از فلنچ ساده معمولا در کاربری هایی که فشار و دما پایین باشد استفاده می شود. این مدل از فلنچ الکتروموتور دارای قیمتی به صرفه است. مواد مورد استفاده در ساخت این فلنچ ها معمولا آهن، چدن، فولاد ضد زنگ و در برخی موارد پلی اتیلن است.

فلنج گلودار جوشی
این مدل از فلنچ ها دارای مقطعی مخروطی شکل هستند و به راحتی قابل تشخیص می باشند. از این مدل از فلنچ ها برای افزایش استحکام، مقاومت فشارهای بالا، دمای زیر صفر و حرارت های زیاد استفاده می شود. فلنچ الکتروموتور برای انتقال نیرو می تواند از این مدل فلنچ باشد.

فلنچ رزوه ای
مهمترین خصوصیت فلنچ رزوه ای قابلیت اتصال آن ها بدون نیاز به جوشکاری است. این فلنچ ها با استفاده از پیچ و مهره به قطعه متصل می شوند. از دیگر مزایای این فلنچ ها سایزبندی متنوع آن ها است. سیستم های گردش آب و سیستم های فاضلاب از جمله مهمترین کاربری های این فلنچ ها است. برای خرید فلنچ اصل بهتر است از نمایندگی فلنچ اقدام به خرید کنید.

فلنچ اسلیپ آن
این مدل از فلنچ ها معمولا به وسیله جوشکاری به قطعه متصل می شوند. سطح گردش و نوع جریان از جمله مهمترین معیارهایی است که باید در هنگام انتخاب این فلنچ در نظر داشت. فلنچ الکتروموتور متناسب با کاربری و نیاز اپراتور می تواند از نوع اسلیپ آن باشد.

فلنچ دینام

در هنگام خرید فلنچ الکتروموتور بهتر است به تابلو حک شده در انتهای فلنچ توجه کنید. در این تابلو معمولا نام تجاری فلنچ، سایز اسمی لوله، مقدار فشار قابل تحمل توسط فلنچ، شکل مقطع فلنچ، تعداد سوراخ ها، استاندارد ساخت، کد مربوط به عملیات حرارتی و مواد سازنده آن حک شده است. مهمترین پارامتر در این موارد مقدار فشار قابل تحمل توسط فلنچ است. این قطعات باید در برابر ضربه ها و سایش های شدید بین دو قطعه مقاومت خوبی داشته باشند. بسیاری از این پارامترها در نوع استاندارد طراحی فلنچ ارائه می شود.

ساخت فلنچ الکتروموتور
ساخت فلنچ الکتروموتور معمولا شامل 6 مرحله است. این مراحل عبارتند از :

برش
حرارت دهی
قالب دهی
تمیز کاری و بازرسی قطعه
ماشین کاری
عملیات حرارتی
البته فلنچ های خاص دارای مراحل به مراتب بیشتری هستند. با توجه به حساسیت طراحی فلنچ الکتروموتور روش برش و قالب دهی اهمیت بالاتری دارد. در مرحله بازرسی فلنچ الکتروموتور بررسی می شود تا کوچکترین ترک یا زائده ای بر روی قطعه وجود نداشته باشد. در قسمت ماشین کاری نیز قطعه به شکل مناسبی سیقل خورده تا در مرحله بعد عملیات حرارتی متناسب با کاربرد قطعه بر روی آن صورت گیرد.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/99/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%81%D9%84%D9%86%DA%86-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

با کنترل دور موتور DC

۴ بازديد
الکتروموتورها بر اساس نوع جریان ورودی به دو دسته AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) تقسیم می شوند که هریک برای کاربرد خاصی طراحی شده و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. موتورهای DC به علت حجم کوچکتر، کارایی بالا و کنترل دقیقی که بر روی سرعت و گشتاور خروجی ارائه می دهند، به طور گسترده ای در کاربردهای مختلفی مانند روباتیک، خودروسازی و ماشین آلات صنعتی استفاده می شوند.

موتورهای DC انعطاف پذیری بالایی در عملکرد دارند و می توان با اتصالات مختلف سیم پیچ میدان، مشخصات گشتاور، سرعت و ولتاژ گوناگونی بدست آورد. از این موتورها به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند در صنایع مختلفی مخصوصاً حمل و نقل و مترو استفاده می شود. همانطور که اشاره کردیم، یکی از ویژگی های بارز الکتروموتور DC، کنترل سرعت و گشتاور آن ها است و در این مقاله قصد داریم به انواع روش های کنترل دور موتور DC بپردازیم؛ همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشخصات، ویژگی ها و معرفی الکتروموتورها مختلف می توانید به بخش مقالات الکتروموتور در وبسایت کالا صنعتی مراجعه کنید.

موتور دی سی

محصولات پیشنهادی: خرید الکتروموتور DC
روش های کنترل دور موتور DC
انواع مختلفی از روش های کنترل دور موتور DC وجود دارند ولی قبل از اینکه به آن ها بپردازیم بهتر است کمی درباره ساختار این موتورها و معنای کنترل دور الکتروموتور بدانیم. موتورهای DC با جریان برق مستقیم راه اندازی شده و با عبور جریان از سیم پیچ، یک میدان مغناطیسی شکل می گیرد. واکنش این میدان با میدان که در استاتور موتورهای DC وجود دارد، باعث چرخش آرمیچر می شود و برای ادامه چرخش باید جهت جریان در هر سیکل برعکس شود. روش های کنترل دور موتور DC هم بر اساس کنترل و ایجاد تغییر در در سه عامل شار یا میدان، مقاومت آرمیچر و ولتاژ ورودی انجام می شوند. به طور کلی روش های کنترل سرعت موتورهای DC در سه دسته زیر جای می گیرند:

کنترل شار
کنترل مقاومت آرمیچر
کنترل ولتاژ
هر یک از روش های فوق شامل چندین روش دیگر می شوند که در ادامه به معرفی و شرح مهم ترین موارد آن ها می پردازیم.

1) کنترل دور موتور DC با مقاومت آرمیچر
یکی از روش های ساده برای کنترل سرعت موتور، تغییر مقاومت آرمیچر آن است. برای کنترل دور موتور DC با مقاومت آرمیچر، یک مقاومت متغیر را در مدار آرمیچر قرار می دهند؛ با تغییر مقاومت آرمیچر، جریان الکتریکی و در نتیجه سرعت موتور تغییر می کند. برای تغییر مقاومت آرمیچر می توان از پتانسیومتر استفاده کرد که قابل تنظیم بوده و امکان تغییر مقاومت را دارد. در موتورهای DC شنت، تغییر مقاومت متغیر روی شار تأثیری ندارد زیرا میدان به صورت مستقیم به منبع تغذیه اصلی وصل است ولی در موتورهای DC سری، تغییر مقاومت مدار آرمیچر، شار و جریان را تحت تأثیر قرار می دهد؛ افت ولتاژ در مقاومت متغیر، ولتاژ آرمیچر را کاهش داده و در نتیجه سرعت موتور نیز کاهش می یابد.

کنترل دور موتور دی سی با مقاومت آرمیچر

علیرغم اینکه پیاده سازی این روش نسبتاً آسان و کم هزینه است اما روشی کم بازده است و مقدار زیادی از توان در مقاومت متغیر تلف می شود. علاوه بر این، در سرعت های پایین، موتور دچار افت توان شده و ممکن است از کار بیفتد. همچنین در این روش نسبت مشخصی برای تغییرات مقاومت و سرعت وجود ندارد؛ یعنی با تغییر مقدار مشخصی در مقاومت متغیر، کاهش سرعت ثابت نیست و همراه با بار موتور تغییر می کند.

از روش کنترل دور موتور DC با مقاومت آرمیچر عموماً برای کاربردهای ساده و موتورهایی با توان کم استفاده می کنند و برای کاربردهای صنعتی و پیشرفته تر، باید از روش هایی پیچیده تر و دقیق تر مانند PWM استفاده کرد که در ادامه به آن ها نیز می پردازیم. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آرمیچر، اجزا و نحوه عملکرد آن هستید، مقاله آرمیچر چیست؟ را مطالعه فرمایید.

2) کنترل دور موتور DC با کنترل شار
متداول ترین روش برای کنترل سرعت موتورهای DC، کنترل جریان عبوری از موتور یا کنترل دور موتور DC با کنترل شار (Flux Control) است. از آن جایی که شار مغناطیسی با جریان میدان مغناطیسی سیم پیچ ها رابطه مستقیمی دارد، برای اجرای این روش در موتورهای DC شنت، یک مقاومت متغیر را به صورت سری به سیم پیچ میدان متصل می کنند؛ با کاهش شار، میدان مغناطیسی نیز کاهش یافته و در نتیجه سرعت موتور بیشتر می شود. از این روش اغلب برای رسیدن به سرعتی بیشتر از حد نرمال موتور یا رفع افت سرعت در اثر بار استفاده می کنند. در موتورهای DC سری، برای کنترل دور موتور DC با کنترل شار، از روش های متفاوتی مانند دایورتر استفاده می کنند. برای راهنمایی در خصوص انواع دایورتر با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.

کنترل دور موتور DC با استفاده از دایورتر میدان
کنترل دور موتور DC با استفاده از دایورتر میدان یکی از روش های کنترل سرعت موتورهای جریان مستقیم بر اساس کنترل شار یا جریان عبوری از موتور است. در این روش یک قطعه الکترونیکی به نام دایورتر به موازات میدان موتور متصل شده و بخشی از جریان اصلی را منحرف می سازد. در این روش، بخشی از جریان میدان به جای عبور از مقاومت سری با میدان موتور، از طریق دایورتر به یک مقاومت موازی با میدان منتقل می شود و با کاهش جریان، سرعت موتور افزایش پیدا می کند.

در روش کنترل دور موتور DC با استفاده از دایورتر می توان سرعت موتور را با دقت بالاتری کنترل کرد و به دلیل استفاده از یک قطعه الکترونیکی برایک کنترل جریان میدان، این روش را به عنوان یکی از روش های کنترل دور موتور DC دقیق و پایدار می شناسند. اما با این حال، این روش نیز معایب مخصوص خود را دارد؛ به عنوان مثال استفاده از این روش در سرعت های پایین، مشکلاتی مانند افت توان و نوسانات سرعت را به دنبال خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با توان الکتروموتورها و محاسبه دقیق آن، مقاله فرمول محاسبه توان موتور الکتریکی سه فاز را مطالعه کنید.

کنترل دور موتور DC به روش کنترل میدان ضربه ای
در کنترل دور موتور DC به روش کنترل میدان ضربه ای یا Tapped Field Control، پیچ های سیم پیچ به چند بخش تقسیم شده و با اتصال یا قطع شدن یک یا چند بخش، میدان مغناطیسی را کنترل نموده و در نتیجه آن سرعت هم کنترل می شود. در این روش با افزایش تعداد پیچ های فعال، میدان مغناطیسی افزایش و سرعت موتور کاهش می یابد و بالعکس. از جمله مزایای این روش سادگی و کارآیی آن است که نیازی به استفاده از قطعات الکترونیکی پیچیده و سنسورهای دقیق ندارد و با استفاده از یک سوئیچ ساده، میدان مغناطیسی موتور کنترل می شود. همچنین این روش دقت بالایی در کنترل سرعت موتور دارد که از جمله ویژگی های مهم آن به شمار می رود.

ولی مانند هر روش دیگر، کنترل دور موتور DC به روش کنترل میدان ضربه ای نیز معایبی دارد؛ از جمله معایب این روش می توان به افت توان و نوسانات سرعت اشاره نمود. همچنین در برخی موارد، نیاز به تعویض دستی پیچ های میدان برای تغییر سرعت وجود دارد که به علت نبود روش های خودکار، امکان به وجود آمدن مشکلات بعدی وجود دارد. روش های دیگری از کنترل دور موتور DC با کنترل شار نیز وجود دارد که در این مقاله به توضیح آن ها نمی پردازیم؛ مانند دایورتر آرمیچر و استفاده از سیم پیچ های موازی میدان (Paralleling Field Coils).

3) کنترل دور موتور DC با کنترل ولتاژ
یکی دیگر از روش های محبوب برای کنترل سرعت موتورهای DC، تغییر و کنترل ولتاژ اعمال شده به موتور است. در روش کنترل دور موتور DC با کنترل ولتاژ، با کاهش یا افزایش ولتاژ موتور، سرعت آن را تغییر می دهند. در این روش با افزایش ولتاژ موتور، سرعت آن افزایش می یابد و بالعکس. با وجود بازدهی بالای روش کنترل دور موتور DC با کنترل ولتاژ، اما این روش معایبی نیز دارد؛ هزینه بالا، نیاز به یک سیستم کنترل الکترونیکی پیچیده، امکان افزایش گرمای موتور و کاهش عمر موتور از جمله معایب این روش می باشد.

4) کنترل سرعت موتور DC با PWM
یکی از پرکاربردترین شیوه های کنترل سرعت موتور DC، روش کنترل سرعت موتور DC با PWM یا مدولاسیون پالس می باشد. در این روش با ارسال پالس های ON و OFF به موتور و تغییر چرخه کار آن، می توان ولتاژ متوسط DC که به ترمینال های موتور اعمال می شود را کنترل نموده و در نهایت با ایجاد تغییر یا تعدیل در زمان پالس ها، می توان دور موتور را کنترل کرده و به سرعت مورد نظر دست یافت. به زبان ساده تر، هرچه پالس ON طولانی تر باشد، موتور سریع تر چرخیده و هرچه این پالس کوتاه تر باشد، سرعت موتور کم تر خواهد شد. برای آگاهی از نحوه راه اندازی موتور، مقاله انواع روش های راه اندازی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.

مزایای کنترل سرعت موتور DC با PWM
از جمله مزایای کنترل سرعت موتور DC باPWM می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افت توان بسیار کم در ترانزیستور سوییچینگ
کنترل خطی سرعت و پایداری بهتر آن
کنترل میزان انرژی تحویل شده به بار
دامنه ولتاژ ثابت و کارکرد موتور در قدرت کامل
کنترل سرعت موتور دی سی با pwm
5) کنترل دور موتور DC توان بالا
برای کنترل دور موتور DC توان بالا مانند الکتروموتور سه فاز از ابزاری به نام درایور DC استفاده می کنند. درایور DC قطعه ای الکترونیکی است که برای کنترل سرعت موتورهای DC استفاده می شود. این قطعه وظیفه تغییر ولتاژ و جریان ورودی را بر عهده دارد. کنترل دور موتور DC توان بالا با درایور مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن ها دقت و ایمنی بسیار بالای این روش است؛ در این روش کنترل سرعت موتور با دقت بسیار بالایی انجام می شود و این ویژگی برای صنایعی مانند خودروسازی، الکترونیک و صنایع فلزی بسیار حائز اهمیت است. همچنین ایمنی بالای درایور باعث می شود که موتور با خطر کمتری روبرو شود و در صورت بروز خطا، سیستم کنترل به صورت خودکار مشکل را تشخیص دهد و اقدامات لازم برای جلوگیری از آن ایجاد شود.

جمع بندی

در این مقاله به تفضیل درباره موتورهای DC و روش های کنترل سرعت و دور موتور آن ها صحبت کردیم. این روش ها شامل شیوه های نوین و استفاده از ابزارهای به روز و دقیق و همینطور روش های سنتی و کمی آسان تر و ارزان تر بود. انتخاب اینکه چه روشی برای موتور و کاربرد شما مناسب است، بحثی کاملاً تخصصی است و پیشنهاد می کنیم از کارشناسان بخش الکتروموتور وبسایت کالا صنعتی به صورت رایگان مشورت بگیرید. ضمناً اگر تجربه ای در زمینه کنترل دور موتور DC داشته اید که ممکن است برای دیگران هم مفید باشد، در بخش کامنت همین مقاله آن را به اشتراک بگذارید. سپاس از همراهی شما.

کالاصنعتی

استفاده درایو اینورتر جرثقیل سقفی

۴ بازديد
یکی از بیشترین کاربردهای اینورتر در صنعت، استفاده در جرثقیل هاست. جرثقیل ها به دلیل گشتاوری که در لحظه ی راه اندازی، استارت زیر بار و جلوگیری از حرکت پاندولی به دستگاهی جهت کنترل دور موتور آن ها نیاز دارند. این اینورترها یا درایو های کنترل دور الکتروموتور ها هستند که مخصوص کاربری جرثقیل طراحی و ساخته شده اند. اینورتر ها دستگاه هایی هستند که با کنترل پارامترهای ورودی یک الکتروموتور (فرکانس، ولتاژ، جریان)، به کاربر این اجازه را می دهد که کنترل صفر تا صدی روی آن داشته باشد.

ویژگی های اینورتر خاص جرثقیل
اینورتر جرثقیل علاوه بر کنترل روی الکتروموتور پارامترهایی دارند که با تنظیم آن ها می شود کمیت های فیزیکی آن را اندازه گیری کند و به بهترین شکل آن ها را تغییر دهد از سری مواردی که اینورترهای خاص جرثقیل روی آن کنترل دارند میتوان گفت:

گشتاور مناسب برای به حرکت درآوردن موتور زیر بار
قابلیت تنظیم پارامتر ها با هر بار
استارت و استاپ بسیار آهسته و نرم جهت جلوگیری از صدمه دیدن بار
جلوگیری از حرکت پاندولی حین حرکت بار
طراحی شده با استاندارد های ماشین آلات جرثقیل
کنترل یکپارچه ترمز برای ایمنی بار
عملکرد سریع برای بالا بردن بازده با بارهای سبک
اینورتر مناسب برای جرثقیل

انتخاب اینورتر مناسب برای جرثقیل
در انتخاب یک اینوتر مناسب با جرثقیل مورد نظر، باید توجه داشت که اینورتر ها انواع مختلفی دارند که هر کدام مناسب یک موتور و محیط استفاده می شود. از جمله مواردی که باید به هنگام انتخاب اینورتر برای جرثقیل توجه داشت میتوان به:

توان موتور جرثقیل
گشتاور مورد نیاز
حداکثر باری که جرثقیل بلند می کند
تغذیه ورودی
شرایط محیطی جرثقیل
سطح ایمنی اینورتر
قابلیت استفاده از مقاومت ترمز برای جرثقیل های سنگین کار
برند اینورتر و کیفیت ساخت آن برند
قیمت اینورتر
برندهای مناسب اینورتر جرثقیل
برند های زیادی هستند که در زمینه کاربری های جرثقیل اینورتر مخصوص ساخته اند. در ادامه به تعدادی از این برندها که در زمینه جرثقیل اینورترهای قدرتمندی ساخته اند بررسی میکنیم.

اینورتر LS مدل IS7
مناسب گشتاور ثابت و متغییر
دارای پارامتر های فن و پمپ و جرثقیل
سه فاز 220 ولت از یک اسب تا 100 اسب
سه فاز 380 ولت از یک اسب تا 500 اسب
دارای مدهای کنترلی مختلف
پشتیبانی شبکه های مختلف
اینورتر ls برای جرثقیل

اینورتر پنتاکس
این اینورتر ها با تکنولوژی ساخت فوق العاده عالی خود، عکس العمل خوبی در کاربری مورد نظر خود دارد. با پشتیبانی از مدهای کنترلی V/F، فیدبک دار(Close loop) و بدون فیدبک (Open loop) باعث می شود در کاربری جرثقیل بهترین عکس العمل را در برابر گشتاور مورد نیاز بار و یا تغییرات بار انجام دهد. از دیگر خصوصیات این اینورتر استفاده از PID کنترلر در ساخت این اینورتر ها است که برای ثابت نگه داشتن تغییرات سیستم جرثقیل بسیار تاثیر گذار است. جلوگیری از لگد زدن موتور در هنگام استارت آن، حرکت دادن آهسته موتور جهت جلوگیری از تخریف و ریختن بار روی جرثقیل و حرکت پاندولی مواد، استارت زیر بار و جلوگیری از لنگر انداختن بار از دیگر قابلیت های اینورتر های پنتاکس است.

درایو پنتاکس برای جرثقیل

اینورتر TECO مدل E310
یکی از کاربردهای ویژه اینورتر TECO مدل E310 در هادی های جرثقیل سقفی است. در جرثقیل های سقفی، دو موتور الکتریکی به طور همزمان در حرکت طولی راه اندازی می شوند، برای دستیابی به این هدف، می توان از اینورتر TECO سری E310 استفاده کرد. لازم به توضیح است که برای انتخاب قدرت مناسب برای راه اندازی الکتروموتورهای حرکتی طولی جرثقیل، باید از اینورتر استفاده شود که قدرت آن بیشتر از توان کل هر دو الکتروموتور حرکتی طولی جرثقیل است. به عنوان مثال، برای دو موتور الکتریکی با قدرت 0.75 کیلو وات هر کدام برای انتخاب اینورتر، قدرت 2.2 کیلووات است.

اینورتر تکو مدل E310

درایو دلتا سری VFD-C2000 و VFD-B
این اینورتر از قدرت و گشتاور بالایی برخوردار است مناسب برای کاربری ها سنگین مثل جرثقیل ها؛ دارای عملکرد دقیق، گشتاور و کنترل موقعیت و قابلیت ارائه سه مد گشتاور، سرعت و موقعیت.

اینورتر جرثقیل دلتا

اینورتر imaster A1
از اینورتر برای کاربردهای سنگین و فوق سنگین که نیاز به گشتاور بالا دارند استفاده کنید. مانند جرثقیل ، میکسر، اکسترودر ، برجستگی های جرثقیل و... آنها می توانند موتور دوم را با پارامترهای مربوطه کنترل کنند. این می تواند از پلت فرم شبکه RS485 (Modbus RTU) پشتیبانی کند. دارای یک چاپگر داخلی در تمام محدوده ها است و در صورت لزوم ، ترمز باید مستقیماً به درایو متصل شود.

اینورتر IMASTER A1

اینورتر VACON
یکی از برند ها تولید اینورتر که بسیار سنگین کار و با IP (درجه حفاظت) بالا اینورتر VACON هستند. این اینورتر ها زیر مجموعه شرکت دانفوس درامده و تحت لیسانس این شرکت تولید می کند. توان بعضی از محصولت این برند تا 4100 کیلووات در ولتاژ 400 ولت میرسد و درجه حفاظتی بالای این اینورتر ها این قابلیت را داشته که حتی بدون تابلو نصب شوند. این اینورتر ها قابلیت تحمل اضافه بار تا 150% را دارد.

درایو کنترل دور VACON

اینورتر SBT
این برند دارای دو مجموعه اینورتر آسانسوری و کاربری عمومی است. اینورتر های آسانسوری همانطور که از اسم شان مشخص است برای کابری های آسانسور، بالابر و انواع جرثقیل ها کاربرد دارند.

این اینورتر ها با :

قیمت مناسب
کنترل حلقه بسته برداری
حفاظت درایو در برابر اضافه جریان قابلیت تشخیص اضافه بار و قطع کار موتور پس از زمان و میزان اضافه بار
و قابلیت های دیگر که برای این کاربری طراحی شده است کار را برای مصرف کننده بسیار آسان کرده است.
اینورتر SBT

جمع بندی

کاربرد اینورتر ها در صنایع مختلف و در هر جایی که از الکتروموتور های القائی استفاده شود. میتوان از اینورتر ها برای کنترل این الکتروموتور ها استفاده کرد. کاربرد اینورترها در کنترل موتورهای جرثقیل ها بسیار وسیع است. و به طور کلی میتوان گفت که بدون اینورتر کنترل این موتور ها غیر ممکن است به دلیل اینکه کارکرد جرثقیل ها بسیار باید به دقت و آرام باشد تا از به خطر افتادن و صدمه زدن چه جانی و مادی جلوگیری شود.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/612/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%D8%AB%D9%82%DB%8C%D9%84

فلشینگ چیست؟

۴ بازديد
فلشینگ flushing ﺑﻪ ﺷﺶ روش آوردن ﺳﻴﺎل ﺑﻪ ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی ﻳک ﭘﻤﭗ سانتریفیوژ ﺟﻬﺖ ﺧﻨک ﻛﺎری ﮔﻔﺘﻪ میﺷﻮد.

6 روش فلشینگ
discharge recirculation line

در اﻳﻦ روش ﻳک line ﺟﻬﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﺎﻳﻊ ﺧﻨک ﻛﻨﻨﺪه و ﺷﺴﺘﺸﻮ دﻫﻨﺪه ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ از دﻫﺎﻧﻪ discharge ﮔﺮﻓﺘﻪ می ﺷﻮد. ﺳﻴﺎل ﭘﺲ از ﺷﺴﺘﺸﻮ و ﺧﻨک ﻛﺎری ﻳﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﻳک line ﺑﻪ دﻫﺎﻧﻪ suction ﻓﺮﺳﺘﺎده می ﺷﻮد و ﻳﺎ از سوراخ های ﻣﺘﻌﺎدل ﻛﻨﻨﺪه ﭘﺮواﻧﻪ ﺑﻪ دﻫﺎﻧﻪ suction ﺑﺮﮔﺸﺖ داده می ﺷﻮد ﺳﻴﺎل flushing ﻓﺸﺎری ﺑﻪ اﻧﺪازه ﻓﺸﺎر discharge ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. اﻣﺘﻴﺎز اﻳﻦ روش در ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ.

یعنی از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺧﻂ ﺷﺴﺸﺘﺸﻮ از discharge ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﻓﺸﺎر ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ زﻳﺎد میﺷﻮد . ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻓﺸﺎر ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ، از ﺑﺨﺎر ﺷﺪن ﺳﻴﺎل در ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﺷﻮد. ﺑﺨﺎر ﺷﺪن ﺳﻴﺎل ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح دوار و ﺛﺎﺑﺖ، ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺎز ﺷﺪن ﺳﻄﻮح و ﻋﺪم ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. اﻣﺎ اﻳﻦ روش زﻣﺎنی ﺗﻮﺻﻴﻪ می شود ﻛﻪ در داﺧﻞ ﺳﻴﺎل ﻣﻮاد ﺟﺎﻣﺪ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﻮن در صوتی ﻛﻪ در ﺳﻴﺎل ذرات ﺟﺎﻣﺪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻮاد ﺟﺎﻣﺪ می ﺗﻮاﻧﺪ در ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ وارد ﺷﺪه، ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺮابی آن ﺷﻮد.

مواد جامد بین سطوح مکانیکال سیل

ﻣﻮاد ﺟﺎﻣﺪ میﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺮاﺷﻴﺪگی ﺳﻄﻮح دوار و ﺛﺎﺑﺖ و ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ ﺳﺮﻳﻊ آﻧﻬﺎ و ﺧﺮابی ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ ﺷﻮد. در اﻳﻦ ﺻﻮرت اﺳﺘﻔﺎده از cyclone separator در flushing line ﺟﻬﺖ ﺟﺪاﺳﺎزی ﻣﻮاد ﺟﺎﻣﺪ ﺗﻮﺻﻴﻪ میﺷﻮد.

discharge recirculation line

suction recirculation line
suction recirculation line

ﻓﺸﺎر ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی ﺑﻪ ﭘﺮواﻧﻪ ﭘﻤﭗ و روش های اﺗﺨﺎد ﺷﺪه ﺟﻬﺖ ﺣﺬف ﻧﻴﺮوی ﻣﺤﻮری بستگی دارد. در ﺟﺪول زیر ﻓﺸﺎر ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی را ﺑﺮای حالت های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺸﺎﻫﺪه می ﻛﻨﻴﺪ :

ﭘﻤﭗ دو ﻣﻜﺸﻪ : (double suction) ﻓﺸﺎر ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی=ﻓﺸﺎر suction
پمپ هایی ﺑﺎ ﭘﺮه ﻫﺎیی درﭘﺸﺖ ﭘﺮواﻧﻪ : ﻓﺸﺎرﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی = ( ﻓﺸﺎر suction _ ﻓﺸﺎرdischarge ) %25+ﻓﺸﺎر suction
ﭘﺮواﻧﻪ ﺑﺎ سوراخ های ﻣﺘﻌﺎدل ﻛﻨﻨﺪه : ﻓﺸﺎر ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی= ( ﻓﺸﺎر suction _ ﻓﺸﺎرdischarge ) %10+ﻓﺸﺎر suction
پمپ های ﻋﻤﻮدی : ﻓﺸﺎر ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی = ﻓﺸﺎر discharge
فشار محفظه آب بندی

Suction recirculation line ﺑﺮای ﭘﻤﭙﻬﺎی ﻋﻤﻮدی اﺳﺘﻔﺎده می ﺷﻮد. در پمپ ها ﺳﻴﺎل ازدﻫﺎﻧﻪ discharge از ﻓﻀﺎی ﻣﺎﺑﻴﻦ ﭘﺸﺖ ﭘﺮواﻧﻪ و ﭘﻮﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﭘﺮواﻧﻪ وارد می ﺷﻮد. از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﭘﺮواﻧﻪ ﻫﺎی پمپ های ﻋﻤﻮدی ﻓﺎﻗﺪ سوراخ های ﻣﺘﻌﺎدل ﻛﻨﻨﺪه می ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻓﺸﺎر در ﭘﺸﺖ ﭘﺮواﻧﻪ ﻓﺸﺎر discharge ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی ﻓﺸﺎری ﺑﻪ اﻧﺪازه discharge ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. باقی ﻣﺎﻧﺪن ﺳﻴﺎل در ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ دﻣﺎی ﺳﻴﺎل ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و در صورتی ﻛﻪ ﺳﻴﺎل ﭘﻤﭗ ﺷﻮﻧﺪه ﻫﻴﺪروﻛﺮﺑﻦ ﺑﺎﺷﺪ.

یک لاین ازدهانه آب بندی خارج می شود

اﻓﺰاﻳﺶ دﻣﺎی ﺳﻴﺎل ﻣﻮﺟﺐ ﺷﻜﺴﺘﻦ ﭘﻴﻮﻧﺪﻫﺎی ﻛﺮﺑﻦ ﻫﻴﺪروژن و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺗﺸﻜﻴﻞ کک ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. کک ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه در ﺑﻴﻦ ﺳﻄﻮح دوار و ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ، ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺮاﺷﻴﺪگی hard face ، ﻓﺮﺳﺎﻳﺶ ﺳﻄﻮح و در ﻧﻬﺎﻳﺖ نشتی ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺸﺎر ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی ﻛﻪ ﻓﺸﺎر discharge می ﺑﺎﺷﺪ ، اﺳﺘﻔﺎده ازdischarge recirculation line ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺪم اﺧﺘﻼف ﻓﺸﺎر ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی و discharge عملی نمی ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻳک ﻻﻳﻦ از ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی ﺧﺎرج ﺷﺪه و ﺑﻪ دﻫﺎﻧﻪ suction ﻓﺮﺳﺘﺎده می ﺷﻮد. از اﻳﻦ رو ﺳﻴﺎل ﻧﺸﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﭘﺸﺖ ﭘﺮواﻧﻪ ﭘﺲ از ﻋﺒﻮر از ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ و ﺷﺴﺘﺸﻮ و خنک ﻛﺎری آن ﺑﻪ دﻫﺎﻧﻪ suction ﻓﺮﺳﺘﺎده می ﺷﻮد.

3- clean liquid from out side source
clean liquid from out side source

اﮔﺮ ﺳﻴﺎل ﭘﻤﭗ ﺷﻮﻧﺪه ﺣﺎوی ﻣﻮاد ﺟﺎﻣﺪ زﻳﺎدی ﺑﺎﺷﺪ ، نمی ﺗﻮان از ﺧﻮد ﺳﻴﺎل ﺑﺮای flushing اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد . از اﻳﻦ رو از ﻳک ﺳﻴﺎل ﺧﺎرجی و ﺗﻤﻴﺰ ﺟﻬﺖ flushing اﺳﺘﻔﺎده می ﺷﻮد.

clean liquid from out side source

ﺳﻴﺎلی ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﺷﺴﺘﺸﻮ اﺳﺘﻔﺎده می ﺷﻮد می ﺗﻮاﻧﺪ آب ﺗﻤﻴﺰ ، یکی از ﻣﺸﺘﻘﺎت ﻣﺤﺼﻮل ﭘﻤﭗ ﺷﻮﻧﺪه ، ﺳﻴﺎلی ﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎ ﺳﻴﺎل ﭘﻤﭗ ﺷﻮﻧﺪه و ﻳک ﺣﻼل ﺑﺎﺷﺪ.

اﮔﺮ ﺳﻴﺎل ﭘﻤﭗ ﺷﻮﻧﺪه ﺣﺎوی ﻣﻮاد ﺟﺎﻣﺪ زﻳﺎدی ﺑﺎﺷﺪ

4- barrier or buffer fluid
در پمپ هایی ﻛﻪ ﺳﻴﺎﻻت سمی را ﭘﻤﭙﺎژ می ﻛﻨﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از نشتی و اﻃﻤﻴﻨﺎن از ﻋﻤﻠﻜﺮد ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ، ﺑﺠﺎی اﺳﺘﻔﺎده از ﻳک ﺳﻴﻞ، از سیل هایی دو ﮔﺎﻧﻪ ﻳﺎ double mechanical seal اﺳﺘﻔﺎده می ﺷﻮد. در ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺳﻴﻞ ﺧﺎرجی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﺸﺘﻴﺒﺎن ﺳﻴﻞ داخلی ﻋﻤﻞ می ﻛﻨﺪ. در ﺑﻴﻦ دو ﺳﻴﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﻴﺎلی وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

barrier or buffer fluid

رواﻧﻜﺎری ﺳﻴﻞ اول ﺗﻮﺳﻂ ﺳﻴﺎل ﭘﻤﭗ ﺷﻮﻧﺪه و رواﻧﻜﺎری ﺳﻴﻞ دوم ﺗﻮﺳﻂ اﻳﻦ ﺳﻴﺎل ﺻﻮرت می ﮔﻴﺮد. ﺳﻴﺎل ﻣﺎﺑﻴﻦ ﺳﻴﻠﻬﺎ، از ﻣﺨﺰن ﺳﻴﺎل آب ﺑﻨﺪی ﻳﺎ seal pot ﺗﺎﻣﻴﻦ می ﺷﻮد. اﮔﺮ ﻓﺸﺎر ﺳﻴﺎل ﻣﺎﺑﻴﻦ سیل ها از ﻓﺸﺎر ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ آن barrier flow ﮔﻔﺘﻪ می ﺷﻮد. در ﺻﻮرتی ﻛﻪ ﻓﺸﺎر ﺳﻴﺎل ﻣﺎﺑﻴﻦ سیل ها از ﻓﺸﺎر ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ ﻛﻤﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ آن buffer flow ﮔﻔﺘﻪ می ﺷﻮد.

5- jacketing
ﺑﺮای پمپ هایی ﻛﻪ ﺳﻴﺎل ﺑﺎ دﻣﺎی ﺑﺎﻻ را ﭘﻤﭙﺎژ می ﻛﻨﻨﺪ ، ﻣﻌﻤﻮﻻ، از jacket ﺟﻬﺖ ﺧﻨﻚ ﻛﺎری ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ اﺳﺘﻔﺎده می ﺷﻮد ﻛﻪ jacket ﺑﻪ دور ﻣﺤﻔﻈﻪ آب ﺑﻨﺪی ﻗﺮار می ﮔﻴﺮد.

سیال دو گانه

ﺳﻴﺎلی ﻛﻪ ﺟﻬﺖ خنک ﻛﺎری در jacket اﺳﺘﻔﺎده می ﺷﻮد ﺑﺎیستی ﻓﺎﻗﺪ ﻣﻮاد رﺳﻮب دﻫﻨﺪه ﺑﺎﺷﺪ زﻳﺮا ﺗﺸﻜﻴﻞ رﺳﻮب در jacket ﻣﻴﺰان اﻧﺘﻘﺎل ﺣﺮارت ﺑﻴﻦ ﺳﻴﺎل خنک ﻛﻨﻨﺪه و ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ را ﻛﺎﻫﺶ می دﻫﺪ.

jacketing

6- quenching
quenching

محفظه ای که آب بندی مکانیکی در آن قرار دارد کوچک است . با چرخش شافت ، قسمت های دوار مکانیکال سیل به چرخش در آمده ، گرما در محفظه سیل مکانیکی ایجاد خواهد شد. دو سطح rotating face & stationary face با لایه ای نازک از روانساز که معمولا مایع پمپ شونده میباشد از هم جدا میشوند. اگر به نحوی لایه روانساز ازبین سطوح خارج شود، در این صورت rotating face & stationary face مستقیماً با هم در تماس بوده و گرما در سطوح دوار ایجاد خواهد شد.

در صورتی که حرارت ایجاد شده به نحوی از مکانیکال سیل خارج نشود، مکانیکال سیل گرم خواهد شد. از قسمتهای بسیار ﺣﺴﺎس ﺑﻪ ﮔﺮﻣﺎ، O-ring ﻫﺎ میﺑﺎﺷﻨﺪ. O-ring ﻫﺎ ﺧﺮاب ﺷﺪه و درﺳﺖ ﻋﻤﻞ نمی ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ نشتی ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﮔﺮم ﺷﺪن ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ از ﺳﻴﺴﺘﻢ flushing اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻴﺸﻮد. روش های flushing ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﺎل ﺳﻴﻞ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻔﺼﻞ در API ﺷﺮح داده ﺷﺪه اﺳﺖ.
کالاصنعتی

کانکس سردخانه ای چیست

۵ بازديد
کانکس سردخانه ای که به کانس یخچال دار یا یخچالی معروف است ساختاری ساده تر از سردخانه های معمولی دارد و به‌صورت پیش ساخت هستند؛ با این تفاوت که در این کانکس‌ها از سیستم برودتی (سیکل تبرید تراکمی) برای سرمایش و رساندن دمای محیط به یک دمای معین استفاده می‌گردد.

تفاوت کانکس سردخانه ای با کانکس معمولی
البته باید به این نکته توجه داشت که ساختار کانکس سردخانه ای باید به‌گونه‌ای باشد که از اتلاف حرارت جلوگیری کند به همین دلیل ضخامت پانل‌های استفاده شده در کانتینر یخچالی با کانکس‌های معمول متفاوت است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد. سایت کالا صنعتی علاوه بر کانکس سردخانه ای محصولات دیگری از جمله الکتروموتور، گیربکس صنعتی، برق صنعتی و انواع محصولات مربوط به تهوع مطبوع را به صورت اینترنتی به فروش می رساند.

مزایای کانکس سردخانه ای نسبت به دیگر سردخانه ها
به جرات میتوان گفت یکی از بهترین و پرکاربردترین سیستم سردخانه ای؛ سردخانه‌های کانکسی هستند،

این نوع از سرد خانه‌ها به دلیل مواد بکار رفته در ساخت آن طراحی آسان و همچنین ساخت سریعی دارند و می‌توان از آنها در شرایط آب‌وهوایی مختلف استفاده کرد به‌طوری‌که مقاومت بسیار بالای برای استفاده در مکان‌های مرطوب را دارا است و در عین‌حال قیمت تمام شده این محصول مقرون‌به‌صرفه است.
تنوع کاربری این محصول که هم می‌تواند برای نگهداری محصولات گوشتی و پروتئینی و نیز محصولاتی که نیاز به نگهداری در دمای زیر صفر دارند و هم محصولاتی همچون میوه و دارو و... استفاده شود، باعث شده است که کانکس‌های سردخانه ای در طیف وسیعی از صنایع و مشاغل قابل استفاده باشد.
از دیگر مزایایی این نوع از سردخانه قابلیت جابه جایی آن است که با نصب تجهیزات لازم امکان حمل با جرثقیل یا لیفتراک برای آن مهیا می‌شود و همچنین می‌توان این سردخانه را به‌صورت کانتینرهای یخچال‌دار طراحی کرد.
بیشتر بخوانید: قیمت کانکس سردخانه ای
انواع کانکس سردخانه ای
کانکس سردخانه ای

کانکس‌های سردخانه ای را می‌توان بر دو مبنا دسته‌بندی کرد، یکی بر اساس دمای کاری دیگری بر اساس ساختار.

انواع کانکس سردخانه ای بر اساس دمای کاری
کانکس‌های یخچالی بر اساس محصولی که قرار است در آن نگهداری شود به سه دسته تقسیم بندی می شود:

سردخانه‌های زیر صفر
سردخانه های بالای صفر
سردخانه‌های دو‌منظوره
کانکس سردخانه ای زیر صفر
همان‌طور که از اسم این نوع سردخانه مشخص است این دسته از سردخانه‌ها برای نگهداری از محصولاتی استفاده می‌شوند که بایستی در دماهای زیر صفر و یا در حالت انجماد قرار گرفته شوند؛ مانند گوشت، ماهی، بستنی و ... این نوع از سردخانه می‌تواند دمای 10- تا 40- درجه سانتیگراد را تأمین کند.

کانکس سردخانه ای بالای صفر
نوع دیگری از کانکس سردخانه ای که دارای کاربردهای فراوانی است کانکس سردخانه ای بالای صفر نام دارد. محصولاتی که در این مدل از کانتینر یخچالی نگهداری می‌شوند شامل : دارو، انواع میوه‌ها، لبنیات و... است؛ در ساخت این نوع از سردخانه برای اینکه رنج دمایی مختلفی را در بر می‌گیرد از ساندویچ پانل‌هایی با ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود.

کانکس سردخانه ای دو‌منظوره
در برخی از موارد نیاز است تا محصولاتی با شرایط دمایی متفاوت را در یک سردخانه نگهداری کرد، در این شرایط کانکس سردخانه ای با استفاده از پانل‌های جداکننده طوری طراحی می‌شود که دارای دو فضای مجزا است و دماهای متفاوتی را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

انواع کانکس سردخانه ای بر اساس ساختار
کانکس‌های سردخانه ای بر اساس ساختار به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

سردخانه‌های ثابت
سردخانه‌های متحرک
سردخانه‌های ویترینی
کانکس سردخانه ای ثابت
یک نوع از سردخانه‌های کانکسی که کاربردهای فراوانی دارد کانکس سردخانه ای ثابت نام دارد که اغلب در کارخانه‌ها، هتل‌ها و حتی رستوران‌ها قابل‌استفاده است و می‌توان محصولات غذای همانند گوشت، میوه، سبزی‌ها و..در آن نگهداری کرد.از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از این سردخانه‌ها برای نگهداری از دارو و فراورده‌های خونی است. این نوع از کانکس‌های سردخانه ای را می‌توان هم در محیط‌های مسقف و هم در محیط باز اجرا کرد که متناسب با محل قرارگیری سردخانه ضخامت ساندویچ پانل‌های بکار رفته در سردخانه متفاوت است.

کانکس سردخانه ای متحرک
در خیلی از موارد نیاز است تا سردخانه قابل‌حمل باشد در این شرایط از سردخانه‌های کانکسی متحرک استفاده می‌شود که هم به‌وسیله جرثقیل و لیفتراک قابل حمل است و هم می‌توان این نوع سردخانه را طوری طراحی کرد که قابلیت حمل به‌وسیله کامیون، کامیونت و ... را دارا باشد. این نوع از سردخانه‌های کانکسی را هم می‌توان به‌صورت سردخانه زیر صفر (برای انجماد و نگهداری فراورده‌های گوشتی و ...) و هم به‌ صورت سردخانه بالای صفر (برای نگهداری میوه و فراورده‌های دارویی و...) طراحی کرد.

سردخانه ویترینی
سومین مدل از این نوع سردخانه‌ها که مورد استفاده قرار می‌گیرد سردخانه ویترینی است که بیشتر در فروشگاه‌ها کاربری دارد. در این نوع از سردخانه‌های کانکسی، با نصب ویترینی که معمولاً از جنس شیشه دوجداره (برای جلوگیری از اتلاف انرژی) است فضایی ایجاد می‌گردد که می‌توان محصولات داخل سردخانه را به نمایش گذاشت. همچنین به فروشندگان این امکان را می‌دهد که محصولات بیشتری را نگهداری کنند.

ساختار کانکس سردخانه ای
شاسی
شاسی‌های کانتینر یخچالی از تیر آهن استاندارد ساخته می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که اندازه و ابعاد تیر آهن بستگی به‌اندازه کانکس ساخته شده دارد و همچنین برای کلاف‌ها و ستون‌ها از ورق‌های خم شده فولادی ویژه‌ای استفاده می‌شود که دارای استحکام بالایی است.

دیواره‌ها و سقف
همان‌طور که قبلاً به آن اشاره شده در کانکس سردخانه ای، جلوگیری از اتلاف حرارتی بسیار حائز اهمیت است. بدین منظور دیواره‌ها و سقف‌های کانکس‌های سردخانه ای با ضخامت حداقل 10 سانتیمتر از جنس ساندویچ پانل‌هایی با عایق پلی یورتان و به‌صورت دو رو ورق ساخته می‌شود که معمولان جنس ورق‌ها یا آلو زینک (برای استفاده در مناطق مرطوب) و یا گالوانیزه است.

دیواره ها و درب کانکس سردخانه ای

کف
در ساختار کف از ساندویچ پانل‌هایی با عایق مخصوص (معمولاً پلی یورتان) استفاده شده است که در پوشش سطح داخلی آن متناسب با نیاز و کاربری کانکس سردخانه ای از ورق‌هایی از جنس PVC، آلومینیم و ... استفاده می‌شود.

درب
درب کانکس سردخانه ای هم از نوع لولایی و هم از نوع ریلی است که می‌توانند دارای روکش‌هایی از جنس آلومینیوم آج دار، استیل و PVC باشد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از اتلاف حرارت در اطراف درب از درزگیرهای لاستیکی استفاده شود.

تابلو برق کانکس سردخانه ای

تابلو برق کانکس

سیستم تبرید
سیستم تبرید در کانکس سردخانه ای همان سیکل تبرید تراکمی است؛ تعریف سیکل تبرید تراکمی به‌صورت ساده عبارت است از: سیکل بسته‌ای که در آن مبرد طی فرایندهای مختلف حرارت را از یک محیط گرم به محیط دیگر منتقل می‌کند.

سیستم تبرید دارای دو بخش است:

بخش اول یونیت خارجی یا کندانسینگ یونیت که در خارج از سردخانه قرار دارد.
بخش دوم اواپراتور که در محیط داخلی سردخانه قرار می‌گیرد.
سیستم تبرید

اواپراتور
در اواپراتور با عبور مبرد از داخل کویل و با استفاده از چند فن گرما از محیط سردخانه دریافت می‌شود و محیط سردخانه تا دمای موردنظر پایین می‌آید.

اواپراتور

کندانسینگ یونیت
کندانسینگ یونیت در خارج از کانکس سردخانه ای یا کانتینر یخچالی قرار می‌گیرد که اجزای اصلی آن عبارت است از: کمپرسور، کندانسور و همچنین فن خنک‌کننده. در این بخش مبرد که از اواپراتور خارج شده و به‌وسیله کمپرسور متراکم می‌شود، با عبور از کندانسور گرما را به محیط بیرون منتقل می‌کند.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1814/%DA%A9%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C

پمپ خودمکش استیل ابارا EBARA

۳ بازديد
پمپ خودمکش استیل ابارا EBARA یکی از پرکاربردترین و بهترین محصولات شرکت معتبر ابارا می باشد که دارای سری های JESX-JEX، JES-JE و غیره می باشد. پمپ خودمکش در واقع نوعی از پمپ سانتریفیوژ یا گریز از مرکز هستند که به گونه ساخته شده اند که با قرار گرفتن مکشی بر روی مخزن نیازی به سیستم های راه انداز دیگر ندارند.

کاربرد پمپ خودمکش استیل ابارا
پمپ ها امروزه با توجه به کاهش فشار آب و افزایش ساختمان سازی بسیار ضروری هستند و پمپ های خودمکش در موارد مختلف از جمله در ساختمان های بلند و هتل ها برای تامین فشار آب برای طبقات بالاتر و نیز در زمان تخلیه آب استخر و مخازن کاربرد بسیاری دارند.

محصولات پیشنهادی:خرید درایو تک فاز
مزایای پمپ خودمکش استیل ابارا
هنگام استفاده از پمپ های مختلف این امکان وجود دارد که هوا وارد آنها شود و همین امر مانع عملکرد مطلوب پمپ ها شود.

پمپ خودمکش ابارا

پمپ خودمکش استیل ابارا EBARA این قابلیت را دارد که آب و هوا را داخل مخزن ترکیب کرده و سپس آب را پمپاژ کند. در واقع این پمپ هوا را به داخل هدایت می کند. هوای وارد شده در قسمت میانی مخزن با آب ترکیب شده و سپس هوا و آب به سمت خروجی مخزن هدایت می شوند، اما چگالی کمتر هوا نسبت به آب باعث پایین ماندن آب می شود و نیز از ورود مجدد هوا جلوگیری می کند. سپس طی فرایندی مایع مجددا به درون مخزن باز می گردد.

جنس پمپ خودمکش ابارا
به طور کلی جنس بدنه پمپ های خودمکش ابارا می تواند از چدن یا استیل باشد که جنس استیل این نوع پمپ ابارا از استیل ضد زنگ است و در طولانی مدت و با قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف دچار زنگ زدگی و خوردگی نخواهد شد.

انواع پمپ خودمکش استیل ابارا
پمپ خودمکش استیل ابارا EBARA از نظر سری های تولید انواع مختلفی دارد که هرکدام از این انواع ظرفیت و کارایی های متفاوتی دارند و برای استفاده در مکان های خاصی مناسب هستند. خریدار هنگام خرید پمپ خودمکش باید با توجه به اطلاعاتی که فروشنده در اختیار او قرار می دهد و نیز با توجه به نیاز خود پمپ دلخواه را انتخاب و خریداری کند.

پمپ خودمکش استیل سری JES
یکی از سری های پمپ خودمکش ابارا که به دلیل مزایای بسیار تقاضا برای آن نیز زیاد است، پمپ آب خودمکش تمام استیل ابارا سری JES می باشد.

ویژگی های پمپ خودمکش تمام استیل سری JES
از ویژگی ها و مزایای این پمپ می توان به جنس بدنه استیل ضد زنگ آن اشاره کرد که با آلیاژ 304 ساخته شده است.

این پمپ قابلیت تحمل فشار آب نسبتا بالا تا 6 بار را دارد و همچنین می تواند آب را تا دمای 45 درجه سانتی گراد پمپاژ کند.
این سری از پمپ های ابارا همچنین اندازه و وزن کاملا مناسبی دارند و در آن از موادی استفاده شده که باعث حمل و استفاده آسان این پمپ شده است.
جنس پره های موجود در این پمپ نیز از استیل ضد زنگ است و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت هیچ گونه آسیبی به آن وارد نمی شود.
از این پمپ برای آبیاری زمین ها و باغ هایی با متراژ پایین و نیز برای افزایش فشار و تامین آب طبقات بالاتر منازل استفاده می شود.
تخلیه آب چاه، استخر و حوض ها و پمپاژ آب تمیز از دیگر موارد کاربرد این سری از پمپ های خودمکش ابارا می باشد.
پمپ خودمکش پروانه استیل ابارا مدل JESX
پمپ خودمکش پروانه استیل ابارا مدل JESX نوع دیگری از پمپ های خودمکش ابارا است. یکی از تفاوت های این مدل از پمپ خودمکش با سری JES در جنس پره های پروانه آنها می باشد. در این مدل پره های پروانه با PPO + PS تقویت شده اند و استحکام و طول عمر بالایی دارند.

پمپ خودکش ابارا

محصولات پیشنهادی: قیمت پمپ پنتاکس
پمپ خودمکش استیل ابارا سری JEM
از دیگر انواع پمپ خودمکش استیل ابارا EBARA مدل JEM این پمپ است. پمپ خودمکش استیل ابارا سری JEM از جمله پمپ های تمام استیل است و از آلیاژ 304 ساخته شده که مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. این پمپ قابلیت استفاده در مصارف کشاورزی، خانگی و نیز صنایع بزرگ دارد و با تامین فشار آب مورد نیاز مشکلات مربوط به آبرسانی این صنایع را از بین می برد. کلاس عایق بندی این پمپ F است و بازدهی بسیار بالایی دارد.

پمپ خودمکش استیل ابارا سری AGA
یکی دیگر از سری های پمپ خودمکش ابارا سری AGA می باشد که جنس پوسته آن از چدن است و جنس شفت آن از استیل 416 (برای برخی از مدل های آن) و استیل 303 (برای مدل های دیگر) می باشد. این پمپ ایمنی بالایی داشته و هنگام استفاده از آن خطری برای افراد ندارد، زیرا به طور مناسب عایق بندی شده است و دارای کلاس عایقبندی F می باشد.

خرید اینترنتی پمپ خودمکش استیل ابارا EBARA
یکی از روش های آسان و مقرون به صرفه برای خرید پمپ خودمکش استیل ابارا EBARA خرید اینترنتی این محصول می باشد. امروزه در کمترین زمان ممکن می توان با مراجعه به سایت های معتبر از تمام ویژگی های پمپ مورد نیاز آگاه شد و آن را خریداری کرد. زمانی که خریدار از برند محصول اطلاعات لازم را داشته باشد تنها پیدا کردن سایت و فروشگاه اینترنتی معتبری که بتوان از آن خریداری کرد مد نظر است. ابارا برند معتبر و دارای سابقه طولانی در تولید انواع پمپ است و فروشگاه اینترنتی کالا صنعتی نیز فروشگاه معتبری برای فروش پمپ خودمکش استیل ابارا است. در بخش کاتالوگ پمپ خودمکش استیل ابارا ویژگی ها و قیمت های انواع پمپ خودمکش ابارا وجود دارد و خریدار در صورت نیاز نیز می تواند با شماره ها مورد نظر در سایت کالا صنعتی تماس بگیرد تا از خرید اینترنتی پمپ مورد نظر خود اطمینان یابد.

پمپ خودمکش ابارا

قیمت پمپ خودمکش استیل ابارا به چه صورت است؟
قیمت پمپ خودمکش استیل ابارا با توجه به مدل و سری آنها اندکی متغیر است، زیرا هر کدام از این انواع دارای موتوری با قدرت متفاوت و نیز امکانات و کارایی های متفاوتی هستند. فروشگاه اینترنتی کالا صنعتی اطلاعات کافی از مشخصات و نیز قیمت های به روز هر کدام از انواع پمپ خودمکش استیل ابارا در اختیار مشتریان قرار می دهد و فروش پمپ خودمکش استیل ابارا به بهترین صورت ممکن انجام می دهد. قیمت تمامی سری های پمپ خودمکش ابارا با توجه به کیفیت آن بسیار مقرون به صرفه می باشد و با خرید هر کدام از سری های این پمپ می توان در طولانی مدت از مزایای آنها بهره برد.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/1221/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7-ebara/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7-ebara/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85%DA%A9%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7-ebara

پمپ آب خورشیدی

۵ بازديد
پمپ خورشیدی را میتوان یکی از بهترین کالاها برای دشت های ایران که فاقد آب است و تابش نور خورشید زیادی دارند دانست. از پمپ خورشیدی به عنوان یک جایگزین مناسب برای شناور های برقی یاد می شود و با استفاده از انرژی خورشید میتوان به خوبی تا عمق حدود 100 متر ، از داخل چاه آب کشید. در واقع پمپ آب خورشیدی همان الکتروموتور القایی یا پمپ AC است که به وسیله پنل های خورشیدی راه اندازی میشود.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2682/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C

گیربکس بهین

۴ بازديد
سال 1383 شرکت گیرکس بهین ، در شهر اصفهان شروع به تولید گیربکس خورشیدی ( سیاره ای ) کرده است و طی این سالها توانسته است در زمینه ساخت گیربکس خورشیدی پیشرفت چشم گیری داشته باشد و در زمینه صنعت گیربکس افتخار آفرینی کند.

گیربکس بهین توانسته است با بهره گیری از مشاوران و متخصصان صنعت گیربکس در زمینه طراحی و تولید گسترده گیربکس های صنعتی از جمله گیربکس های خورشیدی در ابعاد و گشتاورهای تحملی مختلف ؛ جایگاه ویژه ای در این صنعت در کشور پیدا کند.

لوگو شرکت بهین

ویژگی های گیربکس بهین
ابعاد کوچک و کم حجم
نصب و نگهداری آسان
امکان تامین قطعات یدکی به صورت نامحدود
امکان کوپل آسان
گیربکس خورشیدی بهین

کاربرد گیربکس بهین
گیربکس بهین در صنایع مختلفی کاربرد دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

صنایع سیمان، فولاد
صنایع مواد غذایی و دارویی
صنایع شکر
صنایع معدنی
صنایع آب و فاضلاب به عنوان میکسر
صنایع پلاستیک سازی
میکسر و پالایش روغن
صنایع دریایی بر روی جرثقیل های سنگی
صنایع کشاورزی و ماشین آلات آن
گیربکس خورشیدی
گیربکس های خورشیدی شامل یک دنده خورشیدی در مرکز گیربکس ؛ دو یا چند دنده هرز گرد سیاره ای که توسط یک پوسته به هم متصل شده اند و یک دنده رینگی است. دنده های سیاره ای ، بین دنده خورشیدی و دنده رینگی طوری قرار گرفته اند که از یک طرف با دنده خورشیدی و از طرف دیگر با دنده رینگی بطور دائم درگیر بوده و حول محور خود می چرخند.

ساختار گیربکس های خورشیدی (سیاره ای ) به این گونه می باشد که یک دنده در مرکز قرار دارد و دو یا چند دنده همزمان به صورت سیاره ای به دور دنده مرکزمی گردد دلیل نامگذاری به گیربکس خورشیدی (سیاره ای ) به همین خاطر است. گیربکس های خورشیدی به طور کلی بسته به میزان کاهش دور، از طبقات مختلف تشکیل می شوند.

گیربکس خورشیدی

بیشتر بخوانید: گیربکس اصفهان دور متغیر
مزایای گیربکس های خورشیدی
سهولت تعمیرات و نگهداری
لقی بسیار کم
راندمان تا98%
تحمل گشتاور های بسیار بالا
کوپل بسیار ساده و سریع الکتروموتور
تعویض آسان قطعات در محل نصب
تنوع در نسبت دور و اتلاف کم نیرو
صرفه جویی در مصرف انرژی برق
حجم کم
مشخصات فنی گیربکس خورشیدی بهین
گیربکس بهین در تیپ ها و انواع مختلف از جمله ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ ارائه می شود. در جداول زیر مشخصات فنی انواع تیپ های گیربکس بهین نمایش داده شده است.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/791/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%AF%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D9%87%DB%8C%D9%86