دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

مجله صنعت

آشنایی گام به گام با تجهیزات صنعتی

شناخت اینورتر کینکو kinco

۰ بازديد
تاریخچه kinco
شرکت کینکو در سال 1996 در چین تأسیس شد. در ابتدا کینکو یک شرکت بازرگانی بود تا اینکه در سال 1999 ادغام فناوری مکانیکی_الکترونیکی را آغاز کرد. در سال 2008 شرکت اتوماسیون کینکو نیز تأسیس شد تا موتورهای Servo با عملکرد بالا را توسعه دهد. در سال 2009 این شرکت اتوماسیون گواهینامه ملی یک شرکت Hi-tech را دریافت کرد.

اینورتر کینکو

در سال 2013 محصولات کینکو در بیش از 50 کشور در سطح جهان به‌ فروش می‌رسید و کینکو کم کم به یک برند جهانی تبدیل شد. امروزه کینکو یکی از اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان راه‌حل‌های هوشمند در چین می‌باشد. تمرکز اصلی این شرکت بر توسعه، تولید و فروش محصولات اتوماسیون استاندارد و محصولات سخت‌ افزاری هوشمند است. از سال 1996 که کینکو شروع به کار کرد بر خط تولید استاندارد محصولات اتوماسیون تکیه داشت و انواع مختلفی مانند، HMI، PLC، VFD و ... را برای تبدیل شدن به یک برند پیشرو در چین تولید کرد. این شرکت روش‌های هوشمندانه‌ای برای تجهیزات اتوماسیون صنعتی ارائه داده‌ است و سعی در ارتقاء آن‌ها در سطح جهانی دارد. Kinco به طور مداوم منابع زیادی را در تحقیق و توسعه پلت فرم فناوری اتوماسیون و پلت فرم فناوری اطلاعات سرمایه گذاری می‌کند. این شرکت دارای 4 مرکز تحقیق و توسعه در شانگهای ، شنژن ، چنگدو و چانگژو است.

محصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی اینورتر
معرفی و آشنایی با اینورتر کینکو
آیا شما هم به دنبال راهنمای استفاده از بهترین مدل اینورتر کینکو هستید؟ می دانید که اصلی ترین مشخصات فنی مربوط به درایو کینکو کدامند؟ از شما می خواهیم که مطالب موجود در این وب سایت را همراهی کرده و راجع به درایو کینکو، اطلاعات بسیار ارزشمند و مناسبی را به دست آورید. امروزه بسیاری از شرکت ها و موسسات به دنبال راهنمای استفاده از مدرن ترین و با کیفیت ترین انواع درایو فرکانس متغیر هستند تا بتوانند به ولتاژهای مورد نظر خود دست پیدا کنند. توجه داشته باشید که به درایو فرکانس متغیر در زبان لاتین، Variable Frequency Drive گفته می شود و مخفف این عبارت نیز VFD بوده که بی شک شما در بسیاری از مقاله ها، با این عبارت مواجه شده اید.

لازم به ذکر است که در حال حاضر شرکت ها و برندهای متعددی، به دنبال طراحی و ساخت انواع VFD هستند تا از این طریق به یکی از معتبرترین و معروف ترین شرکت ها در زمینه درایو فرکانس متغیر تبدیل شوند. یکی از مشهورترین این برندها را، برند کینکو شکل داده که محصولات خود را با اسم درایو کینکو، در بازار عرضه نموده است. اینورتر کینکو در واقع به نوعی از کنترل کننده های موتوری گفته می شود که می تواند با تغییر دادن ولتاژ اعمال شده و فرکانس ها، الکتروموتورها را به گردش و حرکت در آورد. برخی از افراد این مدل از تجهیزات را با اسامی مختلف می شناسند که عبارتند:

درایو سرعت متغیر
درایو فرکانس قابل تنظیم
درایو سرعت قابل تنظیم
درایو ای سی
میکرو درایو
اینورتر
شما نیز بهتر است برای مشاهده تصاویر مربوط به این لوازم الکترونیکی، به وب سایت اینترنتی kalasanati مراجعه کرده و اقدام به بررسی تجهیزات مذکور نمایید. همچنین شما می توانید کاتالوگ مربوط به درایو کینکو را از وب سایت کالا صنعتی دانلود کرده و آن را با دقت بالایی مورد بررسی قرار دهید. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد مشخصات و راهنمای خرید درایو کینکو، توضیحات مفیدی را به حضورتان ارائه دهیم. با ما همراه شوید.

کینکو

مشخصات مربوط به درایو کینکو
همانطور که در قسمت قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، امروزه بسیاری از مردم به دنبال راهنمای خرید اینورتر کینکو هستند تا بتوانند به راحتی الکتروموتور مد نظر خود را به حرکت دربیاورند. همچنین توصیه می شود که حتما قبل از خرید درایو کینکو مورد نیاز خود، مشخصات فنی مربوط به این تجهیزات را بررسی کنید که برای این منظور می توانید به وب سایت اینترنتی kalasanati مراجعه نمایید.

مهمترین مشخصات متعلق به درایو کینکو
رنج موتور در حدود 0.2 کیلو وات و 2.2 کیلو وات
روش کنترلی : کنترل V/F
فرکانس خروجی: بین صفر تا 300 هرتز
دقت مربوط به دستگاه: فرکانس متغیر ماکزیمم ×±۰.۰۱%
تنظیمات مربوط به آنالوگ: فرکانس متغیر ماکزیمم ×±۰.۲%
رزولوشن فرکانس: ۰.۰۱Hz
تقویت گشتاور: ۰%~۳۰.۰%
کینکو

از دیگر مهمترین مشخصات فنی مربوط به اینورتر کینکو
Kinco vfd از بی نظیرترین و بهترین انواع اینورترهای موجود در بازار می باشد که امروزه از میزان فروش بسیار بالایی برخوردار بوده که در مدل های مختلفی، می توانید این تجهیزات را مورد مشاهده قرار دهید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات فنی مربوط به اینورتر کینکو، هم اکنون به وب سایت اینترنتی وب سایت kalasanati مراجعه نموده و دقیق ترین مطالب را به دست آورید.

بارزترین و اساسی ترین مشخصات مربوط به درایو کینکو، می توان به موارد زیر اشاره کرد
فرمان عملکرد از طریق صفحه کلید، پورت های ارتباطی و ترمینالی
خروجی آنالوگ: ۰/۴~۲۰mA or 0/2~10V)
قابلیت محدود کردن جریان به شکل خودکار
قابلیت کنترل حفاظت اضافه جریان
مجهز بودن به حفاظ قطع شدن فاز، حفاظ ولتاژ، حفاظ اضافه بار، حفاظ ولتاژ
مناسب برای محیط هایی که دمای آن به طور متوسط -۱۰℃~+۴۰℃ باشد.
دمای نگهداری در حدود -۴۰℃~+۷۰℃
لرزش دستگاه در حدود ۵.۹m/s2
راهنمای خرید اینترنتی اینورتر کینکو از فروشگاه کالا صنعتی
حال که با مشخصات فنی مربوط به اینورتر کینکو از نزدیک آشنا شدید، می توانید با خیال راحت اقدام به خرید این دستگاه نمایید که برای این منظور نیز میتوانید به وب سایت اینترنتی ما مراجعه کرده و سپس مقاوم ترین انواع درایوهای کینکو را، در سبد خرید خود قرار دهید. توصیه می شود که قبل از خرید اینترنتی درایو کینکو مورد نیاز خود، نظرات سایر خریداران این دستگاه را با دقت مورد بررسی قرار داده و سپس فرایند ثبت سفارش را انجام دهید. وب سایت kalasanati یکی از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه فروش انواع اینورتر کینکو می باشد که شما می توانید با خیال راحت سفارش تان را ثبت کنید.

کینکو

در خرید اینورتر کینکو، بایستی به چه آیتم هایی توجه نمود؟
توصیه می شود که در خرید اینترنتی اینورتر کینکو، به یک سری از مهمترین موارد توجه لازم را داشته باشید تا بتوانید یکی از باکیفیت ترین و مقاوم ترین انواع درایو کینکو را، تهیه کرده و آن را مورد استفاده قرار دهید. در خرید درایو کینکو می توانید به آیتم های ذیل توجه نمایید.

ابعاد مربوط به درایو کینکو
قیمت مربوط به تجهیزات مذکور
آدرس محل تحویل درایو کینکو را با دقت وارد کنید.
حتما به گارانتی و ضمانت نامه درایو کینکو مورد نظرتان، توجه لازم را داشته باشید.
در صورت داشتن هرگونه سوالی، حتما با مشاوران فروش ما از وب سایت کالا صنعتی در ارتباط باشید.
قیمت مربوط به اینورتر کینکو
یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص خرید اینورتر کینکو وجود دارد، قیمت مربوط به این دستگاه می باشد. برای بررسی و آگاهی از قیمت به روز درایو کینکو، می توانید با همکاران ما از kalasanati در ارتباط بوده و مطالب مورد نیاز خود را به دست آورید. قیمت مربوط به درایو کینکو، با توجه به ویژگی هایی که دارد، بسیار مناسب می باشد. همچنین در نظر بگیرید که اینورتر کینکو از تنوع بالایی برخوردار بوده و همین امر سبب شده تا قیمت های متغیری را نیز مورد مشاهده قرار دهید. برای دریافت لیست قیمت و کاتالوگ به روز اینورتر کینکو kinco با کارشناسان فروش در تماس باشید. کالا صنعتی با کادری مجرب افتخار مشاوره رایگان برای خرید اینورتر کینکو Kinco را دارد.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/377/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%A9%D9%88-cinco

پمپ پروانه نیمه باز یک اسب نوید موتور سری CR 100

۰ بازديد
پمپ‌های سری CR نوید موتور که با عنوان پمپ‌های پروانه نیمه باز نیز شناخته می‌شود، تنها در حالت تکفاز و با توان 1 اسب بخار مجهز به موتور 2900 دور طراحی، تولید و راهی بازار مصرف شده است. تنها تمایز آن نسبت به پمپ سری CM نوع پروانه است. در پمپ سری CM نوع پروانه بسته است و در سری CR پروانه نیمه باز است. این نوع پروانه سبب می‌شود پمپ برای سیالات دارای ذرات جامد نیز مورد استفاده قرار بگیرید. پمپ‌های پروانه نیمه باز نوید موتور معادل پمپ‌های سری CR در برند پنتاکس ایتالیا است. لازم به توضیح است از دیدگاه کارایی (مشخصات هیدرولیکی و ابعادی) بیشترین شباهت را با این برند معروف ایتالیایی دارد. نوید موتور Navid motor از زیر مجموعه‌های هولدینگ پمپیران، یکی از بزرگترین مجموعه‌های پمپ سازی، است.

پمپ نوید موتور

مشخصات پمپ پروانه نیمه باز نوید موتور CR100
در ادامه جدول و نموداری ارائه شده است که در آن‌ها مشخصات فیزیکی، آبدهی، هد و ... از پمپ CR100 نوید موتور گزارش شده است. همان‌طور که مشخص است، در پمپ نوید موتور CR100 به لطف حضور پروانه نیمه باز، آبدهی به مقدار قابل توجه 17 متر مکعب افزایش می‌یابد. از طرف دیگر هد آن نسبت به پمپ CM100 کاهش حدود 1.5 باری دارد. پمپ‌ CR100 نوید موتور دارای دهانه ورودی 1 و ½ اینچی و دهانه خروجی 1 و ¼ اینچی است.

Domestic Pump نوع پمپ CR100
وزن (Kg) 13.5
Pump Dimension DNA 1 1/2"G
DNM 1 1/4"G
A 120
B 45
C 308
D 155
E 115
F 170
H1 97
H2 222
Electrical data IP 44
Curent (A) 1 Phase 5.3
Curent (A) 3 Phase 2.4
Voltage (V) 220
Power (HP) 1
Speed (rpm) 2900
Hidraulic Data Max H (m) 20.5
Max Q (m3/h) 16.8
ابعاد پمپ پروانه نیمه باز نوید موتور

نمودار پمپ پروانه نیمه باز نوید موتور

ویژگی‌ها و کاربردهای پمپ پروانه نیمه باز نوید موتور سری CR
ویژگی‌ها:

عدم نیاز به نگهداری مداوم و روغن کاری
کارکرد با صدای کم و مصرف کم برق
نصب آسان و کارایی بالا
مناسب برای انتقال سیالات دارای ذرات تا 10 میلی‌متر
مجهز به ترموگارد
مجهز به استاندارد حفاظتی IP44
جنس سیم پیچ و محور پمپ به ترتیب از مس و فولاد ضد زنگ
مجهز به سیل مکانیکی و بازده دمایی آن از 2 تا 50 درجه سانتی گراد
کاربردها:

مناسب برای کاربردهای باغی و کشاورزی
مناسب برای انتقال سیالات دارای ذرات تا 10 میلی‌متر
مناسب برای پمپاژ آب استخر در ابعاد کوچک و متوسط
سیرکولاسیون و پمپاژ از حوضچه‌های فاضلاب
کاربردهای آزمایشگاهی که دبی بالا نیاز است.
مناسب برای پمپاژ سیالات دارای ویسکوزیته بیشتر از آب
انتقال و پمپاژ آب در کاربردهای نیمه صنعتی و صنعتی
انواع پمپ پروانه نیمه باز نوید موتور CR
همان‌طور که پیشتر بیان شد، سری CR تنها میزبان پمپ CR100 یعنی پمپ 1 اسب تکفاز 2900 دور است. امید است در آینده، نوید موتور انواع پمپ پروانه نیمه باز در توان‌های مختلف در حالت تکفاز و سه فاز را تولید و روانه بازار کند.

قیمت پمپ پروانه نیمه باز نوید موتور CR100
با توجه به اینکه محصولات نوید موتور در ایران تولید می‌شوند، قیمت پمپ پروانه نیمه باز CR100 نسبت به برند‌های چینی با کیفیت و اروپایی مناسب تر است. برای خرید پمپ CR100 نوید موتور می‌توانید با کارشناسان بخش پمپ کالا صنعتی در تماس باشید یا این محصول را از سایت این مجموعه به صورت آنلاین خرید کنید.

گارانتی و خدمات پس از فروش پمپ پروانه نیمه باز نوید موتور CR100
کلیه محصولات نوید موتور دارای خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر است. در صورتی که پمپ CR100 نوید موتور را از مجموعه کالا صنعتی خرید کرده‌اید، می‌تواند جهت پیگری گارانتی و خدمات پس از فروش با کارشناسان بخش پمپ در تماس باشید.

پمپ‌های معادل پروانه نیمه باز نوید موتور سری CR
در حال حاضر تولید پمپ پروانه نیمه باز در توان‌های مختلف در دستور کار بسیاری از شرکت‌های پمپ سازی قرار گرفته است. در برند لئو سری ABK دارای پروانه نیمه باز است که از توان 0.5 اسب تا 4 اسب به صورت تکفاز و سه فاز تولید می‌شود. پمپ‌های اتا پمپیران، آبروان و سهند پمپ تبریز می‌تواند به صورت سفارشی مجهز به پروانه نیمه باز شود. در برند ابارا ایتالیا EBARA سری DWO دیده می‌شود که دارای پروانه نیمه باز استیل 304 است. برند ایتالیایی سیستما نیز پمپ‌های استیل سری TWX را تولید و روانه بازار جهانی کرده است که مشابه پمپ CR نوید مجهز به پروانه نیمه باز است. مجموعه کالا صنعتی می‌تواند کلیه پمپ‌های مذکور را تامین و در اختیار مشتریان محترم قرار دهد.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84/5226/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%DB%8C-cr-100

باراه اندازی الکتروموتور توسط کلید دستی

۰ بازديد
همانطور که می‌دانید از موتورهای الکتریکی در صنعت بسیار استفاده می‌شود و روش‌های مختلفی برای راه اندازی الکتروموتور وجود دارد، در این مقاله راه اندازی الکتروموتور با کلید دستی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. کلید دستی در انواع و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و دارای ساختمان‌های متنوعی نیز می‌باشند. اما متداول ترین آنها کلید‌های گردان هستند که برای جریان نامی 16 ، 25 ، 32 ، 40 و ... آمپر موجودند. همچنین برای اتصال موتورها به شبکه به صورت ساده، چپ گرد، راست گرد، ستاره، مثلث و ... ساخته می شوند.

ترسیم سیم کشی کلید 0-1

انواع کلیدهای ساده دستی
در یک جمع بندی کلی، کلیدهای ساده دستی به دو صورت زیر تقسیم می‌شوند:

کلیدهای ساده دستی تک‌فاز
کلیدهای ساده دستی سه‌فاز
کلیدهای ساده دستی سه فاز
کلید سه‌فاز ساده دارای 6 کنتاکت است که سه تای آن به سه‌فاز شبکه و سه کنتاکت دیگر به سه سر سیم‌پیچ‌های موتور وصل می‌شوند. برای نمایش مداری کلیدها از استاندارد IEC استفاده خواهیم کرد. به کلید ساده، کلید صفر و یک نیز گفته می‌شود و در استاندارد IEC با Q نمایش داده می‌شود. شمای فنی و مداری این کلید در شکل زیر نشان داده شده است. علائم X در حالت 1 نشان می‌دهد که کنتاکت‌های 1 به 2 ، 3 به 4 و 5 به 6 اتصال الکتریکی پیدا می‌کنند. گاهی به جای 0 و 1 کلمات OFF و ON نیز روی کلید درج می‌شود.

شمای مداری

کلیدهای ساده دستی تک فاز
این کلیدها از نظر ظاهری شبیه کلیدهای سه‌فاز هستند ولی تفاوت آنها در تعداد طبقات و کنتاکت‌های آنها می‌باشد. از کلیدهای یک طبقه برای قطع و وصل فاز و از کلیدهای دو طبقه برای قطع و وصل فاز و نول استفاده می‌شود. در موتورهای تک‌فازی که فاقد کلید گریز از مرکز یا رله برای خارج کردن سیم‌پیچ راه انداز از مدار می‌باشند از کلیدهای تک‌فاز دو مرحله‌ای استفاده می‌شود که در مرحله اول (استارت) هر دو سیم‌پیچ موتور در مدار قرار می‌گیرند و در مرحله دوم (کار) فقط سیم پیچ اصلی در مدار می‌ماند.

کلید یک طرفه برای قطع و وصل فاز

کلید دو طبقه برای قطع و وصل فاز و نول

کلید سه حالته (قطع، استارت، کار)

نحوه اتصال و بستن کلید گردان الکتروموتور
1) کلید های چپ گرد – راست گرد دستی سه فاز : برای تغییر جهت گردش موتورهای سه فاز کافی است تا اتصال دو فاز شبکه را روی ترمینال‌های ورودی با هم عوض کنیم. بدین منظور کلیدهایی ساخته شده‌اند که به کلید چپ گرد – راست گرد معروف‌اند.

موتور سه فاز راست گرد

موتور سه فاز چپ گرد

توسط این کلید در حالت راست‌گرد سه فاز L1 ,L2 ,L3 شبکه به ترتیب به ترمینال های ورودی U1 وV1 و W1 موتور وصل می‌شوند ولی در حالت چپ‌گرد فاز L1 به V1 و فاز L2 به U1 وصل می‌شود. شکل زیر شمای مدار وصل این کلید را نشان می دهد.

شمای مدار وصل کلید

2) کلید های راست‌گرد – چپ‌گرد دستی تک‌فاز : در موتورهای تک‌فاز برای تغییر جهت گردش فقط بایستی اتصال دو سر یکی از سیم‌پیچ‌های اصلی یا استارت به شبکه جابه‌جا شود. برای رسیدن به این هدف از کلید‌های تک‌فاز چپ‌گرد – راست‌گرد استفاده می‌شود. معمولا این کلیدها برای هر حالت چپ‌گرد یا راست‌گرد دو مرحله کاری دارند، یکی مرحله استارت که هر دو سیم‌پیچ در مدار هستند و دوم حالت دائم کار که سیم‌پیچ استارت از مدار خارج است.

حالت راست گرد

حالت چپ گرد

شکل زیر شمای فنی و مداری کلید چپ‌گرد – راست‌گرد تک‌فاز را نشان می‌دهد. توسط این کلید محل اتصال دو سر سیم‌پیچ استارت در زمان شروع به کار به صورت چپ‌گرد، نسبت به حالت راست‌گرد عوض می‌شود.

مرحله استارت

در ویدئوی زیر می توانید با نحوه راه اندازی الکتروموتور با کلید دستی را مشاهده کنید.

کلید ستاره مثلث دستی
موتورهای توان بالا که در شبکه سه‌فاز به صورت مثلث کار می‌کنند به هنگام راه اندازی، جریان خیلی زیادی از شبکه دریافت می‌کنند و این جریان که از داخل سیم پیچ‌ها عبور می‌کند، به سیم‌ها صدمه می‌رساند. از طرف دیگر وسایل حفاظتی از قبیل فیوزها و رله‌ها در اثر جریان راه‌اندازی خسارت دیده و به وظایف خود عمل نمی‌کنند و حتی احتمال دارد بسوزند و از بین بروند. برای جلوگیری از صدمات راه اندازی، ابتدا موتور را با اتصال ستاره راه اندازی می‌کنند. همانطور که می‌دانید جریان راه‌اندازی در حالت ستاره یک سوم جریان راه‌اندازی اتصال مثلث است. سپس اتصال سیم‌پیچ‌های موتور را به مثلث تبدیل می‌کنند. راه‌اندازی موتورها به صورت ستاره مثلث توسط کلید انجام می‌شود. شکل زیر شمای فنی و مداری کلید ستاره مثلث را نشان می‌دهد. ارتباط کنتاکت‌ها در هر حالت اتصال مورد نظر را فراهم می‌کند.

شمای فنی و مداری کلید ستاره مثلث
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/39/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C

اینورتر سانترنو

۰ بازديد
اینورتر سانترنو محصول شرکت سامان گستر واقع در منطقه آزاد ارس می باشد. این درایو محصول ایران بوده و دارای کیفیتی مناسب است. اینورتر سانترنو در توان های مختلف به صورت تکفاز و سه فاز تولید و به بازار عرضه می شود و کالا صنعتی با رویکرد معرفی برند های معتبر ایرانی، در صدد است که فروش اینترنتی اینورتر سانترنو را با بهترین خدمات ارائه دهد. خط تولید مکانیزه و کنترل کیفی موثر و با دقت از جمله خدمات ارزشمند این برند به شمار می رود. در سال های اخیر اینورتر ایرانی به خوبی توانسته اند جایگاه ویژه ای در بین تمامی برند ها داشته باشند و سانترنو نیز یکی از برند های پیشرو در این زمینه به شمار می رود. برای اطلاع از نحوه خرید اینوتر با کارشناسان فروش در تماس باشید.

اینورتر سانترنو

اینورتر سانترنو با شرکت در نمایشگاه های مختلف صنعتی همواره سعی در معرفی این کالای با کیفیت ایرانی را داشته است و همواره با نگاه به آینده خدمات پس از فروش ارزنده ای را ارائه کرده است. کالا صنعتی به عنوان فروشنده اینورتر در ایران با مشاوره رایگان سعی در ارائه خدمات ارزشمند دارد. اینورتر سانترنو یکی از موفق ترین پروژه هایی است که توانسته است در زمینه اتوماسیون صنعتی جهت کنترل دور الکتروموتورهای سه فاز عملیاتی گردد.

محصولات پیشنهادی:درایو SBT
سری های مختلف اینورتر سانترنو
اینورتر سانترنو دارای سه محصول متفاوت و خاص می باشد.

سری سینوس پنتا
سری سینوس وگا
سری سینوس مینی
اینورتر سانترنو پنتا

سینوس پنتا
سینوس پنتا یک انتخاب عالی است که تمامی کاربردها را پوشش می‌دهد. گستردگی رنج سرعت و دقت بالای گشتاور از جمله مواردی است که اینورتر سانترنو سری سینوس پنتا را جهت رسیدن به بهره‌وری و راندمان بالا متمایز می‌کند. رنج توان سینوس پنتا از 1.3 کیلو وات تا ۳۰۰۰ کیلووات را در بر می‌گیرد.که بر اساس گفته کارشناسان این امر، محدوده توانی وسیع و فوق العاده خوبی است.

اینورتر سانترنو وگا

سری سینوس وگا
سری سینوس وگا یکی از محصولات به روز و پیشرفته و در عین حال دارای قیمتی کاملاً رقابتی است ،که علاوه بر استفاده آن در تمامی کاربردها دارای یک الگوی کاملاً استاندارد بوده و تحت لیسانس اروپاست. ایجاد گشتاور بالا متناسب با کاربرد آن و پیروی از تکنولوژی پیشرفته Flux Control ازمزیت های سینوس وگا به شمار می‌رود. استفاده از این تکنولوژی باعث کاهش هارمونیک ها شده و دسترسی به گشتاور بالا را امکان پذیر می نماید.

ولتاژ فاز اینورتری با تکنولوژی flux control ولتاژ فاز اینورتر در حالت نرمال
ولتاژ فاز اینورتر با تکنولوژی Flux Control ولتاژ فاز اینورتر در حالت نرمال
گشتاور با تکنولوژی flux control گشتاور در حالت نرمال
گشتاور با تکنولوژی Flux Control گشتاور در حالت نرمال
اگر به دنبال یک درایو عالی و با کیفیت و در عین حال مقرون به صرفه هستید ،پیشنهاد کالا صنعتی قطعاً اینورتر سانترنو سری سینوس وگا خواهد بود.

اینورتر سانترنو مینی

سینوس مینی
به جهت اهمیت ابعاد و اندازه در اتوماسیون صنعتی و جایگذاری مناسب کنترل دور در تابلو های برق، اینورتر سانترنو تغییراتی را در طراحی محصولات خود ایجاد نموده و جهت تحقق این امر سری ارتقاء یافته سینوس مینی را نیز ارائه نمود. سری سینوس مینی ضمن برخورداری از تمامی استانداردهای روز دنیا دارای ظاهری کاملاً مناسب و کوچک و در عین حال پرکاربرد جهت استفاده در صنایع مختلف است.

موارد قابل استفاده
از تمامی سری های عنوان شده اینورتر سانترنو می‌توان در صنایع مختلفی چون آسانسورها سیستم های فن و پمپ - دستگاه های آسیا و تزریق - اکسترودرها - کمپرسورها - جرثقیل ها - نوار نقاله ها – بویلرها و پرس ها استفاده نمود. به عبارت دیگر تمامی کاربردهای شامل گشتاور متغیر و گشتاور ثابت قابلیت استفاده جهت نصب و راه اندازی اینورتر سانترنو را دارند. مجموعه کالاصنعتی آمادگی کامل جهت مشاوره فنی و فروش مدل های مختلف اینورتر سانترنو به مشتریان گرامی را دارد. خواهشمند است برای کسب اطلاعات بیشتر جهت نصب و راه اندازی اینورتر سانترنو با کارشناسان فنی سایت کالاصنعتی تماس بگیرید.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/784/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D9%88

پمپ سیرکولاتور خطی 1500 دور سمنان انرژی

۰ بازديد
پمپ‌های سیرکولاتور قلب تپینده سیستم سرمایش و گرمایش یک ساختمان هستند. برند سمنان انرژی و برند نوید موتور به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح ایرانی پمپ‌های سیرکولاتور، در سال 1389 ادغام شدند. هر دو برند به عنوان زیر مجموعه‌های برند بزرگ پمپیران تحولی عظیم را در ساخت پمپ‌های سیرکولاتور رقم زدند. پمپ‌های سیرکولاتور سمنان انرژی یا همان پمپ‌های سیرکولاتور نوید موتور در یک دیدگاه کلی به دو دسته پمپ‌های 1500 دور و 3000 دور تقسیم می‌شوند. مشخص است به لطف الکتروموتور 3000 دور، دسته دوم هد و دبی بیشتری را تامین می‌کنند.

پمپ سمنان انرژی

ویژگی‌ها و کاربردهای پمپ سیرکولاتور 1500 دور سمنان انرژی
ویژگی‌ها:

عدم نیاز به روغن کاری و سرویس دوره ای
کارکرد آرام، مناسب برای نصب در محل کار و زندگی
مجهز به ترموگارد (عدم سوختن سیم پیچ با افزایش دما)
دارای استاندارد حفاظت IP54 (مقاوم در برابر پاشش آب)
جنس پروانه‌ها مقاوم در برابر خوردگی
جنس سیم پیج: تمام مس
کلاس عایق بندی کلیه الکتروموتورها نوع B و F است.
جنس محور پمپ‌: فولاد ضد زنگ
نوع آب‌بندی پمپ‌ سیرکولاتور سمنان انرژی 1500 دور: سیل مکانیکی
بازده دمایی سیال: 2+ تا 80+ درجه سانتی‌گراد
کاربردها:

برگشت آب گرم در سیستم‌های گرمایش و سرمایش ساختمان
بوستر پمپ‌های آب مسکونی و آتش‌نشانی
قابلیت استفاده در استخرها به منظور گردش آب
سیرکوله کردن آب داغ در کاربردهای خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی
لیست پمپ‌های سیرکولاتور اتالاین 1500 دور سمنان انرژی (نوید موتور)
پمپ سیرکولاتور اتالاین 1500 دور 1 اسب مدل 16-50 (تکفاز/سه فاز)
پمپ سیرکولاتور اتالاین 1500 دور 2 اسب مدل 20-50 (تکفاز/سه فاز)
پمپ سیرکولاتور اتالاین 1500 دور 1.5 اسب مدل 16-65 (تکفاز/سه فاز)
پمپ سیرکولاتور اتالاین 1500 دور 3 اسب مدل 20-65 (تکفاز/سه فاز)
پمپ سیرکولاتور 2 اینچ اتالاین 1500 دور 1 اسب مدل A6 (تکفاز/سه فاز)
پمپ سیرکولاتور 2 اینچ اتالاین 1500 دور 1.5 اسب مدل A7 (تکفاز/سه فاز)
در بین کلیه پمپ‌های سیرکولاتور 1500 دور سمنان ذکر شده بیشترین هد مربوط به پمپ 20-50 و 20-65 است (50 فوت). همچنین براساس دیتاشیت پمپ‌ها اتالاین بیشترین دبی به میزان 200 گالن در دقیقه متعلق به پمپ‌های سمنان انرژی مدل‌های 16-65 و 20-65 است.

اطلاعات هیدرولیکی اطلاعات الکتریکی ابعاد پمپ (mm) پمپ اتاترم
بیشترین دبی

(gpm)

بیشترین هد

(فوت)

دور الکتروموتور

(دور بر دقیقه)

توان

(اسب)

ولتاژ

(ولت)

جریان سه فاز

(آمپر)

جریان تکفاز

(آمپر)

IP L h c b n*m d k D DN
وزن

(Kg)

نوع پمپ
80 32.7 1500 1 380&220 2.5 4.5 54 320 415 110 115 4* Φ18 98 124 160 50 51 50-16
80 50 1500 2 380&220 3.5 9.2 54 345 410 130 130 4* Φ18 98 124 160 50 67 50-20
200 32 1500 1.5 380&220 2.9 6.2 54 360 465 110 115 4* Φ18 118 145 180 65 60 65-16
200 49.5 1500 3 380&220 5.1 13 54 380 465 135 165 4* Φ18 118 145 180 65 80 65-20
پمپ 1500 دور اتالاین نوید موتور
لیست پمپ‌های سیرکولاتور خطی 1500 دور سمنان انرژی (نوید موتور)
پمپ سیرکولاتور خطی سمنان انرژی 1500 دور 1⁄8 اسب تکفاز مدل S100 (1 اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی 1500 دور 1⁄8 اسب تکفاز سمنان انرژی مدل S100 (1 و ¼ 1 اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی سمنان انرژی 1500 دور 1⁄6 اسب تکفاز مدل HV ( 2 اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی 1500 دور 1⁄2 اسب تکفاز سمنان انرژی مدل AA ( 2 اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی سمنان انرژی 1500 دور 1⁄2 اسب تکفاز مدل AA ( 1 ½ اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی 1500 دور 3⁄4 اسب تکفاز سمنان انرژی مدل AA (3⁄4 اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی 1500 دور 1⁄6 اسب تکفاز سمنان انرژی مدل LD (3 اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی 1500 دور 1⁄6 اسب تکفاز سمنان انرژی مدل LD (2 و ½ اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی سمنان انرژی 1500 دور 1⁄2 اسب تکفاز مدل PD37 (3 اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی سمنان انرژی 1500 دور 3⁄4 اسب تکفاز مدل PD38 (3 اینچ)
پمپ سیرکولاتور خطی سمنان انرژی 1500 دور 3⁄2 اسب تکفاز و سه فاز مدل PD40 (3 اینچ)
در بین کلیه پمپ‌های سیرکولاتور 1500 دور سمنان ذکر شده بیشترین هد مربوط به پمپ PD40 (3 اینچ) است (24.4 فوت). همچنین براساس دیتا شیت پمپ‌های سیرکولاتور بیشترین دبی نیز به میزان 125 گالن در دقیقه متلعق به پمپ‌ سمنان انرژی PD40 (3 اینچ) با توان 1.5 اسب است.

اطلاعات هیدرولیکی اطلاعات الکتریکی ابعاد پمپ (mm) پمپ اتاترم
بیشترین دبی

(gpm)

بیشترین هد

(فوت)

دور الکتروموتور

(دور بر دقیقه)

توان

(اسب)

ولتاژ

(ولت)

جریان سه فاز

(آمپر)

جریان تکفاز

(آمپر)

IP L h c b n*m d K D DN
وزن

(Kg)

نوع پمپ
25 5.5 1350 1.8 220 - 0.8 54 225 172 60 60 2* Φ14 64 80 110 1 10 "s100 1
25 5.5 1350 1.8 220 - 0.8 54 225 172 60 60 2* Φ14 64 80 110 1 1/4 10 "1/4 s100 1
35 21 2900 1.4 220 - 0.9 54 235 182 105 105 - - - "G 2 1 15 (P32) "AA 1 1/4
60 7.1 1340 1.6 220 - 1 54 285 212 67 67 4* Φ14 88 105 133 2 18 "HV 2
100 20.5 1400 1.2 220 - 1.4 54 265 288 100 110 4* Φ14 88 105 135 2 21 (1/2) "AA 2
60 20.5 1450 1.2 220 - 1.4 54 265 288 85 85 4* Φ14 74 90 120 1 1/2 19 "AA 1 1/2
120 20 1420 3.4 220 - 3.5 54 295 288 100 110 4* Φ14 87 105 135 2 27 (3/4) "AA 2
100 10.7 1340 1.6 220 - 1 54 255 255 80 100 4* Φ14 112 130 155 3 27 "LD 3
100 10.7 1340 1.6 220 - 1 54 255 255 80 100 4* Φ14 112 130 155 1/2 2 28 "LD 2 1/2
120 20.7 1400 1.2 220 - 1.4 54 290 255 80 100 4* Φ14 112 130 155 3 33 "PD 37 3
120 21.3 1420 3.4 220 - 3.5 54 290 255 80 100 4* Φ14 112 130 155 3 33 "PD 38 3
125 24.4 1400 1.5 380 & 220 2.9 6.2 54 370 360 140 140 4* Φ18 110 150 192 3 54 "PD 40 3
100 27 1400 1 380 & 220 2.5 4.5 54 325 348 125 135 4* Φ14 84 105 132 2 39 "A6 2
120 38 1400 1.5 380 & 220 2.9 6.2 54 360 348 125 135 4* Φ14 80 105 133 2 42 "A7 2
پمپ سیرکولاتور خطی 1500 دور نوید موتور

خرید پمپ سیرکولاتور سمنان انرژی
کالا صنعتی به عنوان عامل فروش محصولات پمپیران، نوید موتور و سمنان انرژی سکوی مطمئنی برای خرید آنلاین است. سایت فروشگاه کالا صنعتی همواره توانسته قیمت محصولات پمپیران، نوید موتور و سمنان انرژی را به صورت بروز در اختیار مشتریان محترم قرار دهد.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/930/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%DB%8C-%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%DB%8C-1500%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C

بااجزای الکتروموتور

۰ بازديد
الکتروموتورها یکی از مهم‌ترین تجهیزات الکترومکانیکی صنعتی بوده و برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی به کار می‌روند. آشنایی با اجزای الکتروموتور به درک عمیق‌تر از نحوه عملکرد موتور کمک نموده و از چند جهت دارای اهمیت است؛ از جمله عیب‌یابی، تعمیر و نگهداری، انتخاب موتور مناسب و افزایش ایمنی و طول عمر موتور.

باتوجه‌به کاربردهای گسترده الکتروموتورها، این دستگاه‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. یکی از راه‌های دسته‌بندی موتورها بر اساس نوع جریان مصرفی آن‌ها است. براین‌اساس انواع موتور الکتریکی به دو دسته AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) تقسیم می‌شوند.

اجزای موتورهای AC و DC از نظر عملکردی شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند؛ بااین‌وجود تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

اجزای الکتروموتور AC
اجزای موتور ac

اجزای الکتروموتور AC عبارت‌اند از:

پوسته
استاتور
روتور
شفت
بلبرینگ‌ها
جعبه ترمینال
سیستم خنک‌کننده
پیچ چشمی
پوسته
پوسته یا محفظه موتور شامل یک قاب کلی و دو براکت ابتدا و انتهای موتور می‌شود. پوسته موتور نه‌تنها اجزای داخلی را در کنار هم نگه می‌دارد، بلکه از آن‌ها در برابر رطوبت و گردوغبار نیز حفاظت می‌کند. علاوه بر درجه حفاظت، خنک‌کاری موتور نیز تحت‌تأثیر پوسته قرار دارد. معمولاً پوسته الکتروموتورهای توان پایین آلومینیومی و برای توان‌های بالاتر از پوسته چدنی استفاده می‌شود.

انواع پوسته
به‌طورکلی پوسته الکتروموتورهای AC به دو دسته تقسیم می‌شوند:

محفظه باز
محفظه کاملاً بسته
انواع پوسته موتور سه فاز

محفظه باز
در موتورهای بدنه باز (محفظه باز) جریان هوای خنک می‌تواند از داخل موتور عبور کند. از این موتورها باید در محیط‌هایی که عاری از آلودگی هستند، استفاده شود. یکی از انواع موتورهای محفظه باز، موتورهای ضد چکه (ODP) هستند. بدنه این موتورها دارای دریچه‌هایی است که هوا از آن‌ها جریان داشته باشد؛ علاوه بر این پروانه فن که به انتهای شفت متصل است، جریان هوای خنک را داخل موتور برقرار می‌سازد.

بدنه محفظه باز

موتورهای ضد چکه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر مایعات و ذرات جامدی که از بالا و با زاویه کمتر از 15 درجه نسبت به حالت عمودی روی موتور می‌ریزند، مقاوم هستند؛ البته به شرطی که موتور در حالت افقی نصب شده باشد. اگر این موتورها روی یک سطح عمودی نصب شوند باید از درپوش‌های مجزا برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و گردوغبار به داخل موتور استفاده شود.

محفظه کاملاً بسته
این دسته شامل سه نوع محفظه می‌شود:

بدنه کاملاً بسته بدون تهویه (TENV)
بدنه کاملاً بسته با فن خنک‌کننده (TEFC)
بدنه ضد انفجار (Explosion-Proof)
1) بدنه کاملاً بسته بدون تهویه: از این موتورها در کاربردهایی که هوای اطراف موتور حاوی مواد خورنده بوده و می‌تواند به اجزای داخلی آن آسیب برساند، استفاده می‌شود. بدنه کاملاً بسته بدون تهویه، جریان هوا به داخل موتور را محدود می‌کند؛ اما این به معنی محافظت کامل در برابر ورودی رطوبت و گردوغبار نیست.

بدنه کاملا بسته بدون تهویه

اکثر موتورهایی که بدنه کاملاً بسته بدون تهویه دارند، کمتر از یک اسب بخار توان دارند. در بدنه این موتورها هیچ منفذی برای تهویه وجود ندارد و تمام گرمای داخل موتور باید از طریق هدایت گرما از بدنه دفع شود؛ به همین علت، پوسته این موتورها دارای شیارهای نسبتاً عمیقی است که به دفع گرما کمک می‌کند.

2) بدنه کاملاً بسته با فن خنک‌کننده: این موتورها هیچ‌گونه منفذی برای جریان هوا روی پوسته خود ندارند، اما در انتهای شفت روتور یک فن خارجی قرار گرفته تا خنک‌کاری موتور را انجام دهد. این فن هوا را روی بدنه خارجی موتور می‌دمد؛ پروانه فن توسط یک درپوش محافظت می‌شود تا از تماس افراد با آن جلوگیری شود. موتورهای دارای بدنه کاملاً بسته با فن خنک کننده را می‌توان در محیط‌های آلوده و مرطوب (حتی با کمی خاصیت خورندگی) استفاده نمود.

بدنه کاملا بسته با فن خنک کننده

3) بدنه ضد انفجار: در صنایعی که ریسک بالایی دارند، مانند صنایع فراوری مواد شیمیایی، معادن، ریخته‌گری، صنایع خمیر و کاغذ، مدیریت پسماند، پتروشیمی و … معمولاً از موتورهای ضد انفجار استفاده می‌شود. این نوع بدنه، سخت‌گیرانه‌ترین استاندارد ایمنی و حفاظتی را داشته و معمولاً از جنس چدن تولید می‌شوند.

بدنه ضدانفجار

محیط‌های پر خطر از نظر اشتعال را به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند؛ از جمله:

دسته‌بندی بر اساس Division I و Division II:

Division I: این محیط‌ها به طور معمول در جوّ خود مواد خطرناک و قابل‌اشتعال دارند.
Division II: در این محیط‌ها ممکن است در صورت بروز شرایط غیرعادی، مواد خطرناک در اتمسفر وجود دارند.
دسته‌بندی بر اساس نوع و گروه مواد خطرناک:

مکان‌های خطرناک بیشتر توسط کلاس و گروه خطر تعریف می‌شوند.

کلاس I گروه A تا D: دارای گاز یا بخار قابل‌اشتعال هستند.
کلاس II گروه‌های F ، E و G: دارای گردوغبار قابل‌اشتعال هستند. مانند غبار زغال یا پوسته‌های غلات.
کلاس III: این کلاس شامل الیاف و پرزهای قابل‌اشتعال است.
استاتور
استاتور قسمت ثابت یا ساکن الکتروموتور است که وظیفه هدایت میدان مغناطیسی درون موتور را بر عهده دارد. استاتور از چندین لایه فلزی تشکیل شده که داخل آن‌ها سیم‌پیچ‌هایی قرار دارد؛ با وصل‌شدن جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی در این سیم‌پیچ‌ها ایجاد می‌شود.

استاتور

در موتورهای سه‌فاز، سیم‌پیچ‌های استاتور باید 120 درجه از یکدیگر فاصله داشته باشند تا میدان مغناطیسی دوار در موتور ایجاد شود. تعداد قطب‌های موتور در واقع بیانگر تعداد کلاف‌های سیم‌پیچ موجود در آن است. براین‌اساس موتورهای سه‌فاز به‌صورت 2، 4، 6 و 8 قطبی تولید می‌شوند.

اجزای استاتور
به‌طورکلی استاتورها از دو قسمت اصلی تشکیل شده‌اند:

هسته استاتور (Stator Core)
سیم‌پیچی استاتور (Windings)
هسته استاتور از ورقه‌های نازکی به نام لمینت (Lamination) ساخته شده است؛ جنس این ورقه‌ها نوع خاصی از سیلیکون بوده و تلفات گردابی و هیسترزیس را کاهش می‌دهند. هسته استاتور دارای تعدادی شیار (اسلات) است که کلاف‌های سیم‌پیچ درون آن‌ها جای می‌گیرند.

لمینت استاتور

سیم‌پیچ‌های استاتور میدان مغناطیسی لازم برای چرخش روتور را ایجاد می‌کنند. سیم‌پیچی استاتور به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در مقاله آموزش سیم‌پیچی الکتروموتور سه‌فاز به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

سیم پیچ استاتور

روتور
روتور بخش متحرک الکتروموتور است که بر روی شفت سوار شده و داخل استاتور می‌چرخد. میدان مغناطیسی استاتور، در خلاف جهت میدان مغناطیسی روتور است؛ القای متقابل این دو میدان مغناطیسی باعث دفع روتور از میدان مغناطیسی استاتور شده و در نتیجه روتور به چرخش در می‌آید.

انواع روتور
روتور موتورهای القایی در دو نوع کلی زیر تولید می‌شود:

قفس سنجابی (Squirrel Cage)
روتور سیم‌پیچی شده (Wound Rotor)
هسته روتور از تعدادی ورقه نازک فلزی به نام لمینت (Lamination) که به شکل یک استوانه روی‌هم قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است. سطح خارجی این سیلندر (استوانه) تعدادی شیار دارد و در مرکز لمینت نیز محل نصب شفت قرار دارد.
در روتورهای قفس سنجابی، درون اسلات‌های لمینت‌ها میله‌های فلزی رسانایی قرار می‌گیرند که انتهای آن‌ها به‌وسیله حلقه‌های فلزی به هم متصل شده‌اند.

در روتورهای سیم‌پیچی شده، داخل اسلات‌ها تعدادی سیم‌پیچ قرار گرفته است. اگر تعداد پل‌های استاتور و روتور با هم یکسان نباشد، عملکرد موتور با مشکل مواجه می‌شود. همچنین در این نوع موتور سه‌فاز باید سیم‌پیچ‌های روتور به‌صورت ستاره متصل شوند؛ صرف‌نظر از اینکه سیم‌پیچ‌های استاتور به‌صورت ستاره یا مثلث متصل شده باشد.

معمولاً موتورهایی که دارای روتور قفس سنجابی ساده و مضاعف هستند، از نوع آسنکرون و موتورهایی که روتور سیم‌پیچی شده دارند از نوع سنکرون هستند. روتورهای قفس سنجابی ساده، متداول‌ترین نوع روتور در موتورهای القایی سه‌فاز هستند.

شفت
شفت میله‌ای فلزی است که داخل روتور قرار گرفته و نیروی گشتاور تولید شده توسط موتور را به سایر تجهیزات مانند گیربکس منتقل می‌کند. هرچه ابعاد الکتروموتور بزرگ‌تر باشد قطر شفت آن بیشتر است. همچنین باتوجه‌به اینکه فشار بار در هنگام راه‌اندازی روی شفت موتور وارد می‌شود، باید جنس آن از آلیاژهای مستحکم ساخته شده و مقاومت بالایی در برابر شوک و فشار داشته باشد.

بیرینگ ها
بیرینگ‌ها قطعاتی هستند که بین شفت و بدنه قرار گرفته و وظیفه پشتیبانی از محورها و حفظ فاصله هوایی بین استاتور و روتور را بر عهده دارند. به‌طورکلی بیرینگ‌ها از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

حلقه داخلی: این حلقه با روتور و شفت در ارتباط است و همراه آن‌ها می‌چرخد.
حلقه خارجی: حلقه‌ای ثابت که در محفظه بیرینگ نصب می‌شود.
عناصر غلتان: قطعاتی مانند ساچمه، استوانه و … که بین حلقه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته و حرکت روان را تسهیل می‌کنند.
قفسه: وظیفه قفسه نگه‌داشتن عناصر غلتان در جای خود بوده و از تداخل آن‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کند.
مهروموم: آب‌بند یا مهروموم از ورود گردوغبار و آلودگی به داخل بیرینگ جلوگیری می‌کند و روان‌کننده‌ها را در جای خود نگه می‌دارد.
انواع بیرینگ
بیرینگ‌ها را بر اساس نوع عناصر غلتان و کاربرد به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌کنند:

بلبرینگ شیار عمیق ساچمه‌ای
بلبرینگ تماس زاویه‌ای
بلبرینگ و رولبرینگ خودتنظیم
بلبرینگ و رولبرینگ کف گرد
رولبرینگ استوانه‌ای
رولبرینگ سوزنی
رولبرینگ بشکه‌ای
رولبرینگ مخروطی
جعبه ترمینال
دو سر هر کلاف سیم‌پیچ از جعبه ترمینال موتور بیرون می‌آید تا سربندی موتور انجام شود. برای آشنایی بیشتر با انواع روش‌های اتصال سیم‌پیچ‌ها، مقاله سربندی موتور سه‌فاز و نحوه تشخیص آن را مطالعه کنید.

سیستم خنک کننده
سیستم خنک کننده موتور نقش مهمی در کاهش دما، افزایش راندمان و طول عمر قطعات موتور دارد. روش‌های مختلفی برای خنک‌سازی موتور استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها روش IC411 و IC416 هستند.

IC411: در این روش یک پروانه فن روی قسمت انتهایی شفت موتور متصل می‌شود و با چرخش شفت، هوا را به داخل موتور منتقل نموده و گرما را از آن خارج می‌کند.
IC416: در این روش یک فن مجزا که توسط موتور دیگری تغذیه می‌شود، برای خنک‌کردن موتور استفاده می‌شود. این فن می‌تواند داخل یا خارج موتور نصب شود.
الکتروموتورهای DC
این نوع الکتروموتورها با برق DC کار می‌کنند و به طور گسترده در لوازم خانگی، ماشین آلات و وسایل نقلیه استفاده می‌شوند. هنگامی که یک الکتروموتور DC تغذیه می‌شود یک میدان مغناطیسی در استاتور موتور ایجاد می‌شود. که این میدان، باعث جذب و دفع آهنربای روی روتور شده و در نتیجه باعث حرکت آن می‌شود.

از مزایای الکتروموتورهای DC می‌توان به توانایی کنترل دقیق سرعت آنها نسبت به موتورهای AC اشاره کرد همچنین نسبت به الکتروموتورهای AC نصب و راه اندازی آنها راحت تر است. از آنجایی که موتورهای DC می‌توانند فورا راه اندازی، متوقف و معکوس شوند که عاملی بسیار مهم برای کنترل عملکرد تجهیزات تولید است. به همین دلیل در صنعت، موتورهای DC به اندازه موتورهای القایی سه فاز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزای الکتروموتور DC
ساختمان موتورهای DC از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر است:

استاتور
استاتور قسمت بدون حرکت این موتورها است که شامل یک آهنربای دائمی می‌شود. این قسمت میدان مغناطیسی لازم جهت چرخش روتور یا آرمیچر را فراهم می‌کند.

روتور
روتور یا آرمیچر قسمت متحرک موتور دی سی است که میدان مغناطیسی ایجاد شده در سیم‌پیچ آن خلاف جهت میدان استاتور است و به همین علت شروع به چرخش می‌نماید.

کموتاتور
کموتاتور یک موتور DC یک ساختار استوانه‌ای شکل است که از قطعات مسی کنار هم ساخته شده‌است این قطعات مسی شکل، با استفاده از میکا (ورق نسوز) از یکدیگر عایق شده‌اند. وظیفه اصلی یک کموتاتور تامین جریان الکتریکی به سیم‌پیچ آرمیچر است.

جاروبک‌ها
جاروبک‌های یک موتور DC از جنس گرافیت و کربن ساخته شده‌اند. وظیفه‌ی جاروبک‌ها انتقال جریان الکتریکی از مدار خارجی به کموتاتور است. از این رو جاروبک‌ها و کموتاتورها با انتقال توان از مدار الکتریکی با روتور در ارتباط هستند.

بدنه
قاب بیرونی یک موتور DC یک استوانه توخالی است که از فولاد ریخته‌گری شده یا فولاد نورد شده به نام یوغ ساخته شده‌است که از هسته الکتروموتور محافظت می‌کند.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/388/%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

کنترلر PLC

۰ بازديد
این کنترلر در سیستم ها و صنایع بسیاری به کار میرود. در ابتدا فرآیندهای صنعتی و همچنین صنایع با استفاده از رله ها کنترل می شدند. پنل های کنترل رله ای باید به صورت منظم جایگزین می شدند. جایگزینی پنل های کنترل رله ای مشکلات بسیاری را برای سیستم ایجاد می کرد و باعث بالا رفتن هزینه سیستم نیزمی شد. برای رفع این مشکلات کنترل کننده منطقی برنامه پذیر plc طراحی و ساخته شد.

کنترلر PLC چیست

کنترلر PLC چیست؟
کنترل کننده منطقی برنامه پذیر plc (programmable logic controlle ) یک رایانه دیجیتال است که یکی از کاربردهای آن اتوماسیون فرآیندهای الکترومکانیکی در صنایع مختلف است. این کنترل کننده ها به صورتی طراحی شده اند که برای شرایط سخت مناسب بوده و در برابر سرما، گرما، گرد و غبار، رطوبت و غیره محافظت شده اند. همچنین این کنترلر مانند مدار فرمان الکتریکی کنترل گر است و برخلاف مدار فرمان الکتریکی منطقی می باشد. کنترلر plc شامل یک میکرو سنسور است که برنامه ریزی آن با استفاده از زبان کامپیوتر است. برنامه در کامپیوتر نوشته می باشد و به وسیله یک کابل در کنترلر plc دانلود میشود. ارسال برنامه در plc را دانلود و خواندن برنامه از روی آن را آپلود می گویند. برنامه دانلود شده در حافظه غیرقابل انعطاف کنترل کننده برنامه پذیر plc ذخیره می شود. درحین انتقال پنل های کنترل رله به کنترلر plc سخت افزار منطقی رله با برنامه ای که توسط کاربر در کنترلر plc دانلود شده است، عوض می شود. یک زبان برنامه نویسی بصری به نام Ladder Logic برای برنامه نویسی کنترلر plc طراحی شده است.

سخت افزار کنترلر PLC
اجزای سخت افزاری این کنترلر عبارت است از:

CPU
حافظه
ورودی/خروجی
واحد منبع تغذیه
سیستم برنامه نویسی
نمای کلی سیستم کنترلر PLC به صورت زیر می باشد:

نمایی از سیستم کنترلر plc

اجزای کنترلر PLC
در ادامه به توضیح هریک از اجزای نام برده شده می پردازیم:

CPU
CPU شامل عملگر ریاضی و منطقی، رابط کامپیوتری و بخش های دیگری می شود. CPU مانع از ایجاد اشتباهات در کنترل کننده می شود.

حافظه Memory
حافظه کنترلر plc دو نوع است :

ROM یا حافظه دائم: تراشه ای خاص می باشد . این تراشه حاوی برنامه ای است که توسط کارخانه تعبیه شده و وظیفه آن مشابه سیستم عامل DOS در کامپیوتر شخصی است. همچنین این حافظه در حین عملیات CPU نمی تواند تغییر یابد یا پاک شود حتی هنگامی که تغذیه CPU قطع می شود.
RAM یا حافظه موقت: تراشه ای نیمه رسانا است که می توان در آن برنامه نوشت . اطلاعات موجود در حافظه RAM با قطع تغذیه پاک می گردد.
بخش ورودی I/O
ورودی کنترلر plc حاوی حسگرها و سوئیچ ها است.

بخش خروجی O/P
خروجی کنترلر plc شامل موتور پمپ لامپ و سلونوئید می شود و برروی دستگاه های دیگر کنترل می شود.

منبع تغذیه
بسیاری از نمونه های موجود در بازار plc با منبع 220 ولت AC یا 24 ولت DC کار می کنند اما بعضی از آن ها منبع تغذیه جداگانه دارند.

عملکرد PLC
عملکرد plc

کنترلر plc در سه مرحله عمل می کند:

1- اسکن ورودی
حالت ورودی متصل شده به صورت خارجی اسکن می شود. ورودی شامل لیمیت سوئیچ، سوئیچ فشار و ... می شود.

2- اسکن برنامه
برنامه ای که بارگذاری شده است در کنترل کننده اجرا می شود.

3- اسکن خروجی
منابع ورودی برروی پورت های خروجی کنترل دارند تا آن ها را خاموش یا روشن کنند. خروجی ها عبارتند از سلونوئید ،شیرها ، موتورها ، پمپ ها و ... باتوجه به مدل کنترلر plc رله های خروجی می تواند ترانزیستورها، ترایس ها و یا رله ها باشند.

انواع plc از نظر اندازه ، حافظه ، تعداد ورودی/خروجی
اندازه PLC تعداد خطوط ورودی و خروجی اندازه حافظه به کیلو
کوچک 40/40 1
متوسط 128/128 4
بزرگ بیش از 128/ بیش از 128 بیش از 4
کاربردهای PLC
روشن و خاموش کردن موتور
کنترل سایت کارخانه ها و دستگاه های صنعتی، نظارت و حفاظت
کنترل سرعت موتور
نصب در سیستم های چند قسمتی
کنترل سامانه هایی با حجم کوچک (تعداد ورودی و خروجی های محدود)
کنترل هم زمان تعداد کمتری از پروسه ها یا کنترل دستگاه های مجزای صنعتی
و ...
مزایای استفاده از PLC
قابلیت برنامه ریزی آسان
مقاوم در برابر نویز و رطوبت و درجه حرارت
ارتباط بین ورودی و خروجی
جایگزین مناسب مدار فرمان است اما چون منطقی می باشد دارای اشتباه کمتر و در برخی موارد مقرون به صرفه اقتصادی است و کار با آن ساده تر و بهتر است.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/1159/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1/%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84%D8%B1-plc

الکتروگیربکس چیست؟

۰ بازديد
الکتروگیربکس که با نام موتورگیربکس یا الکتروموتور گیربکس‌دار نیز شناخته می‌شود، از ترکیب یک موتور و گیربکس صنعتی که به‌صورت مستقیم کوپل شده‌اند، ساخته شده است.

الکتروگیربکس

موتور گیربکس‌ها در انواع مختلفی تولید شده و معمولاً برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور استفاده می‌شوند؛ به همین علت ترکیب موتور و گیربکس کاهنده بسیار رایج‌تر از الکترو گیربکس‌های افزاینده است. مهم ترین دلیل استفاده از الکتروگیربکس‌، تطبیق‌پذیری بالای آن‌ها است. یکی از دغدغه‌های همیشگی صنعتگران انتخاب موتور و گیربکس متناسب است و برای این هدف باید مشخصات فنی زیادی از هر دو دستگاه را با یکدیگر مطابقت دهند. اما الکتروگیربکس‌ها، نگرانی‌های مربوط به تطبیق‌پذیری موتور و گیربکس را از بین برده و بسیار قابل‌اطمینان هستند.

انواع الکتروگیربکس
به‌طورکلی انواع الکتروگیربکس را بر اساس ساختار یا عملکرد دسته‌بندی می‌کنند. موتورگیربکس ها بر اساس ساختار موتور به دو گروه:

انواع موتورگیربکس براساس موتور

موتور گیربکس DC
موتورگیربکس AC
و بر اساس ساختار گیربکس به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

الکتروگیربکس خورشیدی
موتور گیربکس حلزونی
الکترو گیربکس هلیکال
موتورگیربکس سایکلو
انواع موتورگیربکس براساس گیربکس

همچنین بر اساس نحوه عملکرد، الکترو گیربکس‌ها را به دو گروه کاهنده و افزاینده تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع الکتروگیربکس و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

موتور گیربکس DC

موتور گیربکس DC از جریان الکتریکی مستقیم استفاده نموده و آن را به نیروی مکانیکی با دور و گشتاور خروجی موردنظر تبدیل می‌کنند؛ این موتور گیربکس‌ها توانایی تولید گشتاور بالا با سرعت‌های بسیار پایین را داشته و در کاربردهایی مانند رباتیک، اتوماسیون صنعتی، پمپ، کمپرسور و نوار نقاله استفاده می‌شوند.

موتورگیربکس AC

موتورگیربکس AC، معمولاً از موتورهای القایی استفاده می‌کنند؛ این موتورها بر اساس نوع فاز ورودی به دو دسته الکتروموتور سه‌فاز و تک‌فاز تقسیم‌بندی می‌شود. علیرغم اینکه دسترسی به برق سه‌فاز برای همه امکان‌پذیر نیست، اما استفاده از موتور گیربکس‌های سه‌فاز رایج‌تر است. از این موتور گیربکس‌ها در لوازم‌خانگی، ماشین‌آلات صنعتی کوچک مانند آسیاب، اره نواری، پمپ، سیستم‌های تهویه‌مطبوع، کمپرسور، بالابر، نوار نقاله و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.

موتورهای سه‌فاز بازدهی بیشتر و قیمت کمتری نسبت به الکتروموتور تک‌فاز داشته و در نتیجه الکتروموتور گیربکس‌دار سه‌فاز، قیمت کمتر و گشتاور بالاتری دارد؛ این نوع موتور گیربکس در کاربردهای سنگین مانند فن و دمنده‌های صنعتی، آسانسور، تصفیه‌خانه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی سنگین به کار می‌رود.

الکتروگیربکس خورشیدی

الکتروگیربکس خورشیدی راندمان و دقت بسیار بالایی دارد و امکان کاهش دور خروجی تا سرعت‌های بسیار کم را نیز ارائه می‌دهد. از این الکتروگیربکس در شریدرهای صنعتی، صنایع فولاد، صنایع نورد، میکسر، دستگاه‌های حفاری و … استفاده می‌گردد.

موتور گیربکس حلزونی

موتور گیربکس حلزونی در مدل‌های مختلفی تولید و ارائه می‌شوند؛ این دستگاه‌ها به دلیل ابعاد کوچک، زاویه شفت‌ها، خود قفل‌شوندگی گیربکس حلزونی، تعمیر و نگهداری آسان و قیمت مناسب در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند.

الکترو گیربکس هلیکال

الکتروگیربکس هلیکال به 4 دسته زیر تقسیم می‌شود:

الکتروگیربکس هلیکال شفت مستقیم
الکتروگیربکس بول هلیکال
الکتروگیربکس هلیکال آویز
الکتروگیربکس هلیکال شفت موازی
همه انواع گیربکس هلیکال، به‌صورت الکترو گیربکس نیز در دسترس هستند و در کاربردهایی که نیاز به گشتاور و راندمان بالایی دارند استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای الکترو گیربکس هلیکال عبارت‌اند از:

همزن‌های صنعتی
نوار نقاله
الواتور
راهبر جرثقیل‌های سقفی
خردکن‌های معدن
دستگاه‌های بالمیل
صنایع شیمیایی
صنایع غذایی
معادن
صنایع ذوب‌آهن و فولاد
صنایع پلاستیک
صنایع سیمان
صنایع خوراک دام و طیور
کارخانه‌های آسفالت
و …
موتورگیربکس سایکلو

موتورگیربکس سایکلو، بر خلاف سایر گیربکس‌های صنعتی از چرخ‌دنده استفاده نمی‌کنند؛ این الکتروگیربکس شوک‌پذیری بسیار بالایی داشته و جزو گیربکس‌های بدون لقی (Zero Backlash) به شمار می‌روند. بیشترین کاربرد موتورگیربکس سایکلو در دستگاه‌های حفاری و میکسرهای صنعتی است.

مزایای موتور گیربکس
از جمله مزایای موتور گیربکس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

الکتروگیربکس ها نیازی به ترازکردن و کوپلینگ ندارند؛ در نتیجه تلفات انرژی در این مراحل نیز رفع شده و از خرابی بلبرینگ‌ها و موتور جلوگیری می‌شود. به دلیل طراحی بهینه‌تر چرخ‌دنده‌ها در الکتروگیربکس ها، انتقال گشتاور و دور با راندمان بالاتری انجام می‌گیرد.
در حالت عادی انتخاب موتور و گیربکس متناسب، نیاز به‌صرف وقت و بررسی مشخصات فنی زیادی دارد؛ اما الکتروگیربکس ها تطبیق‌پذیری بالایی داشته و با اطمینان خاطر بیشتری می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.
موتور گیربکس‌ها عمر مفید طولانی‌تری داشته و میزان خرابی آن‌ها کمتر است.
معایب موتور گیربکس
علی‌رغم مزایای بسیار الکتروگیربکس ها، استفاده از این دستگاه‌ها معایبی نیز دارند؛ از جمله معایب موتور گیربکس عبارت‌اند از:

تعمیر و نگهداری سخت‌تر: موتور گیربکس‌ها از چرخ‌دنده‌ها و واسطه‌های خاصی استفاده می‌کنند؛ به همین علت تعمیر و نگهداری آن‌ها تا حدی پیچیده‌تر و سخت‌تر از دستگاه‌های مشابه است.
طراحی پیچیده‌تر: به دلیل طراحی پیچیده‌تر الکتروگیربکس ها، عیب‌یابی آن‌ها نیز دشوارتر است.
۶ نکته مهم در انتخاب الکتروگیربکس
برای انتخاب الکتروگیربکس مناسب یک کاربرد، باید نکات و عوامل مختلفی را در نظر گرفت؛ ۶ نکته مهم در انتخاب الکتروگیربکس عبارت‌اند از:

توان موتور: توان الکتروگیربکس باید متناسب با توان موردنظر کاربرد باشد تا علاوه بر برآورده‌ ساختن نیازها، آسیبی به الکتروگیربکس یا تجهیزات مرتبط وارد نشود.
سرعت موتور: برای دستیابی به سرعت موردنظر کاربرد، باید موتور گیربکس با سرعت صحیح انتخاب شود.
نسبت تبدیل گیربکس: علاوه بر سرعت ورودی موتور، نسبت تبدیل نیز برای دستیابی به سرعت خروجی مورد نیاز کاربرد نقش مهمی ایفا می‌نماید.
نوع گیربکس: یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب الکتروگیربکس، نوع گیربکس است که باتوجه‌به مشخصات فنی دستگاه و نیازهای کاربرد انتخاب می‌شود.
شرایط محیطی: شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و گردوغبار نیز از جمله نکات مهم در انتخاب الکتروگیربکس ها هستند.
هزینه: در نهایت، پس از بررسی مشخصات فنی دستگاه، باید بر اساس بودجه موتور گیربکس مناسبی را انتخاب و خریداری نمایید.
البته مشخصات فنی دیگری مانند میزان کارکرد دستگاه، تحمل بار شعاعی و محوری، نحوه قرارگیری محورها نسبت به هم و برند سازنده نیز از جمله عوامل مهم در انتخاب موتور گیربکس هستند.

نحوه نصب موتورگیربکس
موتورگیربکس‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هریک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. در ادامه به برخی از مشخصات فنی و ویژگی‌های موتورگیربکس می‌پردازیم.

1) موقعیت نصب موتورگیربکس: الکتروگیربکس باتوجه‌به نوع خروجی در 6 حالت مختلف نصب می‌شود. موقعیت نصب الکتروگیربکس را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. بر اساس موقعیت نصب موتورگیربکس، باید موقعیت ترمینال موتور، موقعیت نصب کابل‌های منبع تغذیه به ترمینال الکتروموتور و موقعیت سوپاپ روغن گیربکس مشخص شود.

موقعیت نصب الکتروگیربکس

2) موقعیت ترمینال موتورگیربکس: ترمینال موتور گیربکس در موقعیت‌های مختلفی روی الکتروموتور نصب می‌شود. موقعیت ترمینال باید بر اساس وضعیت و موقعیت نصب موتورگیربکس انتخاب شود.

موقعیت قرارگیری ترمینال موتور

3) موقعیت نصب کابل‌های منبع تغذیه به ترمینال الکتروگیربکس: جهت ورودی کابل‌های فاز به ترمینال موتور گیربکس در چهار حالت مختلف طراحی می‌شود؛ باتوجه‌به وضعیت نصب موتور گیربکس و سایر تجهیزات باید موقعیت نصب کابل‌ها را نیز به‌درستی انتخاب نمایید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/421/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

باآشنایی با انواع الکتروموتور دور بالا (3000 دور)

۰ بازديد
امروزه به سختی می توان صنعتی را یافت که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با الکتروموتورها در ارتباط نباشد؛ الکتروموتور یا دینام صنعتی، وسیله ای برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است و در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی استفاده می شود. از کوچکترین کاربردها مانند موتور کولر گرفته تا صنایع بزرگی مانند کشتی سازی، همگی وابسته به انواع الکتروموتور هستند.

الکتروموتور دور بالا (3000 دور) یکی از انواع دینام صنعتی است که به دلیل سرعت خروجی بالا طرفداران زیادی در صنایع مختلف پیدا کرده است. از این موتورها در کاربردهای مختلفی مانند ماشین آلات صنعتی، اره برقی های صنعتی، ماشین پرس و چاپ، کمپرسورها، تسمه نقاله، بالابر، آسانسور و ... استفاده می شود. اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع موتورها هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی انواع الکتروموتورها را مطالعه فرمایید.

الکتروموتور زیمنس

الکتروموتور 2 پل
اگر به دنبال خرید یک الکتروموتور باشید احتمالاً با عناوینی مانند 2 پل، 4 پل، 6 پل و 8 پل مواجه شده اید. پل یا قطب نمایانگر سرعت و دور موتور است. در واقع تعداد دور الکتروموتور با فرکانس رابطه ای مستقیم و با تعداد پل ها، رابطه معکوس دارد؛ بنابراین هر چه تعداد پل ها کمتر باشد، سرعت و دور خروجی موتور بیشتر است. به عنوان مثال الکتروموتور 2 پل با سرعت نامی 3000 دور در دقیقه عرضه می شود و موتور 8 پل با سرعت نامی 750 دور در دقیقه. برای آشنایی بیشتر با قطعات داخلی الکتروموتورها و وظایف آن ها مقاله اجزای الکتروموتور چیست؟ را مطالعه فرمایید.

الکتروموتور 2 و 4 پل

جدول زیر رابطه سرعت نامی موتور با تعداد پل های آن را نشان می دهد:

تعداد قطب دور
2 3000
4 1500
6 1000
8 750
انواع الکتروموتور 3000 دور
الکتروموتورها بر اساس جریان ورودی به دو نوع AC (جریان متناوب) و الکتروموتور DC (جریان مستقیم) تقسیم بندی می شوند. انواع الکتروموتور 3000 دور نیز از این قاعده مستثنی نیست و شامل دو نوع جریان متناوب و جریان مستقیم می شوند که در ادامه به بررسی هرکدام می پردازیم.

1) انواع الکتروموتور 3000 دور DC
الکتروموتور دی سی

انواع الکتروموتور 3000 دور DC و ویژگی ها
موتور سری: دارای گشتاور راه اندازی بالایی است و در صنایعی نظیر پرس های ضربه ای جرثقیل ها، بالابر هیدرولیک و آسانسور کاربرد دارند.
موتور موازی: دارای گشتاور حرکت حداکثری در دور نامی هستند و بیشتر در هواکش ها و انواع دمنده صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند؛ لازم به ذکر است که این موتورها نباید زیر بار سنگین راه اندازی شوند.
موتور Compound: این موتورها خواص هر دو نوع سری و موازی را دارند و در دو مدل کمپوند اضافی و کمپوند نقصانی تولید می شوند.
موتور خود تحریک: این موتور به جای یک منبع ولتاژ جداگانه برای تحریک، سیم پیچی تحریکشان به ترمینال های اصلی ماشین متصل است.
موتور مغناطیس دائم: این موتورها دارای یک قطب آهنربای دائمی هستند و به دو دسته تقسیم بندی می شوند؛ آنهایی که مستقیماً به خط وصل می شوند و موتورهایی که نیاز به VFD دارند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سربندی دینام های سه فاز، پیشنهاد می کنیم مقاله سربندی الکتروموتور سه فاز را مطالعه فرمایید.

کاربردهای انواع الکتروموتور 3000 دور DC
از جمله کاربردهای انواع الکتروموتور 3000 دور DC می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فن های سانترفیوژ دور بالا
اسباب بازی
کاربرد در خودرو
ساخت انواع کاردستی
ماشین های RC سرعت بالا
دریل سوراخ کاری مدار چاپی
حکاکی
2) انواع الکتروموتور 3000 دور AC
الکتروموتور 3000 دور ac

انواع الکتروموتور 3000 دور AC به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

القایی (آسنکرون)
سنکرون
موتورهای القایی در صنایع مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند و به طور کلی به دو دسته الکتروموتور تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شوند. موتورهای سنکرون را نیز می توان به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود:

قطب برجسته
قطب صاف
الکتروموتور تک فاز 3000 دور
الکتروموتور 2 پل

الکتروموتور تک فاز 3000 دور، در واقع نوعی الکتروموتور تک فاز 2 پل است که با توان 0.18 تا 2.5 کیلووات تولید می شود. این الکتروموتورها در انواع زیر تولید می شوند:

الکتروموتور 3000 دور تک فاز رله ای تک خازن
در این نوع موتور محاسبه خازن که به صورت سری با سیم پیچ راه انداز بسته شده طوری انجام شده که اختلاف فاز حین کار 90 درجه باشد. باید به ابن نکته توجه نمود که چون خازن زمان بیشتری در مدار است، خازن الکترولیتی برای آن مناسب نیست و باید از خازن های روغنی استفاده شود.

الکتروموتور 3000 دور تک فاز خازن استارت خازن دائم CRS
الکتروموتور3000 دور تکفاز خازن استارت خازن دائم crs

در این نوع الکتروموتور خازن دائم و راه انداز همزمان در مدار قرار می گیرد این موتور‌ها اغلب جزء موتور‌های صنعتی به حساب می آیند و در وسایلی نظیر یخچال‌های صنعتی، موتور‌های بالابر و … استفاده می گردد. این موتورها در یخچال های صنعتی، پمپ های بالابرها، کمپرسورها کاربرد دارند. در موارد زیر به مزایای این موتورها می توان اشاره نمود:

گشتاور راه اندازی بالا
داشتن گشتاور مناسب حین کار
دارنده ضریب بهره و قدرت خوب
آرام و کم صدا بودن
قدرت تحمل اضافه بار تا 25% بار نامی
الکتروموتور 3000 دور تک فاز دو خازن کلاجدار
در این نوع الکتروموتور ها بر روی قطب‌های برجسته شیار‌هایی به کار رفته شده و در داخل آن ها یک یا چند حلقه هادی اتصال کوتاه شده قرار گرفته است. این نوع موتورها گشتاور راه اندازی و ضریب بهره بسیار کمی داشته و در توان های کمتر از 150 ساخته می شود؛ البته ویژگی مثبت در این نوع موتورها ساختمان ساده آن می باشد.

کاربرد الکتروموتور تک فاز 3000 دور
ماشین های ابزار
اره برقی های صنعتی
الکتروموتور سه فاز 3000 دور
الکتروموتور سه فاز 3000 دور با 2 قطب و محدوده توان 0.09 تا 250 کیلووات و دو نوع پوسته چدنی و آلومینیومی تولید می شود. انواع الکتروموتور 3000 دور سه فاز عبارتند از:

الکتروموتور 3000 دور سه فاز قفس سنجابی
ساختمان این نوع الکتروموتور از یک استوانه سوار شده بر روی محور تشکیل شده، که استوانه دارای شیارهای طولی است. این شیارها در ابتدا و انتهای روتور بهم متصل هستند. این نوع الکتروموتورها در توان های مختلف تولید شده و در مقایسه با مدل تک فاز کم هزینه تر بوده و توانایی تحمل بارهای سنگین تری را دارند.

الکتروموتور 3000 دور سه فاز قفس سنجابی با روتور سیم پیچی شده
در این نوع الکتروموتور سه فاز روتور با یک حلقه لغزان سیم پیچی شده و در مقایسه با قفس سنجابی هزینه تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. این نوع الکتروموتورها برای شرایط گاری گه گشتاور نهایی باید در سرعت صفر تولید شده و الکتروموتور در زمان کوتاه و مصرف جریان کم به سرعتا نامی برسد بسیار مناسب هسنتد. این نوع الکتروموتورها در کاربردهای زیر استفاده می شوند:

پرس های چاپ
کمپرسورها
تسمه نقاله ها
بالابرها و آسانسورها
جمع بندی: برای انتخاب بهترین الکتروموتور باید نیازهای مد نظر خود را از قبل مشخص کنید؛ مواردی مانند توان، گشتاور، سرعت و سایز الکتروموتور از جمله مواردی هستند که برای هر کاربردی تغییر می کنند. بهترین و آسان ترین راه مشاوره با یک فرد متخصص است تا از هزینه های اضافه جلوگیری کنید. کارشناسان وبسایت کالا صنعتی در هر لحظه از انتخاب، خرید، راه اندازی و نصب، تعمیر و نگهداری الکتروموتور متناسب با نیاز شما همراهتان هستند.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/601/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-3000-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7

شرینک دیسک

۱ بازديد
برای اتصال دو شفت به یکدیگر به صورت کلی هنگامی دو شفت رو به روی یکدیگر قرار می گیرند از کوپلینگ ها استفاده می شود. در برخی از گیربکس ها حالت نصب شفت در آن ها به صورت هالو هست. هالو یک شفت تو خالی است. هنگامی که قرار باشد یک شفت کوچک وارد شفت بزرگ تر شود استفاده می شود. حالت دیگری در گیربکس ها وجود دارد که شفت هالو از داخل قابل قفل شدن نیست و باید از بالا یا بیرون نصب شود که این عمل با استفاده از شرینک دیسک ها انجام می شود.

شرینک دیسک

شرینک دیسک دو تکه چه کاربردهایی دارد ؟
روش کار با شرینک دیسک چگونه است ؟
وضعیت جدیدترین پربازدیدترین پرفروشترین ارزانترین گرانترین الفبا محبوب ترین
شرینک دیسک سایز 110 تاس شفر
شرینک دیسک سایز 110 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک سایز 130 تاس شفر
شرینک دیسک سایز 130 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 131تاس شفر
شرینک دیسک 131تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 3003 تاس شفر
شرینک دیسک 3003 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک plus کد 3003 تاس شفر
شرینک دیسک plus کد 3003 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 3006 تاس شفر
شرینک دیسک 3006 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک plus با کد 3006 تاس شفر
شرینک دیسک plus با کد 3006 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 3012 تاس شفر
شرینک دیسک 3012 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک s2-locking-assembly با کد3012 تاس شفر
شرینک دیسک s2-locking-assembly با کد3012 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 3014 تاس شفر
شرینک دیسک 3014 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 3015.1 تاس شفر
شرینک دیسک 3015.1 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 3015 تاس شفر
شرینک دیسک 3015 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک DK کد 3015 تاس شفر
شرینک دیسک DK کد 3015 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 3020 تاس شفر
شرینک دیسک 3020 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک s2-locking-assembly کد 3020 تاس شفر
شرینک دیسک s2-locking-assembly کد 3020 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک shrink -disc(3-part) کد 1.4122-3017 تاس شفر
شرینک دیسک shrink -disc(3-part) کد 1.4122-3017 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک shrink -disc-(2-part) کد 4122-1-3173 تاس شفر
شرینک دیسک shrink -disc-(2-part) کد 4122-1-3173 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 4006 تاس شفر
شرینک دیسک 4006 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک 8006 تاس شفر
شرینک دیسک 8006 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک af کد 12 تاس شفر
شرینک دیسک af کد 12 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک af کد 22 تاس شفر
شرینک دیسک af کد 22 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک af کد23 تاس شفر
شرینک دیسک af کد23 تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک afs تاس شفر
شرینک دیسک afs تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
شرینک دیسک fk تاس شفر
شرینک دیسک fk تاس شفر
تماس بگیرید
مشاهده محصول
1
2
روش کار شرینک دیسک ها
عملکرد اصلی شرینک دیسک ها برقراری اتصالی ایمن بین شفت و هاب (قطعه نصب شدنی) به وسیله اصطکاک باشد. برای اتصالی بین یک شفت تو خالی و یک محور محرک، شرینک دیسک با فشار دادن هاب روی شفت یک اتصال بدون Backlash ایجاد می کند. این اتصال برای انتقال نیرو و گشتاور بین هاب و شفت تو خالی است. شرینک دیسک ها فقط نیروهای مورد نیاز را تأمین می کند و هیچ نیرو یا گشتاوری را بین شفت و هاب به خودی خود منتقل نمی کند؛ بنابراین، جریان نیرو از آن عبور نمی کند.

انواع شرینک دیسک ها
شرینک دیسک ها به دو دسته کلی دو تکه و سه تکه تقسیم می شوند.

شرینک دیسک دو تکه
شرینک دیسک ها 2 تکه (با کنترل جا به جایی) قطعاتی هستند که از یک رینگ فشار و یک بوش تشکیل شده اند. شرینک دیسک های 2 تکه نسبت به شرینک دیسک ها 3 تکه زاویه مخروطی کمتری دارند. شرینک دیسک های 2 تکه تاس شفر در سه مدل مختلف تولید می شوند. برای گشتاورهای بسیار پایین و فضاهای نصب کوچک، سری TAS 3173 مناسب است. برای گشتاورهای قابل انتقال بالا تا بسیار زیاد، می توان از مدل های TAS 3381 و TAS 3393 استفاده کرد.

برخی از کاربردهای شرینک دیسک دو تکه
فناوری درایو
صنعت نفت و گاز
صنعت چوب
گیربکس های هالو شفت
اجزای شرینک دیسک دو تکه

شرینک دیسک های دو تکه خود به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

شرینک دیسک های دو تکه (با کنترل جا به جایی)
شرینک دیسک های دو تکه (با کنترل گشتاور)
ویژگی های شرینک دیسک های دو تکه (با کنترل جا به جایی)
نصب آسان
قابلیت انتقال گشتاور بالا
مناسب برای دماهای پایین
ویژگی های شرینک دیسک های دو تکه (با کنترل گشتاور)
دارای طرح های مختلف است.
گشتاور قابل انتقال از 36 نیوتن متر تا 3356000 نیوتن متر
مونتاژ و جداسازی آسان
شرینک دیسک سه تکه
شرینک دیسک های سه تکه قطعاتی برای اتصال خارجی هستند و یک رینگ فشار با رزوه، یک رینگ فشار با سوراخ های عبوری و یک رینگ داخلی تشکیل شده اند. در مقایسه با شرینک دیسک های دو تکه، شرینک دیسک 3 تکه زاویه مخروط بیشتری دارند. شرینک دیسک های سه تکه در اتصالات ما بین یک هالو شفت و یک شفت یا هاب، تحمل بالاتری نسبت به شرینک دیسک های 3 تکه دارند. شرینک دیسک های 3 تکه برای قطرهای بزرگ تر مناسب هستند.

ویژگی های شرینک دیسک سه تکه
مونتاژ و جداسازی آسان
گشتاور قابل انتقال 27 نیوتن متر تا 12541000 نیوتن متر
دارای طرح های متفاوت و زیاد
برخی از کاربردهای شرینک دیسک سه تکه
فناوری درایو
صنعت نفت و گاز
صنعت چوب
گیربکس های هالو شفت
شرینک دیسک سه تکه

شرینک دیسک علاوه بر اینکه در ایران تولید می شود، نمونه های خارجی هم دارد که در ایران نمایندگی دارند. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش در تماس باشید. برای آگاهی از لیست قیمت شرینک دیسک با کارشناسان فروش در تماس باشید. برای دریافت کاتالوگ قفل کن شفت شرینک دیسک به بانک کاتالوگ مراجعه نمایید.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/234/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%A9-%D8%AF%DB%8C%D8%B3%DA%A9-shrink-disc