دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

آرشیو فروردین ماه 1403

آشنایی گام به گام با تجهیزات صنعتی

گیربکس میکسر بتن

۰ بازديد
دستگاه میکسر بتن که با نام‌های بتونیر، ملات ساز، خلاطه بتن یا میکسر بلوک‌زنی هم شناخته می‌شود، برای مخلوط‌کردن سیمان، شن، ماسه و آب در حجم‌های مختلف به کار می‌رود؛ نیروی لازم برای مخلوط‌کردن این مواد توسط موتور و گیربکس صنعتی تأمین می‌شود.

گیربکس میکسر بتن برای افزایش گشتاور و کاهش سرعت ورودی از موتور به کار می‌رود؛ علاوه بر این گیربکس وظیفه انتقال نیرو به پره‌ها یا دیگ بتن را نیز بر عهده دارد تا شروع به چرخش کنند. گیربکس میکسر بتن برای کار در شرایط محیطی سخت طراحی شده و باید توانایی حفظ عملکرد خود تحت بار و گشتاور بسیار زیاد را داشته باشد.

دستگاه‌های میکسر بتن در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک مکانیزم عملکرد خاص خود را دارند؛ هر یک از این دستگاه‌ها نیازمند موتور و گیربکس متناسب هستند. در ادامه به معرفی انواع بتونیر و گیربکس میکسر بتن مناسب آن‌ها می‌پردازیم.

انواع میکسر بتن و گیربکس مناسب آن‌ها
انواع میکسر بتن بر اساس زاویه محور چرخش به دودسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

میکسر بتن عمودی
میکسر بتن افقی
میکسر بتن عمودی
میکسرهای عمودی با نام‌های مخلوط‌کن یا دستگاه بلوک‌زنی بتن نیز شناخته می‌شوند و ظرفیت بالاتری نسبت به سایر دستگاه‌های بتونیر دارند. در میکسرهای عمودی می‌توان از انواع گیربکس صنعتی استفاده نمود؛ بهترین گزینه برای این دستگاه‌ها گیربکس هلیکال شفت مستقیم و پس از آن گیربکس خورشیدی است؛ اما باتوجه‌به قیمت بالای این دو گیربکس، می‌توان از گیربکس‌های حلزونی تیپ VF/FC یا MVF/FC نیز به‌عنوان جایگزین استفاده نمود. همچنین برای موتور این همزن‌ها عموماً از الکتروموتور سه‌فاز استفاده می‌شود.

میکسر بتن افقی
میکسرهای بتن افقی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ میکسرهای کامیونی و معمولی.

میکسرهای کامیونی ظرفیت بالاتری داشته و از هیدروموتور برای تأمین نیروی اولیه گیربکس استفاده می‌کنند. گیربکس میکسر بتن کامیونی، نوعی گیربکس خورشیدی خاص است که با نام گیربکس طبلی یا درام نیز شناخته می‌شود. میکسرهای معمولی نیز با ظرفیت‌های مختلفی از 120 تا 2000 لیتر تولید می‌شوند. بتونیرهای 120، 140 و 160 لیتری عموماً برای کاربردهای آزمایشگاهی و ظرفیت‌های بالاتر مانند 250، 350، 400، 500، 750، 800، 1000 و 2000 لیتری برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی به کار می‌روند.

میکسر بتن افقی معمولاً در مواردی که دسترسی به برق نداشته و نیاز به تولید فوری بتن دارند، به کار می‌رود؛ به همین علت میکسرهای معمولی غالباً از موتور دیزل یا بنزینی برای تأمین نیروی اولیه استفاده می‌کنند. فرایند کاهش دور در این همزن‌ها با استفاده از تسمه و پولی انجام می‌شود.

میکسرهای بتن برای هدف یکسانی به کار می‌روند؛ اما نحوه عملکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به بررسی عملکرد این دستگاه‌ها و گیربکس آن‌ها می‌پردازیم.

عملکرد گیربکس میکسر بتن
1) میکسر عمودی:

در میکسرهای عمودی بارگیری مصالح از بالای دیگ انجام می‌گیرد. موتور و گیربکس این همزن‌ها در دو حالت نصب می‌شود:

موتور و گیربکس میکسر بتن در زیر دیگ قرار گرفته و وزن پره‌های همزن مهار شده است.
موتور و گیربکس بالای دیگ قرار گرفته و پره‌های همزن از شفت خروجی گیربکس آویزان هستند؛ باتوجه‌به اینکه هیچ وزنی نباید روی شفت گیربکس اعمال شود، با استفاده از یاتاقان‌بندی خاصی، پره‌های همزن را از کف دیگ بتونیر مهار می‌کنند.
تخلیه مواد در این دستگاه‌ها از طریق دریچه‌ای که کف دیگ تعبیه شده است انجام می‌شود.

2) میکسر افقی:

در میکسرهای افقی معمولی، باتوجه‌به ظرفیت دستگاه بارگیری مصالح به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در همزن‌های که ظرفیت کم‌تری دارند، مواد را به‌صورت دستی درون دیگ می‌ریزند؛ اما در میکسرهایی که ظرفیت بالاتری دارند، مواد به‌وسیله باکت‌های هیدرولیکی یا گیربکسی بارگیری می‌شوند.

انرژی لازم برای چرخش دیگ بتونیر توسط موتور دیزل یا بنزینی تأمین شده و کاهش دور آن به‌وسیله تسمه و پولی انجام می‌گیرد. سرعت چرخش دیگ معمولاً بین 10 تا 20 دور در دقیقه است و بیشتر از آن باعث خراب‌شدن بتن می‌شود. چرخش دیگ بتونیر به سه روش انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

دنده کمر: در دیگ دنده کمر، دور دیگ دنده قرار گرفته که با محور گیربکس بتونیر کوپل شده و باعث گردش دیگ می‌شود که معمولاً برای بتونیر با ظرفیت بالای 400 لیتر استفاده می‌شود.
دنده زیر: مکانیزم چرخش دیگ‌های دنده زیر مانند دیگ دنده کمر است با این تفاوت که دنده‌ای زیر دیگ قرار گرفته و با گیربکس بتونیر کوپل می‌شود. این دیگ‌ها برای ظرفیت‌های پایین 120، 250، 350 لیتری کاربرد دارد.
رولیک: برای ظرفیت‌های بالا (از 750 لیتر به بالا) دیگ به همراه رولیک با محور گیربکس بتونیر کوپل می‌شود و دیگ را می‌چرخاند.
در نهایت تخلیه مصالح از دیگ میکسر بتن نیز به دو روش انجام می‌گیرد:

تخلیه دیگ با کمک گیربکس و هندویل (فرمان دستی)
تخلیه دیگ با استفاده از گیربکس و موتور
البته در میکسرهایی که ظرفیت کمتری دارند، ممکن است تخلیه دیگ تنها با استفاده از هندویل انجام گیرد. ولی با افزایش ظرفیت دیگ، وزن آن نیز افزایش‌یافته و نیاز به نیروی بیشتری جهت چرخش دارد؛ به همین علت هندویل را به همراه یک گیربکس به کار می‌برند.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1725/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%AA%D9%86

انواع الکتروموتور عمود نصب

۱ بازديد
گرچه الکتروموتورها از نظر عملکرد الکتریکی شباهت بسیار زیادی به هم دارند اما به دلیل اینکه برای استفاده در کاربردهای مختلف طراحی می شوند، از نظر ویژگی های فیزیکی، ظاهری و مکانیکی با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از این تفاوت ها در نحوه نصب موتور است؛ برخی از موتورها برای نصب به صورت افقی طراحی شده اند و برخی دیگر به صورت عمودی نصب می شوند. الکتروموتور عمود نصب که با نام الکتروموتور عمودی نیز از آن نام می برند، به طور خاص برای کاربردهایی طراحی شده است که موتور به صورت عمودی نصب می شود و روتور به سمت پایین کشیده می شود؛ به عنوان مثال در پمپ های چاه عمیق، تأسیسات فاضلاب، تصفیه خانه های آب و ... .

الکتروموتور عمود نصب

این نوع الکتروموتور به دلیل طراحی خاص خود، نیاز به کوپلینگ را از بین می برد و در نتیجه سیستم فشرده تر و کارآمدتری ایجاد می کند. بارگذاری جرمی در موتورهای افقی به صورت شعاعی است اما در الکتروموتور عمود نصب بارگذاری به صورت محوری است؛ بنابراین این موتورها از یاتاقان های رانش استفاده می کنند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که این موتورها به دلیل طراحی خاص خود نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند و روانکاری منظم و نظارت دوره ای بر سایش یاتاقان ها برای اطمینان از عملکرد بهینه دستگاه و طول عمر آن بسیار ضروری است. برای آشنایی بیشتر با انواع دینام صنعتی مقاله معرفی الکتروموتورها را مطالعه فرمایید. در این مقاله به بررسی انواع الکتروموتور عمود نصب می پردازیم و کاربردها، نحوه نصب و روش های تعمیر و نگهداری آن ها را بیان می کنیم.

کاربردهای الکتروموتور عمود نصب
کاربرد های الکتروموتور عمود نصب

موتورهای عمودی به عنوان «موتورهایی با هدف مشخص» تلقی می شوند و در درجه اول برای پمپ ها و سپس برای سایر کاربردهایی که اینرسی کم و گشتاور متغیر دارند استفاده می شوند؛ این در حالی است که موتورهای افقی برای هر دو کاربرد گشتاور متغیر و گشتاور ثابت مانند پمپ، فن، کمپرسور، جرثقیل و نوار نقاله ها استفاده می شوند. در ادامه برخی از کاربردهای الکتروموتور عمود نصب را شرح می دهیم:

1) سیستم های پمپاژ: الکتروموتور عمودی به طور گسترده ای در کاربردهای پمپاژ مانند چاه های عمیق، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، سیستم های آبیاری و پالایشگاه ها استفاده می شود. این موتورها عملکرد قابل اطمینانی برای پمپ های گریز از مرکز عمودی، پمپ های شناور و پمپ های توربین عمودی ارائه می دهند.

2) سیستم های تهویه مطبوع (HVAC): دومین کاربرد پر استفاده الکتروموتور عمود نصب در سیستم های گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) است که معمولاً در واحدهای هواساز (AHU)، برج های خنک کننده و فن های کندانسور استفاده می شوند.

3) ماشین آلات صنعتی: این موتورها همچنین در ماشین آلاتی که نیاز به طراحی فشرده و کم حجمی دارند، نیز استفاده می شوند؛ به عنوان مثال سنگ شکن ها، میکسرها، نوار نقاله، همزن های صنعتی و سایر تجهیزات مورد استفاده معادن، ساخت و ساز و صنایع تولیدی.

4) تولید برق: موتورهای عمودی نقش مهمی در کاربردهای تولید برق مانند نیروگاه های برق آبی و توربین های بادی دارند. از این موتورها برای به حرکت درآوردن ژنراتورهای که انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می کند، استفاده می شود.

5) کاربردهای دریایی: علاوه بر موارد فوق، از الکتروموتور عمود نصب در کاربردهای دریایی مانند سیستم های محرکه کشتی و سکوهای دریایی نیز استفاده می شود. این موتورها حتی در محیط های سخت دریایی نیز عملکرد خوب و قابل قبولی دارند.

برای انتخاب یک الکتروموتور عمودی مناسب باید چندین پارامتر نظیر سرعت و دور موتور، توان، نحوه نصب، جنس بدنه و ... را در نظر بگیرید. رعایت دقیق دستورالعمل های نصب به خصوص در موتورهای عمود نصب بسیار حائز اهمیت است و در صورت سهل انگاری می تواند منجر به مشکلات جدی عملیاتی شود. لذا اگر از یک الکتروموتور که قابلیت نصب عمودی ندارد، در جایی غیر از حالت افقی استفاده نمایید، منجر به آسیب های جدی و جبران ناپذیر به موتور و تجهیزات متصل به آن می شود. الکتروموتورهای عمود نصب، بر روی پلاک خود با حرف V که مخفف VERTICAL یا عمودی است، مشخص شده اند. برای آشنایی بیشتر با کاربرد موتورها، مقاله کاربرد الکتروموتور را مطالعه فرمایید.

مشخصات فنی الکتروموتور عمود نصب
الکتروموتور عمود

همانطور که گفتیم برای انتخاب یک موتور عمودی مناسب باید پارامترهای مختلفی مانند توان، گشتاور، سرعت و درجه حفاظتی و سایر مواردی که نیاز دارید را مشخص کرده و بر اساس آن ها الکتروموتور مورد نظر را انتخاب نمایید. مشخصات فنی الکتروموتور عمود نصب با توجه به کاربرد آن تغییر می کند ولی به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

این موتورها با محدوده توان 0.18 تا 280 کیلووات (0.25 تا 375 اسب بخار) تولید می شوند.
به دلیل استفاده از سیم پیچ هایی با عایق حرارتی F، این موتورها تا 52 درجه سانتی گراد تحمل دمایی دارند. برای آشنایی با مفهوم عایق حرارتی، مقاله کلاس حرارتی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
جهت چرخش این موتورها پاد ساعتگرد است.
الکتروموتورهای عمودی آلودگی صوتی کمتری نسبت به موتورهای افقی دارند.
همچنین ظرفیت کف گرد الکتروموتور، در موتورهای عمودی افزایش یافته است.
نصب الکتروموتور عمودی
پس از انتخاب موتور باید برای نصب آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. برای نصب الکتروموتور عمودی ابتدا محل آن را مشخص کنید و پس از اطمینان از اینکه همه تجهیزات مورد نیاز برای نصب را در اختیار دارید، موارد زیر را انجام دهید.

ابتدا اطمینان حاصل کنید که ساختار نصب می تواند وزن موتور و تجهیزات متصل به آن را تحمل نماید.
موتور را به صورت عمودی دقیقاً تراز کنید.
از براکت یا آداپتورهای مناسب برای محکم کردن موتور روی سازه استفاده کنید. این نوع الکتروموتورها منحصراً در حالت عمودی بر پایه فلنج خود نصب می شوند. پایه باید کمترین لنگی را با شفت عمود بر آن داشته باشد تا آسیبی به موتور وارد نشود.
پیش از اتصال الکتریکی موتور، اقدامات امنیتی لازم را بررسی نمایید.
کابل های منبع تغذیه را طبق دستور العمل سازنده به پایانه های موتور متصل نمایید.
اتصال ارت (Earth) را برای جلوگیری از خطرات الکتریکی برقرار نمایید.
با استفاده از ابزارهای تراز دقیق، محور موتور را با محور تجهیزات متحرک تراز کنید.
مکانیزم کوپلینگ موتور و سایر تجهیزات را بررسی و در صورت نیاز از کوپلینگ مناسب تری استفاده نمایید.
پس از بررسی مجدد تمامی اتصالات و اطمینان از محکم بودن آن ها، موتور را روشن نمایید.
پس از روشن کردن موتور، عملکرد آن را بررسی نمایید و علت و منبع هرگونه صدا یا ناهنجاری غیرعادی را بیابید.
تعمیر و نگهداری الکتروموتور عمود نصب
موتور عمود نصب

اصلی ترین مواردی که در تعمیر و نگهداری الکتروموتور عمود نصب باید در نظر بگیرید روانکاری و نصب مناسب این تجهیزات است که در ادامه برای هریک از این موارد نکاتی را ذکر می کنیم.

روغن کاری مناسب الکتروموتور عمود نصب
یکی از علل اصلی خرابی زودرس بلبرینگ در موتورهای عمود نصب، استفاده از روانکار نامناسب است. روانکاری مناسب، مهم ترین بخش تعمیر و نگهداری الکتروموتور عمود نصب است و باید بر اساس عواملی مانند دما، رطوبت، آلودگی های محیط، سرعت موتور و نوع بلبرینگ ها، روغن مناسب را انتخاب نمود. پیشنهاد می کنیم انتخاب روغن را بر اساس دستورالعمل های شرکت سازنده انجام دهید که معمولاً بر روی پلاک یا درون کاتالوگ محصول درج می شود. از جمله نکاتی که برای روغن کاری مناسب الکتروموتور عمود نصب باید در نظر بگیرد عبارتند از:

بلبرینگ‌های کف گرد که امکان انتقال نیروی خارجی را فراهم می‌کنند، نیازمند مراقبت برای عملکرد بهینه هستند. نکته قابل توجه این است که باید روغن‌کاری موتورهای عمودی به درستی اجام گیرد.
تغییر ویسکوزیته روغن ممکن است باعث نشت یا گرم شدن بیش از حد شود.
روغن ها را ترکیب نکنید. ممکن است با هم سازگار نباشند.
اگر مقدار روغن موجود در الکتروموتور مناسب نباشد، سبب حرکت کند الکتروموتور میشود که درنهایت منجر به سوختن آن می‌گردد.
اندازه گیری مقدار روغن در هنگامی انجام شود که موتور خنک باشد.
اگر از کویل‌های خنک کننده آب استفاده می شود، نشت آب را بررسی کنید.
چرخاندن شفت روتور به صورت دستی ممکن است به آچار تسمه ای نیاز داشته باشد زیرا بارگذاری رو به پایین روی بلبرینگ کف گرد است.
هنگام سرویس موتور، روغن روان کننده را تخلیه و تعویض کنید.
از روشن کردن الکتروموتور عمودی بدون اتصال به تجهیز خودداری کنید زیرا سبب تخریب بلبرینگ ها و باقی اجزا می‌گردد.
نکاتی برای نصب مناسب الکتروموتور عمودی
پیش از راه اندازی الکتروموتور عمودی، باید از روغن کاری آن اطمینان حاصل کنید زیرا در صورت کم بودن روغن، موتور به صورت خشک و کند کار می کند و در ادامه با افزایش حرارت موجب سوخت موتور می شود. اندازه گیری روغن باید در زمانی که موتور سرد است انجام گیرد.
یکی از نکات بسیار مهم در خصوص تعمیر و نگهداری الکتروموتور عمود نصب، راه اندازی آن در زیر بار است؛ این موتورها اگر بدون بار راه اندازی شوند، دچار آسیب در بلبرینگ و سایر قسمت ها می شوند.
الکتروموتور عمودی، لرزش بیشتری را نسبت به موتورهای افقی تجربه می کند، زیرا موتورهای افقی پایه دار به صورت محکم بر روی یک سطح سخت متصل می شوند ولی در موتورهای عمودی فقط قسمت پایینی به فلنج متصل می شود و سایر قسمت ها آزاد هستند. نصب صحیح پمپ، به اندازه نصب موتور روی سر پمپ مهم است.
طراحی سیستم های پمپاژ عمودی باید گونه ای باشد که خارج از منطقه بحرانی کار نمایند. اگر الکتروموتور و پمپ در نزدیکی منطقه بحرانی سیستم کار کنند، امکان شکست ناشی از ارتعاش را وجود دارد.
انواع الکتروموتور عمودی
دینام عمودی

انواع الکتروموتور عمودی را می توان بر اساس نوع شفت آن ها به دو گروه سالید شفت (شفت نری، شفت تو پر) و هالوشفت (شفت توخالی) دسته بندی کرد. در مدل سالید شفت، پمپ به انتهای الکتروموتور متصل می شود و از این موتورها بیشتر در پمپ ها و مخازن کم عمق استفاده می شود. در مقابل از الکتروموتورهای عمودی هالوشفت بیشتر در پمپ های چاه عمیق استفاده می شود؛ در این موتورها، سر پمپ از شفت الکتروموتور عبور کرده و در بالای موتور کوپل می شود. همچنین موتورهای عمودی هالوشفت، معمولاً در مواردی که قابلیت تنظیم آسان مزیت به شمار رود، استفاده می شوند.

علاوه بر نوع شفت، انواع الکتروموتور عمودی بر حسب بار محوری نیز به سه گروه بار معمولی، بار زیاد و بار خطی دسته بندی می شوند. بار محوری بالا، ضریبی از بار محوری معمولی است؛ مثلاً 175 درصد، 250 یا 300 درصد بار معمولی. موتورهای پمپ خطی کمی نسبت به سایر مدل های این موتورها متفاوت است، چراکه در خط لوله پمپ قرار دارد و هیچ نیروی خارجی به شفت الکتروموتور انجام نمی گردد.

اجزای الکتروموتور عمود نصب
به طور کلی الکتروموتورها (فارغ از نوع نصب) دارای بخش های زیر هستند:

بلبرینگ
پوشش بلبرینگ (یاتاقان)
روتور + سیم پیچ
استاتور
نگهدارنده
فن
پوشش فن
جعبه برق (ترمینال)
اجزای الکتروموتور عمود نصب

اجزای الکتروموتور عمود نصب هم شامل موارد فوق است ولی بعضی از قطعات تقویت شده یا به صورت انحصاری برای کاربردهای عمودی طراحی شده اند؛ به عنوان مثال:

بلبرینگ الکتروموتور عمودی
در الکتروموتور عمودی از یک بلبرینگ کف گرد به همراه بلبرینگ راهنما استفاده می شود. انتخاب بلبرینگ کف گرد بر اساس بار و نیروی وارد بر موتور انجام می شود و 10 تا 1000 برابر بار محوری روی یک الکتروموتور افقی را تحمل می کند. طراحی موتورهای عمودی به گونه ای است که بار زیادی را در محور شفت تحمل کند اما میزان تحمل بارهای شعاعی در این موتورها پایین است. در ادامه برخی از رایج ترین انواع بلبرینگ الکتروموتور عمودیکه در واقع یکی از مهم ترین اجزای الکتروموتور عمودنصب نیز به شمار می رود را بررسی می کنیم:

بلبرینگ راهنما: بلبرینگ راهنما، نگهدارنده انتهای (پایین) محور موتور است و در برابر رانش لحظه ای مقاومت می کند. برای بلبرینگ راهنما، معمولاً از یک بلبرینگ شیار عمیق که با گریس روانکاری شده است، استفاده می کنند. این قطعه در حالت کارکرد معمولی دستگاه، تحت بار کم یا بدون بار است.
بلبرینگ کف گرد: بلبرینگ کف گرد در بالای الکتروموتور قرار می گیرد و معمولاً از یک یا چند بلبرینگ تماس زاویه ای تشکیل می شود. بار محوری اعمال شده توسط پمپ، تعداد و نوع بلبرینگ های مورد استفاده در این قسمت را مشخص می کند.
بلبرینگ های تماس زاویه ای: بلبرینگ های تماس زاویه ای، رایج ترین نوع بلبرینگ مورد استفاده در الکتروموتور عمودی هستند که برای تحمل بارهای محوری استفاده می شوند. دو بلبرینگ پشت سر هم برای 175 درصد بار محوری معمولی و سه بلبرینگ پشت سر هم برای 250 درصد بار محوری معمولی روی هم قرار می گیرند.
رولبرینگ کروی: از رولبرینگ کروی زمانی استفاده می شود که قرار است بارهای محوری بسیار بالا به موتور اعمال شود؛ مثلاً در چاه های بسیار عمیق، که نیروی اعمال شده برای حرکت آب بسیار زیاد است. رولبرینگ های کروی می توانند 300 تا 500 درصد بار محوری معمولی را تحمل کنند.
نتیجه گیری: الکتروموتورهای عمودی کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند، ولی به دلیل طراحی خاص خود، نگهداری آن ها کمی سخت تر و پیچیده تر از سایر الکتروموتورها است. پیش از انتخاب این الکتروموتورها باید به درستی نیازهای مد نظر خود از قبیل توان، گشتاور، سرعت و دور موتور و ... را بررسی کنید و سپس اقدام به خرید الکتروموتور عمود نصب نمایید. کارشناسان ما در وبسایت کالا صنعتی در تمامی این مراحل از انتخاب گرفته تا خرید، نصب، راه اندازی و تعمیر و نگهداری همراه شما هستند و می توانید به صورت رایگان مشاوره های فنی لازم را دریافت کنید.

کالاصنعتی

انواع درب سردخانه ای

۰ بازديد
اجزای سردخانه
در طراحی و ساخت انواع سردخانه ها چه سردخانه های صنعتی و چه سردخانه های کوچک مانند کانکس سردخانه ای و... یکی از اصلی ترین مراحل، انتخاب درب سردخانه است. سردخانه ها دارای اجزاء فراوانی هستند که می توان گفت درب سردخانه به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات در سردخانه به شمار می آید.

علت اهمیت درب سردخانه تأثیر آن بر میزان اتلاف انرژی به روش تبادل هوا در سردخانه است؛ باز و بسته شدن درب سردخانه باعث می شود هوای بیرون به داخل سردخانه نفوذ کند و در نتیجه این امر، کارکرد سیستم تبرید سردخانه بیشتر شده به طوری که می تواند مصرف انرژی را تا حدود 50 % افزایش دهد و باعث افزایش هزینه ها شود. از این رو انتخاب درب مناسب می تواند در کارکرد سردخانه و همچنین کیفیت نگهداری محصولات تأثیرگذار باشد.

درب سردخانه ای

انواع درب سردخانه
یکی از معیارهای انتخاب درب سردخانه اختلاف دمای هوای بیرون و داخل سردخانه است. ضخامت این نوع از درب ها متناسب با اختلاف دما، بین 7 تا 15 سانتیمتر است که معمولاً از عایق پلی یورتان استفاده می شود همان عایقی که در ساندویچ پانل ها در کانکس سردخانه ای استفاده می شود. به همین علت در سردخانه های زیر صفر ضخامت درب سردخانه بیشتر است.

به طورکلی بر اساس نوع کارکرد، درب های سردخانه را به 3 دسته کلی تقسیم بندی می کنند:

درب سردخانه لولایی
درب سردخانه ریلی یا کشویی
درب سردخانه کنترل اتمسفری
1) درب سردخانه لولایی
یکی از پرکاربردترین نوع درب سردخانه که محبوبیت فراوانی در بین طراحان و سردخانه داران دارد، درب سردخانه لولایی است.

این نوع درب به دلیل مکانیزم ساده اش کاربرد فراوانی دارد. از دیگر مزایای این نوع از درب ها که می توان به آن اشاره کرد قیمت پایین آنها است که باعث کاهش هزینه تمام شده ساخت می شود. همچنین نصب این نوع از درب ها نیز راحت است و دارای عمر بالای هستند.

درب سردخانه ای لولایی

نکات مهم درب سردخانه لولایی
باید به این نکته توجه داشت که اتلاف حرارتی این نوع از درب های سردخانه (اتلاف حرارتی در هنگام باز و بسته شدن درب) نسبتاً بالا است به همین علت از این نوع درب ها در سردخانه هایی که رفت و آمد در آنها زیاد است معمولا استفاده نمی شود.
نکته دیگری که باید مدنظر داشت این است که تکیه گاه در درب سردخانه ای لولایی در یک سمت آن قرار دارد به همین علت در سایزها و ابعاد بزرگ نمی توان از آن استفاده کرد.
همچنین این نوع درب فضای زیادی را برای باز و بسته شدن اشغال می کند.
نمونه ای از سردخانه ها که معمولاً از این نوع درب در آن استفاده می شود کانکس های سردخانه ای متحرک و کانتینرهای یخچالی است.

بیشتر بخوانید: تونل انجماد چیست
2) درب سردخانه ریلی یا کشویی
نوع دیگر از درب های سردخانه که کاربرد فراوانی در سردخانه ها دارد و بیشتر در سردخانه هایی که رفت آمد در آن ها زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد، درب سردخانه ریلی یا کشویی هست. مکانیزم این نوع درب ها به این صورت است که در بالا و پایین آنها ریل هایی تعبیه می شود و درب در داخل آنها قرار گرفته و جابه جا می گردد.

کاربرد درب سردخانه ریلی یا کشویی
درب های کشویی بر خلاف درب های لولایی به فضای کمتری برای باز و بسته شدن نیاز دارند و می توان آنها را در ابعاد بزرگ اجرا کرد و همچنین اتلاف حرارتی کمتری در هنگام باز و بسته شدن دارند. در سردخانه ها صنعتی و بزرگ از درب های کشویی موتوردار بهره می برند که باعث افزایش سرعت باز و بسته شدن درب می شود.

درب ریلی سردخانه ای درب کشویی سردخانه ای
درب سردخانه کنترل اتمسفری
گاهی نیاز است در سردخانه ها محصولاتی را نگهداری کنیم که در معرض اکسیژن آسیب می بینند؛ مانند میوه ها، سبزی ها و بعضی از داروها، به همین دلیل در سردخانه هایی که این محصولات در آن نگهداری می شوند از درب های کنترل اتمسفری استفاده می شود تا از نفوذ اکسیژن به آن جلوگیری شود و در نتیجه طول عمر این محصولات افزایش پیدا کند. درب های کنترل اتمسفری به صورت ریلی یا کشویی طراحی می شوند و دارای درزگیرهای ویژه ای هستند تا سردخانه ها را در برابر نفوذ آب وهوا محافظت کنند.

درب سردخانه ای اتمسفری

معیارهای انتخاب درب سردخانه
هرکدام از درب های سردخانه ای دارای معایب و مزایای هستند به همین علت در انتخاب نوع درب برای سردخانه توجه به این موارد ضروری است. در ادامه به مواردی که در انتخاب درب سردخانه توجه به آن ها ضروری است اشاره می کنیم.

1) اختلاف دمای محیط
یکی از اساسی ترین و مهم ترین نکاتی که در انتخاب درب سردخانه اهمیت دارد توجه به اختلاف دمای بیرون و داخل سردخانه است تا بتوان اتمسفر سردخانه را کنترل کرد به عنوان نمونه در سردخانه های زیر صفر که اختلاف دمای بیشتری را با محیط بیرون دارا هستند برای جلوگیری از اتلاف حرارتی از درب هایی با ضخامت بالاتر استفاده می شود.

اختلاف دمای محیط در انتخاب درب سردخانه

2 ) فضای سردخانه
همان طور که در بالا به آن اشاره شد درب های لولای برای باز و بسته شدن به فضای بیشتری نسبت به درب های کشویی که به صورت ریلی حرکت می کنند نیاز دارند. همچنین ابعاد درب هم باید مدنظر گرفته شود به طور مثال در سردخانه هایی که میوه و مرکبات نگهداری می شود سایز درب ها باید به گونه ای باشد که بتوان به راحتی محصولات را بارگیری و تخلیه نمود.

فضای سردخانه

3) یراق آلات
یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام انتخاب درب سردخانه مورد توجه قرار گیرد یراق آلات درب است که شامل لولا، قفل، دستگیره و ... می شود و باید از مقاومت کافی در برابر تغییر دما برخوردار باشند.

4) قفل ها
نوع آلیاژ به کاررفته در قفل های درب سردخانه و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که اگر آلیاژ به کار رفته در قفل از کیفت مناسبی برخوردار نباشد با یخ زدن یا پایین آمدن دما دچار مشکل می شود و در نتیجه باز و بسته شدن درب به راحتی صورت نمی گیرد و باعث تأثیرات دمایی در محیط سردخانه می شود. اغلب قفل ها را بر روی درب های شیشه ای برای امنیت بیشتر نصب می کنند.

5) لولای درب سردخانه
در درب سردخانه لولایی به دلیل اینکه تحمل بار درب بر عهده لولا است کیفیت آن اهمیت دارد؛ زیرا در صورت پایین بود کیفیت، لولای درب با گذشت زمان و تحت تأثیر اختلافات دما می تواند دچار مشکل و در نتیجه باعث خسارات مال و آسیب های جانی شود و همچنین بر روی کیفیت محصولات سردخانه تأثیر بگذارد.

لولای درب سردخانه

6) دستگیره درب سردخانه
کیفیت دستگیره های درب سردخانه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. معمولاً دستگیره های سردخانه ای را از جنس استیل تهیه می کنند، از نکاتی که هنگام انتخاب دستگیره در درب های سردخانه ای باید به آن توجه کرد جنس، مقاومت دستگیره و اندازه اهرم دستگیره است.

دستگیره درب سردخانه

دستگیره باید به گونه ای باشد که باز و بسته شدن درب به راحتی انجام شود و در برابر شرایط محیطی مقاومت کافی داشته باشد. دستگیره ها انواع مختلفی دارند که شامل دستگیره های مشعلی، مارپیچ، مکعبی می شود.

7) المنت حرارتی
یکی دیگر از مواردی که در انتخاب درب سردخانه اهمیت دارد المنت حرارتی درب است، در سردخانه های زیر صفر که دمای سردخانه پایین است برای ممانعت از یخ زدگی درب های سردخانه و همچنین تقطیر آب و در نتیجه خرابی درب استفاده از المنت حرارتی اهمیت فراوانی دارد و در هنگام انتخاب درب توجه به آن مهم است.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1834/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%B1%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C

تولید هواکش زیلابگ

۰ بازديد
شرکت فن آوران تهویه پیام یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده انواع هواکش های صنعتی در ایران است. این شرکت هواکش های خود را تحت لیسانس آلمان مونتاژ کرده و هواکش زیلابگ دارای استاندارد های جهانی است. هواکش زیلابگ صنعتی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است تمامی هواکش های زیلابگ دارای 24 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است. شما می توانید برای خرید انواع هواکش های زیلابگ با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

خرید فن زیلابگ (راهنمای انتخاب و خرید)
برای خرید هواکش زیلابگ باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مهم ترین فاکتور هایی که هنگام خرید هواکش اهمیت دارند، عبارت اند از:

نوع و مدل هواکش: اصلی ترین نکته هنگام خرید هواکش دمنده این است که هواکش برای چه محیطی قرار است استفاده شود؟ محیط خانگی است یا صنعتی؟ مدل هواکش باید مطابق با محیط باشد.
مشخصات فنی: بعد از مشخص شدن محیط، باید بدانید هواکش چه میزان هوایی را قرار است جا به جا کند تا ظرفیت و قدرت مناسبی انتخاب شود.
سطح صدا: این مورد به ویژه هنگام خرید هواکش های خانگی مورد توجه است. هواکش های خانگی دمنده کمترین سر و صدا را دارند.
گارانتی: یکی از مواردی که هنگام خرید هواکش دمنده بسیار مورد توجه است، گارانتی محصول است. تمامی هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی می باشند.
نصب آسان: هنگام خرید هواکش دمنده، همراه با گارانتی یک دفترچه راهنمای نصب آسان هواکش ارسال می شود که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هواکش را نصب کنید.
برای خرید انواع هواکش های دمنده می توانید به محصول مورد نظر در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.
نمایندگی هواکش فن زیلابگ
کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین مفتخر است به عنوان نماینده رسمی برند فن زیلابگ فعالیت کند. نمایندگی زیلابگ علاوه بر فروش انواع مختلف هواکش و فن، تمام خدمات مرتبط با این دستگاه ها را مانند مشاوره فنی رایگان در هنگام خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه میدهد. کالا صنعتی به عنوان نمایندگی هواکش زیلابگ موظف است کیفیت، اصالت کالا را تضمین کند. همچنین با ارائه قیمت بروز انواع فن زیلابگ به مشتری در هنگام انتخاب و خرید محصول کمک کند. همچنین نماینده برند زیلابگ در تهران و ایران با ایفای نقش ارتباطی میان تولید کنندگان و مشتریان و حذف واسطه ها به مشتریان خدمات میدهد.

انواع فن زیلابگ
برند زیلابگهواکش های خود را در 4 نوع تولید و به مشتریان خود ارائه می دهد. انواع هواکش زیلابگ عبارت اند از:

فن آکسیال زیلاگ
فن سانتریفیوژ زیلابگ
هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ
هواکش سقفی زیلابگ
هواکش آکسیال زیلابگ
شرکت زیلابگ هواکش های آکسیال خود را با توجه به جنس پروانه، به دسته پروانه فولادی ST37، پروانه آلومینومی و پروانه پلاستیک تقسیم کرده است. هواکش آکسیال زیلابگ با توجه به قدرت، اندازه، سایز و میزان هوادهی دارای انواع متفاوتی هستند که به صورت صنعتی و تاسیساتی(هواکش های سردخانه های) تولید می شوند. هواکش آکسیال زیلابگ در دو نوع دمنده و مکنده تولید می شود.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه آلومینیومی
همانطور که از نام این سری از هواکش های زیلابگ مشخص است، پروانه آن ها آلومینیومی می باشد. این هواکش ها جریان هوای مارپیچی را به جریان هوای مستقیم تبدیل کرده و پرتاب و بازده جریان هوا را افزایش می دهند. مشخصات این فن زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

هواکش آکسیال پروانه آلومینیوم

فن آکسیال زیلابگ پروانه پلاستیکی
این سری از هواکش های زیلابگ دارای پروانه از جنس پلاستیک هستند. هواکش پروانه پلاستیک زیلابگ در ابعاد 300 تا 500 میلیمتر تولید می شوند. سایر مشخصات این سری از هواکش های زیلابگ در تصویر زیر آورده شده است.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه پلاستسکی

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه فولادی ST37
هواکش پروانه فولادی ST37 زیلابگ، پرکاربردترین نوع هواکش های زیلابگ می باشد. این فن زیلابگ به صورت دمنده و مکنده تولید می شود که سری مکنده آن بدون قاب است.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ
هواکش سانتریفیوژ زیلابگ دارای پروانه های از جنس پلاستیک فشرده می باشد. این فن زیلابگ می تواند تغییرات دمایی 35- تا 80+ درجه را تحمل کند. برای کاهش صدا شکل تیغه های آن به صورت سه بعدی است. طراحی خاص این نوع فن زیلابگ امکان استفاده در فضاهای کوچک را میسر کرده است. راندمان آن بالای هفتاد درصد است. فن سانتریفیوژ در دو نوع فوروارد و بکوارد است. هواکش سانتریفیوژ زیلابگ به دسته متفاوتی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

هواکش زیلابگ سانتریفیوژ بکوادر
هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش
هواکش سانتریفیوژ فوروارد دو طرف مکش
هواکش سانتریفیوژ بین کانالی (داکت فن)
هواکش سانتریفیوژ استوانه ای
هواکش سانتریفیوژ زیلابگ بکوارد
همانطور که از نام این سری فن زیلابگ مشخص است، هواکش بکوارد دارای پروانه های رو به عقب هستند. پروانه بکوارد این اجازه را میدهد حجم هوای بیشتری را نسبت به هواکش فوروارد جا به جا کند. سایر مشخصات هواکش بکوارد زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه بکوارد

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد یک طرف مکش
در این سری فن زیلابگ اتصال موتور به به پروانه به صورت مستقیم است. همانطور که از نام آن ها پیدا است، پروانه هواکش به صورت رو به جلو است و می تواند جریان هوای با فشار بیشتری را ایجاد کند. مشخصات هواکش فوروراد یک طرف مکش زیلابگ در تصویر زیر نشان داده شده است.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد(یک طرف مکش)

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد دو طرف مکش
خصوصیات این فن زیلابگ مانند سری یک طرف مکش می باشد. پروانه آن ها رو به جلو و دو طرفه است. مشخصات کلی هواکش فوروارد دو طرف مکش را در شکل زیر مشاهده می کنید.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد (دوطرف مکش)

داکت فن زیلابگ
این سری از فن زیلابگ را می توان در فضاهای محدود یا بین کانال را نصب کرد. پروانه داکت فن زیلابگ بکوارد است و با نام هواکش بین کانالی نیز شناخته می شوند. این هواکش ها طول عمر و راندمان بالایی دارند.

داکت فن زیلابگ

هواکش سانترفیوژ زیلابگ استوانه ای
هواکش استوانه ای زیلابگ از سری هواکش های فوروارد می باشد. این سری از هواکش زیلابگ با نام فن تانژانت یا فن جریان متقابل نیز شناخته می شوند. همانظور که گفته شد هواکش استوانه ای زیلابگ پروانه رو به جلو دارد و جریان هوای با فشار زیاد تولید می کند.

هواکش سانتریفوژ زیلابگ سری استوانه ای

محصولات پیشنهادی: قیمت فن آکسیال
هواکش مرغداری زیلابگ
هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ از نام آن ها پیدا است که برای چه محیط هایی مناسب می باشد. این هواکش ها دارای راندمان بالا، آلودگی صوتی کم، مصرف انرژی پایین، دمپر اتوماتیک و عملکردی مطمعن هستند. این سری هواکش زیلابگ قابلیت کار در شرایط آب و هوایی نامناسب را نیز دارد. در فضای مرغداری و گلخانه ها به دلیل کاهش دما نیازمند هواکش است که برای رشد گیاهان و مرغداری ها باید دمای داخل گلخانه ها مناسب باشد این نوع هواکش زیلابگ منحصرا برای گلخانه ها و مرغداری طراحی شده است.

هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ

هواکش سقفی زیلابگ
این نوع هواکش زیلابگ نوعی از هواکش سانتریفیوژ است که به عنوان هواکش مکنده صنعتی در صنعت ما مورد استفاده قرار می گیرد این نوع هواکش راندمان پایین تری در فشار بالا نسبت به هواکش سانتریفیوژ یوتیلیتی برخوردار است.

هواکش سقفی زیلابگ

قیمت فن زیلابگ
قیمت فن زیلابگ می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد از جمله این عوامل می توان به نوع هواکش، ابعاد هواکش، دمنده یا مکنده بودن، یک طرفه یا دو طرفه و ... اشاره داشت. شرکت کالا صنعتی انواع هواکش زیلابگ را با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد. شما می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی، قیمت هواکش زیلابگ را مشاهده کنید و از همان طریق یا تماس با کارشناسان فروش کالا صنعتی، سفارش خود را ثبت کنید. در ادامه به بررسی مواردی که به بر قیمت فن زیلابگ تأثیر گذار است می پردازیم:

ظرفیت هواکشی: هرچه ظرفیت هواکشی بیشتر باشد، قیمت هواکش دمنده نیز افزایش پیدا می کند.
ابعاد فیزیکی هواکش: یکی از عوامل تأثیر گذار در قیمت هواکش دمنده، ابعاد آن است. قیمت با توجه به ابعاد متغیر است و هرچه هواکش ابعاد بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
ویژگی های خاص: برخی از هواکش های دمنده با توجه به درخواست مشتری با ویژگی های خاصی تولید می شوند که این مورد نیز بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است.
محل خرید: یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار، محل خرید محصول می باشد که قیمت در مراکز فروش متفاوت است.
نوع موتور و مدل هواکش دمنده
ابعاد فیزیکی هواکش
ظرفیت تصفیه و دبی هواکش
سطح مصرف انرژی
کالاصنعتی

با گیربکس نانوایی

۱ بازديد
گیربکس نانوایی که با نام گیربکس مخلوط کن نانوایی هم شناخته می شود، یکی از اجزاء حیاتی تجهیزات نوین نانوایی ها به شمار می رود. این گیربکس وظیفه انتقال نیرو از الکتروموتور به اتصالات مخلوط کن را بر عهده دارد و به مخلوط کردن بهتر و مؤثرتر خمیر و سایر مواد نان کمک می کند. گیربکس نانوایی معمولاً از نوع گیربکس های حلزونی بوده و از مواد با دوامی مانند چدن، فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم برای اطمینان از طول عمر بالا و مقاومت در برابر شرایط سخت محیط نانوایی ها ساخته می شود. همانطور که گفته شد، وظیفه اصلی این گیربکس صنعتی، فراهم کردن گشتاور و سرعت لازم برای مخلوط کردن خمیر است. با استفاده از این محصول نانوایان می توانند سرعت مخلوط کن را مطابق با نیازهای خود تنظیم کرده و فرآیند آماده سازی خمیر را دقیقاً طبق دستورالعمل ها و نیازهای خود انجام دهند. برای اطلاع از قیمت گیربکس حلزونی با کارشناسان ما در تماس باشید.

گیربکس نانوایی

انتخاب نوع گیربکس نانوایی
برای فر نانوایی بهترین و کارامدترین گیربکس با توجه به کارایی که دارد، گیربکس حلزونی است. سری VF گیربکس حلزونی که شافت ورودی دارد و به صورت پایه دار (سری VF نرمال) روی شاسی پیچ می شود بین صنعتگران طرفداران بیشتری دارد. شاید یکی از دلایل این انتخاب نگهداری آسان و هزینه تعمیرات پایین تر آن باشد. همچنین از گیربکس حلزونی سری MVF که ورودی آن به صورت هالوشافت و فلنجدار است، برای کوپل مستقیم الکتروموتور و گیربکس می توان استفاده نمود. جنس ماردون گیربکس حلزونی فولاد و جنس دنده حلزونی آن از آلیاژ فسفر و برنز ساخته می شود که اصطلاحا به آن دنده برنجی نیز گفته می شود. پوسته گیربکس حلزونی در سایزهای کوچکتر از آلومینیوم و در سایزهای بزرگتر از چدن ساخته می شود. برای فر نانوایی که کاربری نسبتا سبکی محسوب می شود، پوسته آلومینیومی جوابگوی دستگاه خواهد بود و مشکلی پیش نخواهد آمد.

نسبت تبدیل مناسب گیربکس نانوایی
گیربکس حلزونی VF با نسبت تبدیل های مختلف توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود. برای گیربکس نانوایی عموما نسبت تبدیل 1:30 یا 1:40 تا 1:46 و 1:56 مورد استفاده قرار میگیرد. به این معنا که اگر نسبت تبدیل 46 انتخاب شود، دور الکتروموتور مربوطه به اندازه 46 برابر در خروجی گیربکس کاهش می یابد. مثلا اگر دور الکتروموتور 1400 دور در دقیقه در نظر گرفته شود، دور خروجی گیربکس حدود 30 دور در دقیقه خواهد بود.

سایز مناسب گیربکس نانوایی
با توجه به ظرفیت دستگاه نانوایی انتخاب گیربکس مناسب ممکن است در شرایط متفاوت، تغییر کند. اما به طور عمومی برای اکثر دستگاه های نانوایی گیربکس حلزونی VF 86 نرمال استفاده می شود. این گیربکس به لحاظ ابعاد فیزیکی و همچنین قیمت مناسب مورد توجه تولیدکنندگان این صنعت قرار گرفته است. گیربکس VF86 معمولا به صورت پایه دار روی شاسی پیچ می شود و از طریق مکانیزم تسمه و پولی با الکتروموتور مربوطه مرتبط می شود. پیشنهاد می شود برای نایل شدن به بهینه ترین شرایط کارکرد و طول عمر بیشتر تجهیزات از تسمه و پولی با نسبت 1:1 استفاده شود. یعنی قطر پولی که روی شافت الکتروموتور و قطر پولی که روی شافت ورودی گیربکس نانوایی نصب می شود، یکسان باشد.

گیربکس سهند مدل VF86

تجهیزات جانبی گیربکس نانوایی
به دلیل لقی نسبتا بالای گیربکس حلزونی ممکن است بعد از مدت زمانی که از کارکرد دستگاه می گذرد، دور خروجی دقیقا یکسان با شرایط نامی نباشد. با توجه به اهمیت دور خروجی گیربکس برای فر نانوایی، پیشنهاد می شود از تجهیزات کنترل دور در تابلو برق دستگاه استفاده شود. برای کنترل دور می توان از اینورتر استفاده نمود. اینورتر با استفاده از تغییر فرکانس می تواند دور الکتروموتور را تنظیم نموده و به میزان دلخواه برساند، بنابراین با تنظیم دور الکتروموتور، دور خروجی گیربکس هم تغییر پیدا می کند.

اینورتر گیربکس نانوایی

مشخصات فنی گیربکس نانوایی حلزونی VF 86
ابعاد گیربکس VF 86 در نقشه زیر آمده است. مهمترین ابعاد و فاصله ها که برای جانمایی گیربکس نانوایی حائز اهمیت است، در جدول زیر معرفی شده است:

ابعاد گیربکس نانوایی

مشخصه شرح اندازه (mm)
D قطر شافت ورودی 25
B قطر هالوشافت خروجی 35
H ارتفاع 248
N طول (پشت تا پشت پایه های مجاور) 220
L عرض (پشت تا پشت پایه های روبرو) 181
M فاصله مرکز تا مرکز جاپیچ های مجاور 140
I فاصله مرکز تا مرکز جاپیچ های روبرو 146
A فاصله محور تا محور شافت ورودی و خروجی 86
با توجه به نسبت تبدیل های متنوعی که می توان استفاده نمود، دور خروجی گیربکس نیز مقادیر مختلفی را دارد. با فرض اینکه پولی های روی شافت الکتروموتور و گیربکس با نسبت 1:1 باشند (یعنی دور الکتروموتور و دور ورودی به گیربکس یکسان باشد)، دور خروجی گیربکس در هر دقیقه به صورت زیر است و بر اساس نیاز طراحی دستگاه انتخاب می شود:

دور الکتروموتور 1400 دور در دقیقه
نسبت تبدیل Ratio 7 10 15 20 23 30 40 46 56 64 72 80 100
دور خروجی گیربکس (دور در دقیقه) 214 150 100 75 65 50 38 33 27 23 21 19 15
بهترین برند گیربکس نانوایی ایرانی
گیربکس حلزونی سهند دور اصفهان یکی از بهترین و باکیفیت ترین گیربکس های حلزونی موجود در بازار ایران است. قیمت مقرون به صرفه، کیفیت بالا، گارانتی 6 ماهه روی همه محصولات از ویژگی های گیربکس حلزونی سهند است. گیربکس سایز VF 86 سهند اصفهان در دو تیپ پوسته آلومینیومی و پوسته چدنی قابل تولید است. همانطور که در بالا ذکر گردید، پوسته آلومینیومی برای گیربکس نانوایی مناسب است. کالا صنعتی به عنوان نماینده مستقیم گیربکس سهند دور اصفهان، آماده ارائه خدمات مشاوره فنی و فروش محصولات شرکت سهند است.

لوگو سهند گیربکس

گیربکس نانوایی استوک (کارکرده)
با توجه به اینکه گیربکس حلزونی دارای استهلاک نسبتا بالایی است، در سیکل های کاری بالا بعد از مدتی دنده حلزونی مقداری ساییده می شود و میزان لقی گیربکس افزایش می یابد. با خرید گیربکس کارکرده باید مطلع بود که عمر گیربکس خریداری شده مناسب نیست. بنابراین توصیه می شود گیربکس نانوایی نو استفاده شود. در این صورت دارای گارانتی نیز است.
کالاصنعتی

روش کنترل دور موتور DC

۱ بازديد
موتور DC نوعی ماشین الکتریکی است که جریان مستقیم الکتریکی را به انرژی مکانیکی چرخشی تبدیل می‌کند. از این نوع الکتروموتور در کاربردهای مختلفی نظیر روباتیک صنعتی، خودروسازی، صنایع سیمان، پتروشیمی، نورد فلزات، آسانسورها، قطارها و … استفاده می‌شود.

درایو کنترل دور موتور دی سی

موتورهای DC، به‌خصوص موتورهایی که توان بالاتری دارند در هنگام راه‌اندازی شوک اولیه بسیار زیادی دارند و حجم بسیار زیادی از جریان شبکه را مصرف می‌کنند؛ بنابراین ممکن است در هنگام راه‌اندازی موتور، به شبکه برق و سایر دستگاه‌ها آسیب برسد. همچنین باتوجه‌به اینکه از موتورهای DC اغلب در کاربردهای دقیق صنعتی مانند دستگاه CNC استفاده می‌شود، مصرف جریان هجومی در هنگام راه‌اندازی موتور می‌تواند باعث واردشدن شوک به سایر تجهیزات شود و دقت آن‌ها را کاهش دهد.

تقریباً در تمامی کاربردها برای دستیابی به عملکرد بهینه و صحیح، نیاز به کنترل دور موتور DC داریم. کنترل دور موتور با نوسانات سرعت که در اثر تغییر بار رخ می‌دهد، تفاوت دارد. از روش‌های کنترل دور موتور DC برای دستیابی به‌سرعت دقیق، کنترل گشتاور، حفظ سرعت ثابت تحت بارهای متغیر و محافظت از موتور در برابر آسیب‌های ناشی از نوسانات جریان الکتریکی استفاده می‌شود.

روش‌های مختلفی برای کنترل دور الکتروموتور در هر یک از انواع موتور DC وجود دارد؛ بهترین و بهینه‌ترین روش برای کنترل سرعت موتور DC استفاده از درایوهای مخصوص است که در برخی موارد با نام اینورتر نیز شناخته می‌شود. اما روش‌های قدیمی‌تری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

برای آشنایی با این روش‌ها، ابتدا باید با انواع موتور DC آشنا شویم. در حالت کلی انواع موتور DC را به دو دسته موتور DC با شار ثابت و موتور DC با شار قابل‌کنترل تقسیم‌بندی می‌کنند.

در موتور DC با شار ثابت، از یک آهنربای دائمی برای ایجاد شار مغناطیسی ثابت استفاده می‌شود.
در موتورهای DC با شار قابل‌کنترل می‌توان شار مغناطیسی زیر هر قطب را با استفاده از محرک‌های خاصی تغییر داد.
براین‌اساس می‌توان دسته‌بندی دقیق‌تری از موتورهای DC ارائه داد:

موتور جریان مستقیم با آهنربای دائمی (PMDCM)
موتور جریان مستقیم تحریک مستقل
موتور جریان مستقیم شنت (Shunt)
موتور جریان مستقیم سری
موتور جریان مستقیم ترکیبی (Compound)
در کاربردهای صنعتی اغلب از موتورهای DC شنت، سری و ترکیبی استفاده می‌شود.

روش‌های کنترل دور موتور DC
بهینه‌ترین و ایمن‌ترین روش کنترل دور موتور DC به‌وسیله درایوهای مخصوص است. برخی از شرکت‌ها، درایو اینورترهای دوکاره‌ای طراحی می‌کنند که برای هر دو نوع موتور AC و DC به کار می‌رود. روش‌های دیگری نیز برای تغییر دور موتور DC وجود دارد. فرمول محاسبه سرعت موتورهای DC عبارت است از:

فرمول محاسبه سرعت موتورهای دی سی

در این معادله:

V = ولتاژ ترمینال آرمیچر
Ia= جریان آرمیچر
Ra= مقاومت آرمیچر
K= ثابت موتور
φ= شار مغناطیسی هر قطب
باتوجه‌به معادله فوق، با اعمال تغییر در ولتاژ ورودی سیم‌پیچ موتور (ولتاژ ترمینال آرمیچر)، اضافه‌کردن مقاومت در مدار سیم‌پیچ و تغییر شار مغناطیسی هر قطب می‌توان سرعت موتورهای DC را کنترل کرد. تغییر ولتاژ و مقاومت خارجی بر مدار آرمیچر اثر می‌گذارند و تغییر شار مغناطیسی بر اثر تغییر در میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود؛ بنابراین روش‌های کنترل دور موتور DC را می‌توان به دو دسته روش‌های کنترل آرمیچر و روش‌های کنترل میدان تقسیم‌بندی کرد.

کنترل دور موتور DC با آرمیچر
تغییر دور موتور DC با کنترل آرمیچر به روش‌های زیر انجام می‌گیرد:

1) روش کنترل دور موتور با مقاومت آرمیچر: در این روش یک مقاومت متغیر را به‌صورت سری با منبع تغذیه موتور متصل می‌کنند؛ با افزایش مقاومت آرمیچر، جریان الکتریکی و در نتیجه سرعت موتور کاهش می‌یابد.

کنترل دور موتور دی سی با مقاومت آرمیچر

در این روش از پتانسیومتر به‌عنوان مقاومت متغیر استفاده می‌شود. مزایا و معایب این روش عبارت‌اند از:

مزایا:

ساده و ارزان
گشتاور را در سرعت‌های پایین ثابت نگه می‌دارد.
معایب:

اتلاف توان بالا در مقاومت آرمیچر
سرعت در بازه محدودی قابل‌تنظیم است.
برای کاربردهای حساس به راندمان مناسب نیست.
2) کنترل جریان آرمیچر با اتصال موازی (شنت): این روش کنترل دور موتور DC به‌وسیله دو مقاومت متغیر یا رئوستا در مدار آرمیچر انجام می‌شود؛ یکی از مقاومت‌ها به‌صورت موازی و مقاومت دیگر به‌صورت سری در مدار آرمیچر قرار می‌گیرد. ولتاژ اعمال شده به آرمیچر با تغییر رئوستات سری (R1) کنترل شده و جریان تحریک را با مقاومت شنت آرمیچر (R2) تغییر می‌دهند.

کنترل دور موتور دی سی با مقاومت موازی

مزایای این روش عبارت‌اند از:

محدوده تنظیم سرعت گسترده‌تر نسبت به روش قبلی
راندمان بالاتر نسبت به روش کنترل دور موتور با مقاومت
و اما معایب آن عبارت‌اند از:
پیچیدگی بالا
اتلاف توان در مقاومت‌ها
گشتاور در سرعت‌های پایین ثابت نیست.
روش‌های مقاومت آرمیچر و شنت، جزو کم‌هزینه‌ترین راه‌های کنترل دور موتور DC به شمار می‌روند؛ اما بازدهی آن‌ها نسبت به سایر روش‌ها پایین‌تر است و مقدار زیادی از توان موتور در مقاومت‌های متغیر تلف می‌شود. در این روش‌ها ممکن است موتور در سرعت‌های پایین دچار افت توان شده و از کار بیفتد. همچنین نسبت مشخصی بین تغییرات مقاومت و سرعت وجود ندارد؛ یعنی با تغییر مقدار مشخصی در توان، سرعت به میزان ثابتی کاهش نمی‌یابد و تغییرات بار بر کاهش سرعت اثرگذار است.

از روش‌های کنترل سرعت موتور DC با مقاومت و شنت، برای کاربردهای ساده و موتورهایی با توان کم استفاده می‌کنند و برای کاربردهای صنعتی و پیشرفته‌تر، باید از روش‌های دیگر استفاده شود.

3) کنترل ولتاژ ترمینال آرمیچر: یکی دیگر از روش‌های تغییر دور موتور DC، کنترل ولتاژ اعمال شده به موتور است. در این روش به‌جای استفاده از منبع تغذیه ثابت، از یک منبع تغذیه با ولتاژ قابل‌تنظیم برای تأمین انرژی موتور استفاده می‌شود و با کاهش یا افزایش ولتاژ، سرعت موتور را تغییر می‌دهند.

مزایای این روش عبارت‌اند از:

بازدهی بیشتر نسبت به روش‌های قبلی
تنظیم سرعت دقیق
گشتاور در سرعت‌های مختلف ثابت می‌ماند.
معایب آن:

هزینه بالا
کنترل سرعت موتور DC با کنترل میدان
کنترل سرعت موتور DC از طریق میدان مغناطیسی به روش‌های زیر انجام می‌شود:
4) روش منحرف‌کننده میدان (Field Diverter): در این روش برای کنترل سرعت موتور DC از یک منحرف‌کننده یا دایورتر استفاده می‌شود؛ برای این روش، شار میدان مغناطیسی را با منحرف‌کردن بخشی از جریان اطراف سیم‌پیچ‌های میدان کاهش می‌دهیم. هرچه مقاومت دایورتر کمتر باشد، سرعت موتور بالاتر خواهد بود. در این روش موتور می‌تواند به سرعتی بالاتر از حد عادی برسد؛ از این روش کنترل سرعت موتور DC در درایوهایی استفاده می‌شود که با کاهش بار، سرعت باید بلافاصله افزایش یابد.

کنترل دور موتور دی سی با منحرف کننده میدان

5) کنترل میدان با اتصالات (Tapped Field Control): این روش یکی دیگر از راه های افزایش سرعت با کاهش شار میدان است و به وسیله کاهش تعداد دورهای سیم پیچ میدان که جریان از آن ها عبور می کند، انجام می گیرد. در این روش کنترل سرعت موتور DC، چندین اتصال از سیم پیچی میدان به بیرون از موتور منتقل می شود؛ این اتصالات می توانند بخشی از سیم پیچی را از مدار خارج کنند و در نتیجه سرعت موتور را تغییر دهند.

کنترل دور موتور دی سی با اتصالات میدان

کنترل سرعت موتور DC با PWM
یکی از پرکاربردترین شیوه های کنترل سرعت موتور DC، روش کنترل سرعت موتور DC با PWM یا مدولاسیون پالس می باشد. در این روش با ارسال پالس های ON و OFF به موتور و تغییر چرخه کار آن، می توان ولتاژ متوسط DC که به ترمینال های موتور اعمال می شود را کنترل نموده و در نهایت با ایجاد تغییر یا تعدیل در زمان پالس ها، می توان دور موتور را کنترل کرده و به سرعت مورد نظر دست یافت. به زبان ساده تر، هرچه پالس ON طولانی تر باشد، موتور سریع تر چرخیده و هرچه این پالس کوتاه تر باشد، سرعت موتور کم تر خواهد شد. برای آگاهی از نحوه راه اندازی موتور، مقاله انواع روش های راه اندازی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.

کنترل دور موتور دی سی با pwm

مزایای کنترل سرعت موتور DC با PWM
از جمله مزایای کنترل سرعت موتور DC باPWM می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افت توان بسیار کم در ترانزیستور سوییچینگ
کنترل خطی سرعت و پایداری بهتر آن
کنترل میزان انرژی تحویل شده به بار
دامنه ولتاژ ثابت و کارکرد موتور در قدرت کامل
توانایی کنترل جهت چرخش موتور
عدم افت گشتاور در دور های مختلف
کنترل دور موتور DC توان بالا
برای کنترل دور موتور DC توان بالا مانند الکتروموتور سه فاز از ابزاری به نام درایور DC استفاده می کنند. درایور DC قطعه ای الکترونیکی است که برای کنترل سرعت موتورهای DC استفاده می شود. این قطعه وظیفه تغییر ولتاژ و جریان ورودی را بر عهده دارد. کنترل دور موتور DC توان بالا با درایور مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن ها دقت و ایمنی بسیار بالای این روش است؛ در این روش کنترل سرعت موتور با دقت بسیار بالایی انجام می شود و این ویژگی برای صنایعی مانند خودروسازی، الکترونیک و صنایع فلزی بسیار حائز اهمیت است. همچنین ایمنی بالای درایور باعث می شود که موتور با خطر کمتری روبرو شود و در صورت بروز خطا، سیستم کنترل به صورت خودکار مشکل را تشخیص دهد و اقدامات لازم برای جلوگیری از آن ایجاد شود.

جمع بندی

در این مقاله به تفضیل درباره موتورهای DC و روش های کنترل سرعت و دور موتور آن ها صحبت کردیم. این روش ها شامل شیوه های نوین و استفاده از ابزارهای به روز و دقیق و همینطور روش های سنتی و کمی آسان تر و ارزان تر بود. انتخاب اینکه چه روشی برای موتور و کاربرد شما مناسب است، بحثی کاملاً تخصصی است و پیشنهاد می کنیم از کارشناسان بخش الکتروموتور وبسایت کالا صنعتی به صورت رایگان مشورت بگیرید. ضمناً اگر تجربه ای در زمینه کنترل دور موتور DC داشته اید که ممکن است برای دیگران هم مفید باشد، در بخش کامنت همین مقاله آن را به اشتراک بگذارید. سپاس از همراهی شما.
کالاصنعتی

برای رفع خطاهای اینورتر تتا

۰ بازديد
اینورتر تتا دارای کیفیت بسیار خوب و کاربردهای بسیاری می باشند. این اینورترها در ماشین های بالابر صنعتی مانند آسانسور و یا جرثقیل و در ماشین آلات پردازش فلز مانند پرس و تراش و همچنین در ماشین آلات نساجی مانند ماشین رنگرزی کاربرد دارند.

خطاهای اینورتر تتا و روش رفع آنها
اینورترهای تتا سنگین کار بوده و مزایای زیادی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، راه اندازی و ایست نرم موتور، بهبود ضریب توان سیستم و ... دارد. این اینورترها ممکن است با خطاهایی روبرو شوند که می بایست این خطاها را برطرف نمود. در ادامه به معرفی برخی خطاها و نحوه رفع خطاهای اینورتر تتا می پردازیم:

خطای OC
خطای OV
خطای OH
خطای LV
خطای GF
خطای OL
خطای OC ( over current یا اضافه جریان )
خطای oc اینورتر

اگر جریان خروجی درایو از جریان نامی بیشتر شود این خطا رخ می دهد. همچنین اگر پارامترهای ACC و DEC ( زمان صعود و زمان نزول اینورتر ) اشتباه تنظیم شده باشند باعث بروز این خطا می شوند. دلایل دیگری همچون انتخاب اشتباه سایز اینورتر ، عملکرد سریع ترمز مکانیکی و اتصال کوتاه شدن خروجی ها می توانند سبب به وجود آمدن این خطا شوند.

محصولات پیشنهادی: قیمت اینورتر تتا
رفع خطا OC
جهت رفع این خطا می بایست پارامترهای ACC و DEC را متناسب با بار تنظیم نمود. همچنین انتخاب اینورتری متناسب با جریان بار کامل ، تنظیم زمان فعال شدن ترمز مکانیکی و بررسی سیستم های خروجی و رفع اتصال کوتاه از دیگر کارهایی است که می توان جهت رفع این خطا انجام داد. دقت نمایید که اگر خطای OC بر روی درایو ماندگار بوده و بماند و به دنبال رفع خطا نباشیم و این خطا را ریست نماییم، به احتمال زیاد IGBT اینورتر خواهد سوخت.

خطای OV ( over voltage )
خطای ov اینورتر

از دیگر خطاهایی که ممکن است در اینورتر تتا رخ دهد خطای اضافه ولتاژ یا OV می باشد. هنگام مشاهده این خطا می بایست برق ورودی را چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نماییم زیرا ممکن است ولتاژ ورودی نوسان داشته و باعث به وجود آمدن این خطا شده باشد.

رفع خطای OV
برای رفع آن می بایست از فیلتر ورودی استفاده نماییم. همچنین هنگامی که link dc از حد مجاز بیشتر گردد ارور OV نمایش داده شده و باید جهت رفع این ارور از مقاومت ترمز استفاده نمود. در اینورترها به منظور حفاظت ، وریستور قرار دارد که کاربرد آن این است که هنگام افزایش بیش از حد ولتاژ سوخته و خطای OV نمایش داده می شود . البته معمولا در بیشتر درایوها وریستورها عمل نمی کند و سبب آسیب زدن به مدار قدرت درایو می گردد.

خطای OH ( over Heat )
این خطا هنگامی رخ می دهد که دمای محیط بیش از حد استاندارد باشد.

خطای oh اینورتر

رفع خطای OH
جهت رفع کردن این موضوع باید بررسی کرد که آیا فن اینورتر در حین عملکرد کار می کند یا خیر. در صورت عمل نکردن فن می بایست پارامترهای مربوط به کنترل فن را مورد بررسی قرار داد. در صورت عملکرد صحیح فن، جریان اینورتر را بررسی نمایید.

اگر جریان اینورتر از حد مجاز بیشتر باشد ، نشان دهنده وجود مشکل مکانیکی و یا زیاد بودن بار می باشد و اگر جریان در حد مجاز بود نشان دهنده گرم بودن فضای اطراف اینورتر می باشد که می بایست از یک فن خارجی استفاده نمایید.

محصولات پیشنهادی: قیمت اینورتر زیمنس
خطای LV ( Low Voltage )
این خطا نشان دهنده افت ولتاژ و یا کم بودن سطح ولتاژ می باشد.

خطای lv اینورتر

رفع خطای LV
برای رفع این خطا می بایست ابتدا ولتاژ ورودی را چک کرده و از نبودن افت ولتاژ در شبکه مطمئن شوید. اگر برق شبکه شما معمولا دارای افت ولتاژ می باشد، برخی از اینورترها دارای پارامتری خاص بوده که توسط آن ها می توان حساسیت اینورتر را کاهش داده و اینورتر به ازای سطح پایین تری از ولتاژ قطع می شود.

در حقیقت قابلیت تشخیص افت ولتاژ کاهش می یابد. البته ممکن است هنگامی که جریان زیادی از خروجی کشیده شده است سبب افت ولتاز ورودی گشته و این خطا نمایش داده شود که لازم است جریان خروجی را مشاهده نموده و اگر این جریان از حد مجاز بالاتر بود به توضیحات خطای OC مراجعه نمود.

خطای GF ( Ground short )
این خطا نشان دهنده اتصال به بدنه می باشد.

خطای gf اینورتر

رفع خطای GF
در صورتی که این خطا را مشاهده نمودید، برای رفع این خطا ابتدا درایو تتا را بدون موتور تست نمایید، اگر مشکل همچنان باقی ماند به علت خطای سخت افزاری اینورتر ( IGBT ، CT یا کنترل برد ) می باشد. اگر بدون وجود موتور خطایی ظاهر نشد و فقط با اتصال موتور این خطا نمایان شد، مشکل از نشتی موتور و یا ایراد از کلاف ها می باشد که می بایست موتور و سیم کشی آن را بررسی نمایید.

محصولات پیشنهادی: خرید درایو آسانسور
خطای OL ( over load )
یکی از خطاهای رایج در درایوها از جمله درایو تتا خطای OL یا over load می باشد که نشان دهنده اضافه بار می باشد. البته اینورتر تتا می تواند تا 150% میزان جریان از حداکثر مقدار را تا حدود 60 ثانیه تحمل نماید. در صورتی که موتور در لحظه راه اندازی زیر بار باشد، ممکن است اینورتر جریان زیادی را تحمل کند و ارور OL نمایش داده شود.

رفع خطای OL
در جهت رفع کردن این خطا می توان با تغییر مدکاری و یا افزایش گشتاور و یا افزایش ACC و ... این ارور را بر طرف نمود. همچنین اگر بار موجود بر روی شفت موتور و یا گیربکس به هر دلیلی از ظرفیت مجاز اینورتر بیشتر باشد، خطای OL نمایش داده شده و نشان دهنده مناسب نبودن درایو برای موتور می باشد. همچنین ممکن است خطای OL به دلیل خرابی درایو تتا باشد که احتمال دارد IGBT یا سایر قسمت های اینورتر آسیب دیده باشد و می بایست اینورتر جهت تعمیر ارسال گردد.

در این مقاله به معرفی 6 خطای رایج اینورتر تتا به همراه نحوه رفع این خطاها اشاره کردیم. ممکن است اینورتر تتا با خطاهای دیگری مشابه این خطاها رو به رو شود. دقت کنید که قبل از اقدامات لازم با یک مشاور یا متخصص در زمینه اینورتر مشورت کنید.
کالاصنعتی

تولید هواکش زیلابگ

۱ بازديد
شرکت فن آوران تهویه پیام یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده انواع هواکش های صنعتی در ایران است. این شرکت هواکش های خود را تحت لیسانس آلمان مونتاژ کرده و هواکش زیلابگ دارای استاندارد های جهانی است. هواکش زیلابگ صنعتی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است تمامی هواکش های زیلابگ دارای 24 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است. شما می توانید برای خرید انواع هواکش های زیلابگ با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

خرید فن زیلابگ (راهنمای انتخاب و خرید)
برای خرید هواکش زیلابگ باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مهم ترین فاکتور هایی که هنگام خرید هواکش اهمیت دارند، عبارت اند از:

نوع و مدل هواکش: اصلی ترین نکته هنگام خرید هواکش دمنده این است که هواکش برای چه محیطی قرار است استفاده شود؟ محیط خانگی است یا صنعتی؟ مدل هواکش باید مطابق با محیط باشد.
مشخصات فنی: بعد از مشخص شدن محیط، باید بدانید هواکش چه میزان هوایی را قرار است جا به جا کند تا ظرفیت و قدرت مناسبی انتخاب شود.
سطح صدا: این مورد به ویژه هنگام خرید هواکش های خانگی مورد توجه است. هواکش های خانگی دمنده کمترین سر و صدا را دارند.
گارانتی: یکی از مواردی که هنگام خرید هواکش دمنده بسیار مورد توجه است، گارانتی محصول است. تمامی هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی می باشند.
نصب آسان: هنگام خرید هواکش دمنده، همراه با گارانتی یک دفترچه راهنمای نصب آسان هواکش ارسال می شود که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هواکش را نصب کنید.
برای خرید انواع هواکش های دمنده می توانید به محصول مورد نظر در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.
نمایندگی هواکش فن زیلابگ
کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین مفتخر است به عنوان نماینده رسمی برند فن زیلابگ فعالیت کند. نمایندگی زیلابگ علاوه بر فروش انواع مختلف هواکش و فن، تمام خدمات مرتبط با این دستگاه ها را مانند مشاوره فنی رایگان در هنگام خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه میدهد. کالا صنعتی به عنوان نمایندگی هواکش زیلابگ موظف است کیفیت، اصالت کالا را تضمین کند. همچنین با ارائه قیمت بروز انواع فن زیلابگ به مشتری در هنگام انتخاب و خرید محصول کمک کند. همچنین نماینده برند زیلابگ در تهران و ایران با ایفای نقش ارتباطی میان تولید کنندگان و مشتریان و حذف واسطه ها به مشتریان خدمات میدهد.

انواع فن زیلابگ
برند زیلابگهواکش های خود را در 4 نوع تولید و به مشتریان خود ارائه می دهد. انواع هواکش زیلابگ عبارت اند از:

فن آکسیال زیلاگ
فن سانتریفیوژ زیلابگ
هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ
هواکش سقفی زیلابگ
هواکش آکسیال زیلابگ
شرکت زیلابگ هواکش های آکسیال خود را با توجه به جنس پروانه، به دسته پروانه فولادی ST37، پروانه آلومینومی و پروانه پلاستیک تقسیم کرده است. هواکش آکسیال زیلابگ با توجه به قدرت، اندازه، سایز و میزان هوادهی دارای انواع متفاوتی هستند که به صورت صنعتی و تاسیساتی(هواکش های سردخانه های) تولید می شوند. هواکش آکسیال زیلابگ در دو نوع دمنده و مکنده تولید می شود.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه آلومینیومی
همانطور که از نام این سری از هواکش های زیلابگ مشخص است، پروانه آن ها آلومینیومی می باشد. این هواکش ها جریان هوای مارپیچی را به جریان هوای مستقیم تبدیل کرده و پرتاب و بازده جریان هوا را افزایش می دهند. مشخصات این فن زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

هواکش آکسیال پروانه آلومینیوم

فن آکسیال زیلابگ پروانه پلاستیکی
این سری از هواکش های زیلابگ دارای پروانه از جنس پلاستیک هستند. هواکش پروانه پلاستیک زیلابگ در ابعاد 300 تا 500 میلیمتر تولید می شوند. سایر مشخصات این سری از هواکش های زیلابگ در تصویر زیر آورده شده است.

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه پلاستسکی

هواکش آکسیال زیلابگ پروانه فولادی ST37
هواکش پروانه فولادی ST37 زیلابگ، پرکاربردترین نوع هواکش های زیلابگ می باشد. این فن زیلابگ به صورت دمنده و مکنده تولید می شود که سری مکنده آن بدون قاب است.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ
هواکش سانتریفیوژ زیلابگ دارای پروانه های از جنس پلاستیک فشرده می باشد. این فن زیلابگ می تواند تغییرات دمایی 35- تا 80+ درجه را تحمل کند. برای کاهش صدا شکل تیغه های آن به صورت سه بعدی است. طراحی خاص این نوع فن زیلابگ امکان استفاده در فضاهای کوچک را میسر کرده است. راندمان آن بالای هفتاد درصد است. فن سانتریفیوژ در دو نوع فوروارد و بکوارد است. هواکش سانتریفیوژ زیلابگ به دسته متفاوتی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

هواکش زیلابگ سانتریفیوژ بکوادر
هواکش سانتریفیوژ فوروارد یک طرف مکش
هواکش سانتریفیوژ فوروارد دو طرف مکش
هواکش سانتریفیوژ بین کانالی (داکت فن)
هواکش سانتریفیوژ استوانه ای
هواکش سانتریفیوژ زیلابگ بکوارد
همانطور که از نام این سری فن زیلابگ مشخص است، هواکش بکوارد دارای پروانه های رو به عقب هستند. پروانه بکوارد این اجازه را میدهد حجم هوای بیشتری را نسبت به هواکش فوروارد جا به جا کند. سایر مشخصات هواکش بکوارد زیلابگ را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه بکوارد

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد یک طرف مکش
در این سری فن زیلابگ اتصال موتور به به پروانه به صورت مستقیم است. همانطور که از نام آن ها پیدا است، پروانه هواکش به صورت رو به جلو است و می تواند جریان هوای با فشار بیشتری را ایجاد کند. مشخصات هواکش فوروراد یک طرف مکش زیلابگ در تصویر زیر نشان داده شده است.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد(یک طرف مکش)

هواکش سانترفیوژ زیلابگ فورواد دو طرف مکش
خصوصیات این فن زیلابگ مانند سری یک طرف مکش می باشد. پروانه آن ها رو به جلو و دو طرفه است. مشخصات کلی هواکش فوروارد دو طرف مکش را در شکل زیر مشاهده می کنید.

هواکش سانتریفیوژ زیلابگ پروانه فوروارد (دوطرف مکش)

داکت فن زیلابگ
این سری از فن زیلابگ را می توان در فضاهای محدود یا بین کانال را نصب کرد. پروانه داکت فن زیلابگ بکوارد است و با نام هواکش بین کانالی نیز شناخته می شوند. این هواکش ها طول عمر و راندمان بالایی دارند.

داکت فن زیلابگ

هواکش سانترفیوژ زیلابگ استوانه ای
هواکش استوانه ای زیلابگ از سری هواکش های فوروارد می باشد. این سری از هواکش زیلابگ با نام فن تانژانت یا فن جریان متقابل نیز شناخته می شوند. همانظور که گفته شد هواکش استوانه ای زیلابگ پروانه رو به جلو دارد و جریان هوای با فشار زیاد تولید می کند.

هواکش سانتریفوژ زیلابگ سری استوانه ای

محصولات پیشنهادی: قیمت فن آکسیال
هواکش مرغداری زیلابگ
هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ از نام آن ها پیدا است که برای چه محیط هایی مناسب می باشد. این هواکش ها دارای راندمان بالا، آلودگی صوتی کم، مصرف انرژی پایین، دمپر اتوماتیک و عملکردی مطمعن هستند. این سری هواکش زیلابگ قابلیت کار در شرایط آب و هوایی نامناسب را نیز دارد. در فضای مرغداری و گلخانه ها به دلیل کاهش دما نیازمند هواکش است که برای رشد گیاهان و مرغداری ها باید دمای داخل گلخانه ها مناسب باشد این نوع هواکش زیلابگ منحصرا برای گلخانه ها و مرغداری طراحی شده است.

هواکش مرغداری و گلخانه ای زیلابگ

هواکش سقفی زیلابگ
این نوع هواکش زیلابگ نوعی از هواکش سانتریفیوژ است که به عنوان هواکش مکنده صنعتی در صنعت ما مورد استفاده قرار می گیرد این نوع هواکش راندمان پایین تری در فشار بالا نسبت به هواکش سانتریفیوژ یوتیلیتی برخوردار است.

هواکش سقفی زیلابگ

قیمت فن زیلابگ
قیمت فن زیلابگ می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد از جمله این عوامل می توان به نوع هواکش، ابعاد هواکش، دمنده یا مکنده بودن، یک طرفه یا دو طرفه و ... اشاره داشت. شرکت کالا صنعتی انواع هواکش زیلابگ را با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می دهد. شما می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن کالا صنعتی، قیمت هواکش زیلابگ را مشاهده کنید و از همان طریق یا تماس با کارشناسان فروش کالا صنعتی، سفارش خود را ثبت کنید. در ادامه به بررسی مواردی که به بر قیمت فن زیلابگ تأثیر گذار است می پردازیم:

ظرفیت هواکشی: هرچه ظرفیت هواکشی بیشتر باشد، قیمت هواکش دمنده نیز افزایش پیدا می کند.
ابعاد فیزیکی هواکش: یکی از عوامل تأثیر گذار در قیمت هواکش دمنده، ابعاد آن است. قیمت با توجه به ابعاد متغیر است و هرچه هواکش ابعاد بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
ویژگی های خاص: برخی از هواکش های دمنده با توجه به درخواست مشتری با ویژگی های خاصی تولید می شوند که این مورد نیز بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است.
محل خرید: یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار، محل خرید محصول می باشد که قیمت در مراکز فروش متفاوت است.
نوع موتور و مدل هواکش دمنده
ابعاد فیزیکی هواکش
ظرفیت تصفیه و دبی هواکش
سطح مصرف انرژی
کالاصنعتی

گیربکس اکسترودر

۱ بازديد
گیربکس اکسترودر چیست؟
گیربکس اکسترودر یکی از اجزای بسیار مهم دستگاه اکسترودر است که در کاربردهای مختلف صنعتی از جمله صنایع پلاستیک، فراوری غذا، داروسازی، تولید زغال و … استفاده می‌شود. گیربکس اکسترودر وظیفه کنترل سرعت و گشتاور ماردون (پیچ) اکسترودر را بر عهده داشته و تأثیر زیادی بر عملکرد کلی دستگاه دارد.

در تولید دنده‌های گیربکس اکسترودر از فرایندهای حرارتی و سنگ‌زنی خاصی استفاده می‌شود که ظرفیت گشتاور و راندمان گیربکس را افزایش می‌دهد. گیربکس اکسترودر از دنده‌های سخت‌کاری شده برای تحمل و انتقال گشتاور بسیار بالا و بیرینگ (بلبرینگ و یا رول برینگ) کف گرد در شفت خروجی برای کنترل نیروهای محوری استفاده می‌کند.

گیربکس اکسترودر چینی

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های گیربکس اکسترودر با گیربکس هلیکال سه محور، استفاده از بیرینگ کف‌گرد (بلبرینگ و یا رول برینگ) است. بیرینگ‌های کف گرد برای تحمل بارهای محوری یا عمودی طراحی شده‌اند.

انواع گیربکس اکسترودر
به‌طورکلی انواع گیربکس اکسترودر به دودسته تک‌محور و دو محور تقسیم می‌شوند؛ این دسته‌بندی بر اساس تعداد ماردون های دستگاه اکسترودر انجام شده است. گیربکس اکسترودر تک‌محور دلیل ساختار ساده‌تر، قیمت مناسب‌تری داشته و در اکستروژن مواد با ویسکوزیته پایین و متوسط استفاده می‌شود. در مقابل گیربکس اکسترودر دو محور برای دستگاه‌هایی که از دو مارپیچ استفاده می‌کنند، به‌کاررفته و قیمت بالاتری دارد. این گیربکس برای اکستروژن مواد با ویسکوزیته بالا و همچنین برای تولید محصولات باکیفیت‌تر استفاده می‌شود.

انواع گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر تک‌محور
این نوع گیربکس برای اکسترودرهای تک مارپیچ استفاده می‌شود.
گیربکس‌های تک‌محور در دو نوع هلیکال و خورشیدی تولید می‌شوند.
گیربکس اکسترودر تک‌محور هلیکال، رایج‌ترین گیربکس برای اکسترودرهای تک ماردون است.
گیربکس‌های خورشیدی برای کاربردهای گشتاور بالا مناسب‌تر هستند.
گیربکس اکسترودر دو محور
این گیربکس‌ها برای اکسترودرهای دو ماردون استفاده می‌شوند.
شفت‌های گیربکس اکسترودر دو محور می‌توانند به‌صورت هم جهت یا مخالف جهت باشند.
گیربکس‌های دو محور به دلیل ظرفیت گشتاور بالاتر امکان اکسترود کردن مواد با سرعت و حجم بیشتر را فراهم می‌سازد.
خرید گیربکس اکسترودر
وب‌سایت کالا صنعتی تأمین‌کننده گیربکس اکسترودر گومائو چین و نماینده رسمی فروش گیربکس صنعتی ایرانی است. برای خرید گیربکس اکسترودر کافی است به صفحه محصول مراجعه نمایید و یا از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع گیربکس اکسترودر ارائه شده در کالا صنعتی عبارت‌اند از:

گیربکس اکسترودر تک‌محور گومائو: سری ZLYJ و سری JE (مخصوص بارهای گشتاور بالا)
گیربکس اکسترودر دو محور گومائو: سری SZ (افقی) و سری SZL (عمودی)
گیربکس اکسترودر صنایع لاستیک: گیربکس مخصوص دستگاه‌های میکسر و کلندر
گیربکس اکسترودر چینی
شرکت JIANGSU GUOMAO، یکی از معتبرترین برندهای تولیدکننده گیربکس اکسترودر چینی است. وب‌سایت کالا صنعتی تأمین‌کننده انواع گیربکس اکسترودر چینی برند گومائو در ایران بوده و محصولات این شرکت را با قیمتی مناسب و در کمترین زمان ممکن به سراسر کشور ارسال می‌نماید. باتوجه‌به اینکه اکثر دستگاه‌های اکسترودر موجود در صنایع ایران از نوع تک‌پیچ هستند، گیربکس‌های سری ZLYJ گومائو گزینه‌های مناسب برای آن‌ها به شمار می‌آید. در ادامه مشخصات فنی این گیربکس اکسترودر چینی را بررسی می‌کنیم.

مشخصات گیربکس اکسترودر چینی

سایز گیربکس :
112
133
146
173
200
225
250
280
315
330
375
420
450
نسبت تبدیل:
8
10
12.5
14
16
18
20
دور ورودی از الکتروموتور:
1500
1000
750
بازه توان نامی متناسب با سایز و نسبت تبدیل گیربکس:

سایز گیربکس بازه توان ورودی (بر حسب کیلووات)
112 4.4 - 12.8
133 4.7 - 20.8
146 6.2 - 28.3
173 10.8 - 46.9
200 16 - 73
225 22 - 100
250 30 - 139
280 44 - 188
315 63 - 271
330 78 - 340
375 98 - 436
420 137 - 607
450 168 - 748
اجزای دستگاه اکسترودر
اجزای دستگاه اکسترودر

دستگاه اکسترودر با استفاده از فرایند اکستروژن، گرانول مواد را ذوب و سپس آن را با فشار از قالب عبور می‌دهد. اجزای اصلی دستگاه اکسترودر عبارت‌اند از:

موتور و گیربکس اکسترودر: موتور نیروی اولیه را به گیربکس اکسترودر منتقل می‌کند و گیربکس اکسترودر پس از اعمال تغییرات روی سرعت و گشتاور، نیرو را به ماردون منتقل می‌کند.
ماردون اکسترودر: ماردون اکسترودر، یک قطعه فلزی مارپیچی است که در داخل سیلندر اکسترودر می‌چرخد و مواد را به سمت قالب هدایت می‌کند.
سیلندر اکسترودر: سیلندر اکسترودر محفظه‌ای است که ماردون در داخل آن می‌چرخد؛ هم‌زمان چند گرمکن در اطراف این سیلندر قرار دارند که باعث گرم‌شدن و در نهایت ذوب‌شدن مواد داخل آن می‌شوند.
قالب: قالب شکل نهایی محصول را تعیین می‌کند.
سیستم کنترل: سیستم کنترل برای تنظیم سرعت ماردون، دما و سایر پارامترهای فرایند اکستروژن استفاده می‌شود.
کاربرد گیربکس اکسترودر
کاربردهای گیربکس اکسترودر

انواع مختلفی از دستگاه‌های اکسترودر وجود دارد که هر یک نیاز به گیربکسی با مشخصات خاص خود دارند. به‌طورکلی کاربردهای دستگاه و گیربکس اکسترودر عبارت‌اند از:

اکسترودرهای قالب‌گیری فله‌ای
اکسترودر محصولات مبتنی بر کربن (اکسترودر زغال)
اکسترودر کاتالیست (تولید کاتالیزورهای شیمیایی در پالایش نفت و …)
اکسترودر خاک رس و بنتونیت
اکسترودرهای آب‌زدا یا خشک‌کننده غلات
اکسترودرهای موم و چوب
اکسترودرهای شکل‌دهنده غذای سرد
اکسترودر تولید غذای حیوانات
اکسترودرهای تولید تنقلات، غلات، کنف و …
اکسترودرهای مخصوص صنایع پزشکی، داروسازی، هیدروکلوئید، چسب مات یا شفاف
اکسترودرهای آزمایشگاهی، دانشگاه و …
اکسترودرهای لاستیک و پلاستیک
کالاصنعتی

کدام الکتروژن یا موتوژن

۲ بازديد
موتوژن و الکتروژن دو برند مطرح تولیدکننده الکتروموتور ایرانی هستند که با استفاده از دانش و تجهیزات روز دنیا، انواع الکتروموتور تک‌فاز، سه‌فاز، موتور کولر، ضد انفجار، موتور مشعل، موتورهای سنگین صنعتی و … را تولید می‌کنند. اما به دلیل تشابه نام و حوزه فعالیت این دو برند، همواره سؤالاتی ذهن مشتریان آن‌ها را درگیر نموده است؛ از جمله:

کدام الکتروموتور کیفیت بالاتری دارد؟ الکتروژن یا موتوژن؟
الکتروموتور الکتروژن قیمت مناسب‌تری دارد یا موتوژن؟
تفاوت الکتروموتور موتوژن و الکتروژن؟
موتور کولر موتوژن بهتر است یا الکتروژن؟
از لحاظ گارانتی و خدمات پس از فروش کدام یک بهتر است؟ موتوژن یا الکتروژن؟
در این مقاله به بررسی الکتروموتور موتوژن و الکتروموتور الکتروژن پرداخته و این دو برند را از نظر محصولات مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

الکتروژن یا موتوژن

موتور موتوژن یا الکتروژن ؟
هر دو شرکت موتوژن و الکتروژن در زمینه تولید انواع الکتروموتورهای صنعتی و خانگی فعالیت دارند. در سال های قبل تمرکز شرکت الکتروژن بیشتر روی تولید موتورهای لوازم‌خانگی مانند موتور کولر، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، ماشین ظرف‌شویی و تأسیسات سقفی، موتورهای مشعل بوده. در مقابل شرکت موتوژن از ابتدا به‌ صورت تخصصی در زمینه تولید انواع الکتروموتور صنعتی فعالیت می نموده. شرکت موتوژن علاوه بر تولید الکتروموتور معمولی، امکان تولید سفارشی بر اساس نیاز مشتریان را نیز دارد. الکتروموتورهای سفارشی موتوژن را می‌توان با توان، درجه حفاظتی (IP) و جهت‌های نصب ، فلانچ و بلبرینگ های مختلف ، سنسورهای سیم پیچ و رطوبت گیر همچنین کلاس های عایق حرارتی متفاوت سفارش داد ؛ البته بدیهی است که زمان تحویل این موتورها طولانی‌تر خواهد بود.

انواع الکتروموتور موتوژن
انواع الکتروموتور موتوژن

انواع الکتروموتور موتوژن شامل الکتروموتور سه‌فاز، تک‌فاز رله‌ای (تک خازن) و کلاچ دار (دو خازن)، موتور ضد انفجار، موتور مشعل و موتور کولر می‌شود. مشخصات این موتورها به شرح زیر است:

الکتروموتور تک‌فاز رله‌ای موتوژن
توان سایز فریم دور خروجی (rpm)
اسب بخار کیلووات
یک‌سوم 0.25 71 1500
یک‌دوم 0.37 71 1500_3000
سه‌چهارم 0.55 71_80 1500 (فریم 80) و 3000 (فریم 71)
1 0.75 80 1500_3000
1.5 1.1 80_90 1500 (فریم 90) و 3000 (فریم 80)
2 1.5 90 1500_3000
3 2.2 90_100 1500 (فریم 100) و 3000 (فریم 90)
الکتروموتور تک‌فاز کلاچ دار موتوژن
توان سایز فریم دور خروجی (rpm)
اسب بخار کیلووات
یک‌سوم 0.25 71 1500
یک‌دوم 0.37 71 1500_3000
سه‌چهارم 0.55 71_80 1500 (فریم 80) و 3000 (فریم 71)
1 0.75 80 1500_3000
1.5 1.1 80_90 1500 (فریم 90) و 3000 (فریم 80)
2 1.5 90 1500_3000
3 2.2 90_100 1500 (فریم 100) و 3000 (فریم 90)
الکتروموتور سه‌فاز موتوژن
الکتروموتورهای سه‌فاز آلومینیومی موتوژن از توان 0.06 تا 18.5 کیلووات
الکتروموتورهای سه‌فاز چدنی موتوژن از توان 2.2 تا 400 کیلووات
سرعت‌های 750، 1000، 1500 و 3000 دور در دقیقه
کلاس حرارتی موتور: F
انواع الکتروموتور الکتروژن
انواع الکتروموتور الکتروژن شامل الکتروموتور تک‌فاز، سه‌فاز، موتور کولر، موتور تهویه هوا، موتور مشعل، الکتروموتورهای درب بازکن، الکتروموتور آسانسور و الکتروپمپ می‌شوند. مشخصات برخی از این موتورها عبارتند از:

انواع الکتروموتورهای الکتروژن

الکتروموتور تک‌فاز رله‌ای الکتروژن
توان سایز فریم دور خروجی (rpm)
اسب بخار کیلووات
یک‌سوم 0.25 71 3000
یک‌دوم 0.37 71 1500_3000
سه‌چهارم 0.55 71_80 1500_3000
1 0.75 80 1500
1.5 1.1 80_90 1500_3000
2 1.5 90 1500
3 2.2 90_100 1500
الکتروموتور تک‌فاز کلاچ دار الکتروژن
توان سایز فریم دور خروجی (rpm)
اسب بخار کیلووات
3 2.2 100_112 1500
الکتروموتور سه‌فاز الکتروژن
الکتروموتورهای سه‌فاز آلومینیومی الکتروژن از توان 0.06 تا 18.5 کیلووات
الکتروموتورهای سه‌فاز چدنی الکتروژن از توان 2.2 تا 355 کیلووات
سرعت‌های 1000، 1500 و 3000 برای موتورهای پوسته آلومینیوم
سرعت‌های 1500 و 3000 برای الکتروموتورهای چدنی
کلاس عایقی F
تفاوت موتور کولر موتوژن و الکتروژن
موتور کولری موتوژن یا الکتروژن تفاوت چندان زیادی با هم ندارند. هر دو برند موتور کولرهای بسیار با کیفیت در دو نوع تک خازن و دو خازن تولید می‌کنند؛ اما:
موتور کولر دو خازن الکتروژن در بازار به‌ سختی پیدا می‌شود، درحالی‌که همین مدل از برند موتوژن را به‌راحتی می‌توانید خریداری کنید.
همچنین موتور کولر موتوژن در صورت نیاز قابل تعمیر است ولی سیم‌پیچ موتورهای الکتروژن قابل تعویض نیست و در واقع این موتورها قابل تعمیر نیستند.
موتور کولرهای الکتروژن به همراه پایه فابریک عرضه می‌شوند ولی برای موتور کولرهای موتوژن باید به‌صورت جداگانه پایه تهیه نمایید.
از آن جایی که معمولاً برای کولرهای آبی از موتورهای برند الکتروژن یا موتوژن استفاده می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم مقاله فرق موتور کولر ½ با ¾ را هم مطالعه فرمایید تا بیشتر با موتور مناسب برای هر سایز کولر آشنا شوید.

مقایسه الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن
مقایسه الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن

به‌ طور کلی با مقایسه الکتروموتورهای موتوژن و الکتروژن به موارد زیر برمی‌خوریم:

موتورهای سه‌فاز چدنی الکتروژن تنها با سرعت 1500 و 3000 دور در توان‌های نسبتاً محدودی تولید می‌شوند اما موتورهای سه‌فاز موتوژن در بیشتر توان‌ها دارای 3 سرعت 1000، 1500 و 3000 دور بوده و از لحاظ تولید موتور سه‌فاز 750 دور در ایران بی‌رقیب است.
برند موتوژن برای تمام توان‌های تک‌فاز، الکتروموتور دو خازن می‌کند ولی الکتروژن صرفاً برای توان 2.2 کیلووات، موتور دو خازن تولید می‌کند.
برند موتوژن، الکتروموتور تک‌فاز 2.2 کیلوواتی خود را با پوسته چدنی هم تولید می‌کند ولی برند الکتروژن این توان را فقط با پوسته آلومینیومی عرضه می‌کند.
هر دو شرکت موتوژن و الکتروژن برای موتورهای خود فلنج فابریک هم تولید می‌کنند.
الکتروموتورهای الکتروژن با سرعت/توان پایین در صورت راه‌اندازی با اینورتر دچار نویز می‌شوند ولی موتورهای موتوژن این ایراد را ندارند. اگر با روش‌های راه‌اندازی موتور آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع روش های راه‌اندازی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
موتور کولر هر دو برند بسیار محبوب و پر فروش است؛ موتورهای کولری موتوژن با توجه به کیفیت بالا جزو بهترین گزینه‌های بوده و موتور کولری الکتروژن نیز با دارا بودن خازن قطع کن، طرف‌داران زیادی دارد.
طراحی پوسته الکتروموتورهای الکتروژن برگرفته از طراحی الکتروموتور زیمنس است که طرفداران زیادی در سطح جهانی دارد.
هر دو برند موتوژن یا الکتروژن، دارای 18 ماه گارانتی هستند و با اطمینان خاطر می‌توانید این محصولات را خریداری نمایید.
هر دو شرکت در حال طراحی و تولید موتورهای راندمان بالای کلاس IE2 هستند.
شرکت موتوژن، یکی از برترین تولیدکنندگان ایرانی الکتروموتور ضد انفجار بر اساس استانداردهای جهانی است، ولی شرکت الکتروژن موتور ضد انفجار را در لیست محصولات خود ندارد.
نتیجه‌گیری

در این مقاله با انواع موتورهای دو برند موتوژن و الکتروژن آشنا شدید و تفاوت‌های این دو برند را متوجه شدید؛ انتخاب موتوژن یا الکتروژن بر عهده شما است و باید با توجه به نیاز خود از هریک از این برندها، محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید. صرف‌نظر از اینکه چه برندی را انتخاب می‌نمایید، در صورتیکه نگهداری دوره ای از الکتروموتور به‌ درستی انجام نشود، عمر مفید و کارایی دستگاه تا حد زیادی کاهش می‌یابد. اگر برای انتخاب بهترین موتور متناسب با نیاز خود و یا اقدامات لازم برای نگهداری آن‌ها به راهنمایی بیشتر نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان کالا صنعتی تماس گرفته و از مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه بهره‌مند شوید؛ ممنون که همراه ما بودید.
کالاصنعتی